Guvernul portughez propune revizuirea programelor de educație civică pentru elevii din învățământul primar și secundar, excluzând temele legate de sexualitate, identitate de gen și sănătate reproductivă din domeniile obligatorii. În locul acestora, vor fi accentuate cultura financiară și spiritul antreprenorial. Inițiativa, supusă consultării publice, a fost criticată de specialiști, care avertizează că această decizie ar putea afecta negativ dezvoltarea tinerilor și capacitatea lor de a înțelege și gestiona aspecte esențiale ale vieții personale și sociale, scrie EuroNews
În noua propunere a Ministerului Educației din Portugalia privind programa de educație civică, tema sexualității nu mai este obligatorie. În schimb, cultura financiară și spiritul antreprenorial vor ocupa un loc mai important.
Guvernul portughez intenționează să modifice conținutul educației civice predate în școlile primare și secundare. Subiectele legate de sexualitate și sănătatea sexuală și reproductivă – și, prin extensie, identitatea de gen – care până acum erau incluse explicit în ghidul esențial de învățare, vor fi eliminate dintre temele obligatorii, conform documentelor supuse recent consultării publice.
Această schimbare urmează anunțului făcut de premierul de atunci, Luís Montenegro, în cadrul celui de-al 42-lea congres al PSD (Partidul Social Democrat), organizat în octombrie anul trecut la Braga. Acesta declara intenția Alianței Democratice (coaliția de centru-dreapta) de a „elibera” educația civică de „agende ideologice și proiecte de grup”. Noul guvern, condus de aceeași formațiune, pare să pună acum în practică această promisiune.
Până în prezent, strategia națională pentru educația civică – implementată începând cu 2017 sub primul guvern al lui António Costa – prevedea abordarea unui set de teme în mod transdisciplinar în ciclul primar, ca disciplină autonomă în clasele V–VIII și, în învățământul liceal, ca parte transversală a curriculumului, susținută de toate materiile.
Mai puține teme abordate
Această structură generală nu suferă schimbări majore, dar lista temelor se reduce semnificativ. Potrivit versiunii anterioare a strategiei, temele erau împărțite în trei grupuri:
-
Primul grup, obligatoriu pentru toate nivelurile și ciclurile de învățământ, includea drepturile omului, egalitatea de gen, interculturalitatea (diversitate culturală și religioasă), dezvoltarea durabilă, educația ecologică și sănătatea (sănătate publică, nutriție, activitate fizică).
-
Al doilea grup prevedea teme de abordat „cel puțin în două cicluri de învățământ de bază”: educația pentru mass-media, instituții și participare democratică, educație financiară și pentru consumatori, siguranță rutieră și riscuri, dar și sexualitate – cu accent pe diversitate, drepturi și sănătate sexuală și reproductivă.
-
Al treilea grup, opțional pentru orice an de studiu, includea: antreprenoriat, lumea muncii, securitate, apărare și pace, bunăstarea animalelor, voluntariatul și altele.
În schimb, noua strategie națională pentru educația civică, propusă de Ministerul Educației, Științei și Inovării și lansată luni în consultare publică, prevede doar „opt dimensiuni de implementat pe durata întregului parcurs educațional obligatoriu”:
-
Drepturile omului
-
Democrația și instituțiile politice
-
Dezvoltarea durabilă
-
Cultura financiară și spiritul antreprenorial
-
Sănătatea
-
Riscurile și siguranța rutieră
-
Mass-media
-
Pluralismul și diversitatea culturală
Ca urmare, tema sexualității a fost exclusă din lista domeniilor obligatorii, alături de bunăstarea animalelor (care fusese până acum opțională), în timp ce cultura financiară și spiritul antreprenorial capătă un rol central, fără precedent până acum.
Lista actualizată precizează că primele patru teme sunt obligatorii „în toți anii de școlarizare”, în timp ce fiecare dintre celelalte trebuie studiată cel puțin un an în fiecare dintre cele trei categorii definite de minister: ciclul primar; ciclurile II și III ale învățământului de bază; și învățământul secundar.
Identitatea de gen, lăsată deoparte: ministrul vorbește despre o „problemă foarte complexă”
Întrebat luni după-amiază de jurnaliști despre absența aparentă a temelor privind sexualitatea din noile „lecții esențiale” prevăzute pentru disciplina Cetățenie și dezvoltare, ministrul Educației, Științei și Inovării, Fernando Alexandre, a dat asigurări că „toate domeniile care sunt [în prezent] abordate în cadrul disciplinei”, vor fi „reflectate în ceea ce va deveni noua organizare” a acesteia, întrucât schimbările vor intra în vigoare abia în anul școlar următor.
