Sâmbătă seara, în penultima zi a Festivalului de Teatru Ștefan Iordache, s-a jucat o comedie pe gustul tuturor spectatorilor prezenți la Teatrul Național din Caracal: ”Bărbații la 40, femeile la 43”, regia Octavian Strunilă, pus în scenă de Teatrul Metronom, cu distribuția Octavian Strunilă, Leonid Doni, Andreea Mateiu.
Piesa relaxantă, dinamică, cu poante ”la secundă”, amintind de spectacolele de revistă de odinioară, a ținut sala într-o continuă stare de veselie, o veselie tonică, binevenită, potrivită unei seri de sâmbătă. La niciuna dintre piesele văzute deja în această ediție cei prezenți nu s-au simțit atât de bine, atât de pozitivi, atât de relaxați, deși cei mai mulți s-au regăsit măcar într-una dintre situațiile jucate de actori.
Subiectul, vechi de când lumea, este adus la zi, presărat cu multe elemente actuale, regăsite în viața cotidiană. Împărțită în trei tablouri, piesa surprinde personajele la 29, la 40 și la 43 de ani. Deja este recunoscut faptul că majoritatea cuplurilor ajung să treacă printr-o criză de identitate maritală, bărbații în jurul vârstei de 40 de ani, iar femeile undeva la vârsta de 30, 35 sau 43 de ani.
În primul tablou, doi bărbați, foști colegi de liceu, se întâlnesc în sala de așteptare a unui notariat. Unul fusese deșteptul clasei și ajunsese un avocat căutat, cu mari procese pe rol care-l puteau îmbogăți peste noapte, celălalt ”prostul clasei”, un naiv incurabil cu glume tocite de-a lungul anilor, rămas blocat într-o buclă temporală de licean care, cu riscul de a se face de râs, încearcă în fiecare zi să facă ceva comic doar ca să se facă remarcat. Unul căsătorit, cu doi copii, celălalt singur, fără noroc la femei.
În tabloul doi, avocatul trece prin criza bărbatului la 40 de ani, îndrăgostit de o puștoaică de 23 de ani, și se afă în pragul divorțului. Soția, debusolată, vulnerabilă, simțind că-i fuge pământul de sub picioare, în căutarea unui echilibru se agață de primul bărbat care-i iese în cale.
În tabloul trei, fosta soție a avocatului se află, la rându-i, în momentele bulversante ale crizei de 43 de ani și este din nou în preajma unui divorț, dornică să-și recâștige libertatea. Comicul de limbaj, de situație, de gestică, este aproape permanent, nelăsând spectatorul să-și tragă sufletul, țintuindu-l într-o continuă stare de veselie, manifestată adeseori prin zgomotoase hohote de râs.
Cei trei își fac cu prisosință treaba întrunind, cu siguranță, toate sufragiile publicului, o notă distinctă revenind lui Leonid Doni - Robi, cunoscutul polițist din seria ”Las Fierbinți” - cu atât mai mult cu cât personajul interpretat de el este asemănător popularului serial de la ProTv. De apreciat, de asemenea, suflul proaspăt, dezinvolt, cu umor de calitate, al textului scris de Octavian Strunilă (în colaborare cu Leonid Doni), un text contemporan care anticipează altele, de aceeași calitate, în viitor.
Bănuiți deja succesul de netăgăduit al spectacolului, vibrația publicului tradusă în aplauze și ovații, starea de bine rămasă după tragerea cortinei. Așa cum a amintit la final Octavian Strunilă, autofinanțat, Teatrul Metronom (la fel ca multe alte teatre) există și este condiționat de afluența spectatorilor spre teatru, așa cum s-a întâmplat aici, la Caracal. Tocmai de aceea încă repetăm îndemnul: veniți la teatru, oameni buni!