„Piesele lui Cehov nu se mai joacă în Europa dar noi continuăm sa-l iubim pe Shakespeare”: o publicitate la Moscova denunță interzicerea culturii ruse în Occident. Este adevărat?

02 Apr 2022
„Piesele lui Cehov nu se mai joacă în Europa dar noi continuăm sa-l iubim pe Shakespeare”: o publicitate la Moscova denunță interzicerea culturii ruse în Occident. Este adevărat?

Fotografia unui panou publicitar a devenit virală pe rețelele de socializare după ce a fost publicată pe Twitter de Annie Cheinine, fost diplomat francez în Rusia care locuiește și astăzi în Moscova. Contactată de jurnalistii francezi, autoarea fotografiei nu a dorit să ofere informații suplimentare.

„Afiș pe străzile Moscovei: „Piesele lui Cehov nu se mai joacă în Europa, dar noi continuăm sa-l iubim pe Shakespeare... Nu ne atingem de cultură”Cât de reală este interzicerea culturii ruse se întreabă Libération?

Mesajul a fost afisat pe strada Bolshaya Dmitrovka din Moscova, între magazinul Nespresso și cel al Louis Vuitton. Face parte dintr-o campanie condusă de compania de publicitate Maer, un grup rus cu numeroase spații publicitare în toată țara. Pe panouri publicitare, ecrane gigantice și chiar pe fațadele clădirilor din Moscova și mai multe orașe mari din Rusia, au fost afisate mai multe versiuni ale sloganului.

Alte exemple, citate de mass-media Sobaka:

Unele țări au decis să nu mai interpreteze Șostakovici, noi am decis că muzica lui Vivaldi este tot frumoasă

sau

Occidentul a refuzat să țină prelegeri despre Dostoievski. Noi continuăm să-i admirăm pe eroii lui Mark Twain”.

Campanie de publicitate la scară largă
O postare publicată pe 29 martie pe rețelele de socializare ale Maer Group explică motivele acestei inițiative, numită „Cultura nu poate fi anulată”, în sensul de „boicotată”, „deprogramată”.

Săptămâna aceasta, Rusia a lansat o campanie de publicitate la scară largă pentru a sprijini cultura rusă, datorită interzicerii acesteia în Occident. Noi, la rândul nostru, am decis să contribuim la această campanie complet gratuit. De la cultura noastră, care timp de decenii a fost obiect de admirație și încântare, [Europa] s-a întors brusc, rupând contracte, scoțând de pe afișe compozitorii ruși. Toate acestea surprind și întristează."

Publicația încheie citându-l pe directorul general al companiei, Konstantin Mayor: „Faptul că suntem deschiși către cultura tuturor țărilor lumii ne face doar mai puternici intelectual și moral”. Contactată pentru a afla mai multe despre anulările menționate, compania nu a răspuns.

Mai multe mass-media au relatat despre schimbarea programelor în teatrele și operele europene. La începutul lunii martie, Radio France a dedicat o rubrică deprogramării operei rusești Boris Godunov, scrisă de Modeste Moussorgski, de către Opera din Varșovia, din Polonia. O rubrică publicată în Le Figaro este alarmată și de retragerea filmului regizorului rus Kirill Sokolov, No Looking Back, de la Festivalul de Film de la Glasgow din Scoția. Un alt articol din relatează decizii similare în Italia: se spune că Universitatea Milano-Bicocca a suprimat patru învățături despre opera scriitorului rus Dostoievski.

La începutul lunii martie, Washington Post mai enumera într-un articol: anularea vizitei Baletului Bolshoi pentru sezonul estival la Royal Opera House din Londra, amânarea a trei spectacole ale pianistului Alexander Malofeev la Orchestre symphonique de Montréal – în ciuda poziției sale publice împotriva lui Putin – și eliminarea pieselor compozitorului Piotr Ceaikovski din programul unui concert al Orchestrei Filarmonicii din Cardiff, Țara Galilor. O simfonie a aceluiași compozitor a fost deprogramată de Filarmonica din Zagreb, Croația.

 

Cehov nu a fost anulat în Franța
Este posibil ca unele dintre spectacolele dramaturgului rus Cehov să fi fost anulate dar afirmația din afișele rusești este, cel puțin, excesivă. În Franța, multe spectacole nu au suferit nicio modificare de program, potrivit informațiilor de la Libération, culese de la organizatori. În luna mai, teatrul din Châtillon va prezenta Absența tatălui, iar teatrul Saint-Quentin en Yvelines va propune Pescărușul. Aceeași piesă va fi vizibilă din aprilie la centrul cultural Mandapa din Paris, care îl programează și pe Unchiul Vania – din nou de Cehov – luna următoare.

Tot în luna mai, pe scena teatrului Gai Savoir din Lyon vor fi jucate Ursul și o cerere în căsătorie. Anularea spectacolelor din cauza naționalității dramaturgului „nici măcar nu a fost o problemă discutată în echipele noastre”, spune conducerea teatrului. Pe 31 martie, parizienii au putut sa se bucure de spectacolul piesei Cântecul lebedei.

De asemenea, nu sunt planificate anulări pentru datele europene ale Livadă de cireși. Piesa lui Cehov regizată de Tiago Rodrigues cu, printre alții, Isabelle Huppert în rolul principal al lui Lioubov, a fost jucată în februarie la Théâtre de l'Odéon din Paris. Turneul, gestionat de Festival d'Avignon, și-a continuat traseul așa cum sa convenit la Théâtre de Liège, apoi la Comédie de Genève, și va fi văzut în curând la Wiener Festwochen din Viena.

Sursa: Libération

Alte stiri din Externe

Ultima oră