Aceste precizări vin la aproximativ două săptămâni după ce ministrul și secretarul de stat adjunct pentru educație, Alexandre Homem Cristo, au susținut o conferință de presă în care au prezentat liniile directoare ale reformei disciplinei Cetățenie și dezvoltare. Cu acea ocazie, ministerul a declarat că subiectele legate de sexualitate vor fi abordate, începând de acum, în cadrul domeniului „sănătate”.
Cu toate acestea, Fernando Alexandre a confirmat luni că identitatea de gen va fi exclusă din noile „lecții esențiale”. El și-a justificat decizia, citat de agenția de presă Lusa: „Este un subiect foarte complex și adesea oamenii nu sunt nici măcar pregătiți să-l predea, mai ales când este vorba despre elevi foarte mici.”
Ministrul a precizat totuși că este în continuare prevăzută analiza „cazurilor istorice și actuale de încălcare a drepturilor omului (inclusiv, printre altele, (...) violența împotriva persoanelor cu orientări sexuale non-normative și identități și expresii de gen)”, în cadrul disciplinei „Drepturile omului”, în special în ciclul III al învățământului de bază.
El a menționat și importanța egalității de gen și a „culturii respectului” care o însoțește, pe care Fernando Alexandre o consideră „foarte importantă”.
Educația pentru sănătate: ce este prevăzut concret?
În ciuda acestor precizări, în documentul care enumeră „învățările esențiale” deja stabilite pentru anul școlar viitor, nu există nicio referire explicită la abordarea temelor legate de sexualitate și sănătate sexuală și reproductivă în cadrul componentei dedicate sănătății.
În contextul acestei dimensiuni, strategia națională pentru educația civică, recent definită, menționează doar că se urmărește ca „elevii și tinerii să dobândească cunoștințe, competențe, valori și atitudini care să încurajeze asumarea responsabilității pentru propria stare de bine fizică și mintală”. Astfel, „importanța unei alimentații sănătoase”, „activitatea fizică” și „promovarea sănătății mintale” sunt subiecte ce vor fi evidențiate în programă. De asemenea, sunt incluse printre priorități „protecția împotriva tuturor formelor de violență (inclusiv exploatarea, abuzurile și cyberviolența)” și „prevenirea consumului, a comportamentelor adictive și a dependențelor”.
În ceea ce privește programa pentru ciclurile II și III ale învățământului de bază, se menționează, de asemenea, că unele dintre aspectele care trebuie abordate vizează respectarea „aspectelor legate de intimitatea și viața privată a fiecărei persoane”, precum și dezvoltarea unor „relații interpersonale sănătoase, bazate pe respect, comunicare, încredere și consimțământ”.
„Interacționarea pe baza respectului și încrederii, fără discriminare” este, de asemenea, una dintre atitudinile care trebuie încurajate în rândul elevilor din învățământul secundar, potrivit obiectivelor enumerate.
Un „regres pedagogic și social”, în opinia psihologilor
Într-o declarație pentru Euronews, președinta Ordinului Psihologilor Portughezi (OPP), Sofia Ramalho, a anunțat că organizația „va emite o opinie în cadrul consultării publice” privind propunerea guvernului, întrucât consideră că „eliminarea și golirea de conținut a programei de educație pentru cetățenie în ceea ce privește sănătatea sexuală și reproductivă” reprezintă un „regres pedagogic și social și contrazice chiar dovezile științifice”.
„Trebuie să privim dezvoltarea copiilor și a tinerilor în ansamblu, așadar nu contează doar componenta curriculară”, a subliniat Sofia Ramalho, adăugând că „eliminarea explicită a acestor termeni și concepte” din programa disciplinei, „precum și a oricărui conținut posibil legat de acest subiect, este extrem de dăunătoare pentru dezvoltarea copiilor și tinerilor noștri”.
Nedefinirea explicită a unui modul dedicat sexualității în cadrul învățămintelor esențiale se traduce prin „posibilitatea ca școlile să decidă în mod autonom dacă aceste teme vor fi sau nu abordate, ceea ce înseamnă că nu mai există o intenție educativă, pedagogică și socială clară de a lucra cu aceste subiecte în cadrul educației pentru cetățenie și în legătură cu alte discipline”, a atras ea atenția. Această situație ar putea conduce la un nivel și mai scăzut de „alfabetizare” în domeniul acestor teme, „ceea ce înseamnă că deciziile și comportamentele tinerilor vor fi mai puțin informate”.
Astfel, „am putea chiar contribui la agravarea riscurilor deja identificate în ultimii ani” în ceea ce privește „sănătatea sexuală a tinerilor”, în special „în domeniul prevenirii abuzurilor sexuale, al violenței în relațiile de cuplu, al discriminării legate de identitatea de gen”, dar și în ceea ce privește „cazurile de sarcină în rândul adolescentelor”.
Prin această abordare, „privăm tinerii de accesul la un drept fundamental și le retragem instrumente esențiale pentru a se proteja pe ei înșiși și pe familiile lor de o multitudine de situații grave”.