Cel mai bogat om din Asia, Mukesh Ambani, vrea să construiască următoarea companie globală de tehnologie, iar dacă planurile sale sunt puse în acțiune, compania sa de telefoane mobile, JioPlatforms, ar putea să concureze cu Google, Amazon, Alibaba și Tencent, anunță CNN.
JioPlatforms este un ecosistem de aplicații, care oferă de la cumpărături alimentare online la streaming video și care servește cele 388 de milioane de persoane abonate la rețeaua mobilă Reliance Jio din India.
Încurajat de ultimele cifre, Ambrani devine din ce în ce mai ambițios. Acesta a strîns 9 miliarde de dolari de la Facebook și un grup de investitori americani de top, pentru a alimenta următoarea fază a dominației sale asupra internetului din India, cu cea mai rapidă creștere din lume.
Ambani cu siguranță vrea ca JioPlatform să depășească etapa de companie de comunicații și intenționează să o transforme în Google-ul Indiei, a precizat Wylie Fernyhough, analist PitchBook.
„Scopul final”, potrivit analistului Counterpoint Research, Tarun Pathak, este să devină totul pentru fiecare indian și să construiască o platformă indispensabilă pentru sute de milioane de clienți de internet.
Sub conducerea lui Ambani, Reliance Industries s-a transformat dintr-o companie petrolieră și energetică într-un conglomerat extins care include magazine de vânzare cu amănuntul, o companie de telecomunicații mobile, un număr de platforme digitale și multe altele.
Dar pentru a-și duce planurile la nivelul următor, Ambani avea nevoie de relații cu Silicon Valley, de aici parteneriatul său de 5,7 miliarde de dolari cu Facebook și serviciul global de mesagerie WhatsApp.
”Rețeta succesului va fi deschiderea aplicației către publicul larg. Orice persoană din India va beneficia de tehnologie, de la lucrătorii în agricultură, la firmele mici și mijlocii, chiar și medicii și profesorii ar putea beneficia că saltul tehnologic”, adaugă el.
Acordul, care încă așteaptă aprobarea autorităților, arată că Ambani și Facebook încearcă să creeze un fel de platformă în care poți face totul, de la servicii bancare mobile, la mesagerie, la rețelele de socializare, la tot ceea ce este construit practic într-o singură platformă, cu alte cuvinte o versiune a serviciului WeChat al Tencent, din China.
Cumpărăturile alimentare online sunt prima țintă a parteneriatului, în condițiile în care alimentația reprezintă 70% din piața de vânzare cu amănuntul indiană, iar peste 90% din piață este neorganizată și condusă de mici afaceri de cartier și magazinele cunoscute sub numele de kirana din India. Se estimează că piața de vânzare cu amănuntul general se va dubla de la 676 miliarde dolari în 2018 la aproape 1.300 de miliarde de dolari până în 2025.
Piața de cumpărături online a Indiei este destul de mică în comparație cu cererea globală, valoarea toatală fiind de 3 miliarde de dolari în 2020, dar compania declară că cifrele sunt în creștere mai ales sub influența pandemiei cât tot mai mulți oameni sunt izolați în propriile case.