Utilizatorii de internet sunt îngrijorați de sosirea unui „card de credit climatic” în Europa. Potrivit acestora, Suedia a înființat un card de credit care „urmărește emisiile de CO2” și blochează cumpărăturile odată ce un prag este depășit, scrie Tf1Info.
Pe rețelele de socializare, utilizatorii de internet alertează cu privire la sosirea unui card de credit din Suedia. Potrivit acestora, acest instrument ar permite autorităților să „urmărească emisiile de CO2” ale consumatorilor și să „blocheze conturile de cumpărături” odată ce o anumită limită a fost depășită.
Un instrument în mâinile consumatorului
Cardul în cauză a existat cu mult înainte de Covid-19. Lansat în primăvara lui 2019, este rezultatul cooperării dintre compania suedeză Doconomy și MasterCard, sub egida Convenției-cadru a Națiunilor Unite privind schimbările climatice (UNFCCC). Obiectiv afișat de cele două companii: „Încurajarea acțiunii globale pentru climă” datorită unui instrument zilnic care oferă monitorizare în direct a emisiilor de CO2.
Pentru a face acest lucru, start-up-ul folosește indicele Åland, dezvoltat în 2017 în Finlanda. Din această sursă, compania suedeză evaluează amprenta medie de carbon a fiecărui bun achiziționat. Acest lucru permite consumatorilor să fie informați în timp real despre amprenta lor de carbon. „Oferim persoanelor fizice posibilitatea de a-și măsura amprenta de carbon pe baza alegerilor lor de stil de viață, cum ar fi locuința, transportul și mâncarea” , se arată pe site-ul companiei .
Care este legătura cu un „card de credit climatic”? În versiunea sa „albă”, acest card pur și simplu informează clientul despre „valoarea de carbon” a cheltuielilor sale. În ceea ce privește versiunea „neagră” – care îi îngrijorează pe utilizatorii de internet– utilizatorul poate înregistra un prag de emisie de CO2, dincolo de care cardul va bloca achizițiile, precum un card de credit, atunci când plățile sau retragerile decise de client sunt depășite.
Pe scurt, punerea unui „prag CO2” este pur voluntară, iar pragul este stabilit de proprietarul cardului. Alegerea este exclusiv în mâinile clientului. Autoritățile suedeze nu s-au gândit niciodată să-l facă un instrument obligatoriu.