Inginerii de la compania Boeing au identificat, încă din 2017, disfuncţionalităţi la sistemele de alertare a piloţilor aparatelor 737 MAX, din cauza unei erori de soft. Asta înseamnă că problemele au fost identificate cu un an înaintea primei tragedii aviatice care a implicat un astfel de aparat de zbor: prăbuşirea avionului companiei Lion Air.
Informaţia vine chiar de la constructorul de avioane, care a dat asigurări că şefii Boeing nu ştiau nimic despre toate astea până la tragedia avionului indonezian, scrie cotidianul francez Le Figaro.
"În 2017, cu mai multe luni înainte începerii livrărilor aparatelor 737 MAX, inginerii de la Boeing au constatat că sistemul de afişaj al aparatelor 737 MAX nu răspundea corect la solicitările de alertă al sondei unghiului de atac AOA", explică Boeing într-un comunicat citat de Le Figaro.
Aceste alerte ar trebui să îi avertizeze pe piloţi în cazul unor anomalii la bord.
În accidentul Lion Air, care s-a soldat cu 189 de morţi în octombrie 2018, s-a dovedit că AOA a continuat să emită date eronate sistemului de stabilizare a aparatului MCAS. Or acesta, aşa cum era conceput iniţial, a preluat comanda avionului şi l-a dus în picaj, chiar dacă piloţii au încercat să îl oprească.
Boeing precizează că nu s-a considerat că această disfuncţionalitate ar putea avea un impact negativ asupra securităţii avionului.
Zilele trecute, agenţia Reuters transmitea că autorităţile americane şi europene de reglementare au ştiut cu cel puţin doi ani înainte de accidentul companiei Lion Air că metoda obişnuită de control al unghiului din faţă al avionului Boeing 737 MAX ar putea să nu funcţioneze.
Agenţia Europeană de Aviaţie şi Spaţiu (EASA) a certificat avionul ca fiind sigur în mare parte, afirmând că procedurile suplimentare şi instruirea piloţilor ar explica, în mod clar, situaţiile „neobişnuite” în care piloţii ar trebui să manipuleze manual o roată rar utilizată pentru a controla unghiul avionului.
Potrivit unui document al companiei aeriene American Airlines, aceste situaţii nu au fost enumerate în manualul de zbor.
Documentul de certificare EASA, disponibil online, a fost emis în februarie 2016, a spus purtătorul de cuvânt al agenţiei.
Toată flota de 737 MAX este imobilizată la sol de la jumătatea lunii martie după o altă tragedie aviatică, la 10 martie, a companiei Ethiopian Airlines, soldată cu 157 de morţi.
Circumstanţele producerii tragediei sunt similare cu cele de la accidentul Lion Air. Boeing lucrează la upgradarea softului MCAS, pentru a obţine permisiunea de zbor pentru aparatele 737 MAX.