Cu o zi înainte ca procurorul special Robert S. Mueller al III-lea, să-și prezinte raportul privind ingerinţele ruse în alegerile din 2016, Brad Parscale, director al campaniei pentru prezidențialele de anul viitor, angajat deja de Donald Trump, ținea un discurs plătit în România într-o sală plină de politicieni și de elite politice.
Așa își începe articolul Washington Post, despre problemele etice ale lui Parscale, determinate de faptul că acesta ar accepta cu prea multă ușurință să fie plătit cu bani din afara SUA.
Brad Parscale s-a aflat la București în perioada 20-24 martie, iar conferința pe care a găzduit-o Academia Româna a avut titlul, „Making Political Marketing Great Again” (Să facem marketing-ul politic din nou important).
Brad Parscale a venit în România la invitaţia lui Adrian Thiess, după cum a precizat un comunicat al Academiei, acum o lună și jumătate.
Adrian Thiess, fost consilier al președintelui Ion Iliescu, apoi un apropiat al lui Vasile Blaga, apare și într-o poză alături de Klaus Iohannis, aminteste radio.
Thiess a devenit cunoscut pentru vedetele politice și nu numai pe care le-a adus de-a lungul timpului la București, între acestea, fostul lider sovietic Mihail Gorbaciov, Robert O'Neill, care spune că l-a ucis pe Osama bin Laden, fizicianul american, laureat al premiului Nobel, Kip Thorne, presedintele grupului Bilderberg sau echipa de fotbal Barcelona pentru un meci amical cu Dinamo.
După vizita sa în România, Parscale nu a răspuns la întrebarea câți bani a primit pentru discursul său, discurs, care a fost plătit de Conferințele McCann / Thiess.
Este vorba despre un parteneriat între omul de afaceri român Adrian Thiess și filiala de la București a companiei de marketing McCann. Directorul de campanie al președintelui Trump nu explică nici criteriile după care acceptă angajamentele internaționale. Totuși,
Parscale este listat de o agenție de profil numită Wordwide Speakers Group, iar pe site-ul său taxa per discrurs este între 15.000 și 25.000 de dolari. Din 2016 încoace a mai ținut conferințe în Portugalia, Monaco și Croația.
Purtătorul de cuvânt al campaniei lui Trump, Kayleigh McEnany, a precizat că Parscale a fost în România "în calitate de cetățean privat" și că a urmat toate procedurile oficiale înainte să plece.
Adrian Thiess a spus că l-a invitat pe Parscale pornind de la faptul că prezidențialele din S.U.A. “sunt interesante” și pentru că a citit despre șeful campaniei președintelui Trump că “este un bărbat care a reușit să schimbe instituția din S.U.A. printr-o campanie online”.
Thiess a refuzat să spună cât de mult a plătit pentru vizită: “Evident, este un cost pentru a-l găzdui aici, dar asta e tot", a spus el. "Nu pot să vorbesc despre alte detalii juridice".
Experții în drept susțin că Parscale nu a încălcat nicio lege primind bani pentru conferința în România, câtă vreme nu a făcut lobby în SUA în numele unor clienți străini fără să se fi înregistrat.
Specialiștii în etică vorbesc însă de riscuri potențiale atunci când se intersectează în acest fel oficiali de campanie americani cu cetățeni străini.
Unii avocați care se ocupă de etică au avertizat că Parscale nu face decât să repete în campania electorală actuală, ceea ce s-a întâmplat în 1916, deschizând drumul contractelor cu străinătatea.
“Aparențele sunt îngrozitoare” a comentat pentru Washington Post, Richard Painter, avocatul principal pe teme de etică al fostului președinte George W. Bush: "ați crede că un manager de campanie nu ar lua bani de la cetățeni străini".
Trump nu le-a interzis oficialilor săi de campanie să ia bani din surse străine. Șeful de campanie al președintelui american, care a fost plătit pentru a ține un discurs în Aula Academiei Române a explicat ulterior că discursurile internaționale pe care le-a susținut i-au dat ocazia lui și soției sale să vadă lumea și să se recupereze: “noi nu am crescut cu posibilitatea de a călătorii în afară, iar oportunitatea de a ține discursuri mi-a permis să-mi împărtășesc talentul cu alți profesioniști”.
Washington Post susține că în mod tradițional oficialii de campanie organizează astfel de conferințe doar după încheierea alegerilor prezidențiale.
Angajamentele cu străinătatea ale lui Brad Parscale au devenit complicate, fiindcă el este liderul titular al unei campanii și pentru că această campanie este pusă din nou sub lupă din cauza contactelor sale cu străinătatea.
Câțiva oficiali de top din campania electorală din 2016 au avut relații de afaceri cu persoane și grupuri străine.
Este vorba despre precursorul lui Parscale, Paul Manafort, care a pledat vinovat de lobby în numele fostului președinte ucrainean, activitate pe care nu înregistrat-o și nu a plătit taxe pentru ea. Michael Flynn, consilier pentru politică externă în timpul campaniei din 2016 a recunoscut că a mințit în legătură cu afacerile firmei sale de consultanță cu guvernul turc.
O companie deținută de familia lui Jared Kushner, ginerele și consilierul Trump, s-a angajat în discuții cu Anbang Insurance Group din China despre un proiect major de reabilitare în Manhattan în toiul campaniei din 2016.
Washington Post se miră că Bucureștiul s-a aflat pe traseul directorului campaniei lui Donald Trump, câtă vreme România este o oprire neobișnuită pentru americani în circuitul marilor vorbitori.
Prim-ministra Viorica Dăncila nu s-a întâlnit cu Parscale, menționează Washington Post. La o zi după discursul acestuia de la Academie, Dăncilă se afla deja la Washington, unde a devenit primul șef al unui guvernului străin care a stat la Hotelul Trump International.
Cât timp s-a aflat la București, Parscale și soția sa s-au întâlnit separat cu patriarhul Bisericii Ortodoxe Române și au vizitat orașul cu Thiess.
Sociologul Dan Dungaciu a povestit ulterior că Parscale ar fi glumit că, pentru el, “estul se termină aici pentru că nu a fost niciodată mai la est de România" și că în jurul lui Trump va fi "cel mai mare expert în România"