Cum am ajuns librar?
Te-ai gândit vreodată cum este să lucrezi într-o librărie? Dacă îți place să citești și ești o fire sociabilă, sigur ai luat în considerare să lucrezi la o bibliotecă sau într-o librărie. În urmă cu doi ani, m-am mutat la Londra pentru câteva luni. Vremea era îngrozitoare, mult mai înnorat decât ai crede, iar ploaia parcă nu se mai oprea. După ce m-am stabilit acolo, mi-am aranjat apartamentul, mi-am luat umbrela și am pornit spre una dintre cele mai mari librării din oraș. Citesc zilnic, iar din România nu am putut transporta prea multe cărți. Librăria era foarte mare, mai mare decât Cărturești Carousel din București. La ieșire am văzut un afiș care spunea că se fac angajări.
Urma să încep să lucrez pentru o firmă de IT, dar abia peste câteva luni, așa că era momentul perfect să încerc acest job, doar pentru o perioadă scurtă. Am depus CV-ul a doua zi, m-au chemat la un interviu și am fost acceptat. CV-ul nu era impresionant, dar vorbesc foarte bine limba engleză și m-a ajutat faptul că citesc. La interviu mi-au pus câteva întrebări de cultură generală, dar au fost destul de ușoare, iar apoi au încercat să afle dacă sunt la curent cu ultimele apariții și dacă știu câteva cărți bestseller. Am început o săptămână mai târziu, iar o domnișoară mi-a explicat care sunt responsabilitățile mele și regulile pe care trebuie să le respect.
Beneficiile oferite
Salariul nu era prea mare, dar nu eram interesat de bani, ci de experiență. Câștigam £1500/lună, un salariu mulțumitor în România, dar în UK reprezenta puțin mai mult decât chiria. Toți angajații au reducere de 30% la cărțile din librărie și 50% la cafea sau ceai. Angajații NU au voie să citească sau să consume alimente în timpul programului de lucru și nu au voie să se așeze. În țară, la o librărie obișnuită se câștigă aproximativ 2.000 RON, dar depinde în funcție de locație, mărimea librăriei, atribuțiile pe care le ai și programul de lucru.
Atribuțiile unui librar
Angajații trebuie să stea în picioare și să se asigure că nu există clienți care caută ajutor și nu îl găsesc. De două ori pe săptămână se alimentează stocul, cărți noi sunt adăugate, iar noi trebuie să le transportăm, să le sortăm și să le aranjăm pe raft. Librarul trebuie să știe unde se află o carte sau să fie capabil să o localizeze cât mai repede, să raporteze orice tentativă de furt și să fie mereu amabil și vesel. În fiecare zi lucram și cu facturi, documente, registre și multă hârtie.
Surprinzător, chiar și în străinătate se fură. Ni s-a solicitat să anunțăm imediat agentul de pază dacă observăm vreun client suspect, în special dacă poartă o geantă sau îmbrăcăminte voluminoasă. În general, este vorba despre cărți despre religie sau ghiduri de călătorie, dar orice carte poate dispărea, de la o carte de dezvoltare personală, până la una de fizică cuantică sau de reparații laptop sau PC. Când se face inventarul se observă câte cărți lipsesc și, din păcate, numărul este mare.
Dificultățile întâmpinate
Este foarte obositor să te plimbi opt ore în fiecare zi printre rafturi și să pui la loc cărțile lăsate de clienți în locul greșit. Acesta ia cartea, o răsfoiește, iar dacă nu i-a plăcut conținutul sau prețul o va pune la loc pe cel mai apropiat raft, nicidecum pe cel de de pe care a luat-o. Mereu trebuie să te plimbi, să aranjezi cărțile, iar întreruperile care apar constant fac treaba mai ușoară.
Ai crede că într-o librărie găsești doar oameni educați și culți, dar zilnic te confrunți cu ignoranța, nesimțirea și lipsa de respect de care dau dovadă cumpărătorii. Cei care intră se așteaptă să ai câte un răspuns la fiecare dintre întrebările pe care ți le adresează și nu se feresc să te jignească sau să urle la tine dacă sunt nemulțumiți. De la întrebări neclare, precum „Caut o carte roșie despre o soție părăsită. Unde o găsesc?” până la comentarii legate de preț sau disponibilitate, aspecte care nu depind de tine. Majoritatea persoanelor care interacționează cu librarii caută o carte anume, dar deseori nu cunosc titlul sau autorul, ci două-trei cuvinte din titlu și eventual culoarea de pe copertă, ceea ce face identificarea cărții o adevărată aventură.
Momentele frumoase
În fiecare zi am avut ocazia să întâlnesc și oameni amabili, educați, cu care poți purta o conversație fără să ridice tonul sau să te jignească. Mi s-a cerut părerea, mi s-a cerut să recomand cărți și am îndrumat mulți cititori în găsirea unui titlu potrivit preferințelor. De fiecare dată când vezi un om plecând cu o carte pe care tu i-ai recomandat-o, simți bucurie și satisfacție personală. Căutând cărți pentru cei care mi-au solicitat ajutorul, am descoperit și eu titluri interesante despre care nu știam și am primit la rândul meu recomandări de la clienți.
Concluzia după trei luni
Cele trei luni au trecut foarte greu, dar este o experiență ce merită încercată. A fost greu, dar momentele frumoase le-au acoperit pe cele neplăcute, iar eu am profitat de reducerea aceea de 30% din plin și mi-am aprovizionat biblioteca. Personal, prefer să lucrez dintr-un birou, dar dacă ești o persoană dinamică și mereu ai o atitudine pozitivă, sigur ai prefera librăria. Dacă dorești să devii librar, indiferent că te afli în România sau altă țară, te-ar ajuta următoarele:
- Diplomă absolvire liceu
- Cunoștiințe de operare a calculatorului
- Abilități de comunicare
- Cunoștințe şi experienţă în operarea casei de marcat și a sistemului de plată cu cardul
- Abilități de lucru în echipă
- O bună gestionare a timpului
- Abilitatea de a lucra sub presiune și rezistență la stres
- Menținerea unei atitudini pozitive
- Un minim de cunoștiințe generale
- Cunoașterea pieței de carte și a ultimelelor apariții