Datele de pe cutia neagră cu parametrii de zbor ai avionului Boeing 737 MAX 8 care s-a prăbuşit pe 10 martie la scurt timp după decolarea de pe aeroportul din Addis Abeba arată ''similitudini clare'' cu accidentul din octombrie al unui avion de acelaşi tip aparţinând companiei indoneziene Lion Air, a declarat duminică ministrul etiopian al transporturilor, Dagmawit Moges, citat de presa internațională.
Deşi a fost întrebată în mod repetat de jurnalişti, ea nu a dorit să ofere detalii despre asemănările remarcate între cele două accidente, soldate cu 157 de morţi în cazul avionului Ethiopian Airlines şi cu 189 de morţi în cel al Lion Air, precizând în schimb că un raport preliminar cu privire la cauzele prăbuşirii avionului etiopian va fi publicat în termen de 30 de zile.
Cele două cutii negre ale avionului - FDR şi cea care a înregistrat discuţiile între piloţi - au fost trimise în Franţa pentru analiză. Biroul francez de investigaţii şi analize aeronautice (BEA) a anunţat tot duminică pe Twitter că ''datele înregistrate (de cutiile negre) au fost descărcate cu succes'' şi au fost transmise echipei etiopiene de investigaţie.
Mai mulţi experţi au vorbit deja despre asemănări între cele două catastrofe aeriene. La fel ca în cazul accidentului avionului Lion Air, prăbuşirea avionului Ethiopian Airlines s-a produs la scurt timp după decolare. De asemenea, ambele aparate au avut oscilaţii de viteză şi altitudine.
Pilotul, la comanda aparatului Boeing 737 MAX 8 al companiei Ethiopian Airlines care s-a prăbuşit duminică, s-a confruntat cu o situaţie de urgenţă imediat după decolare, cerând cu o "voce cuprinsă de panică" întoarcerea la sol în timp ce avionul accelera cu o viteză anormală, a informat joi cotidianul New York Times.
"Break, break, cer întoarcerea acasă", le-a spus comandantul controlorilor aerieni în timp ce încerca să evite alte avioane care se apropiau de aeroport, potrivit unor declaraţii făcute publicaţiei americane de o persoană având acces la schimbul de mesaje dintre echipaj şi controlori.
Expresia "break, break" este utilizată pentru a da prioritate unui mesaj, însemnând că echipajul se confruntă cu o situaţie de urgenţă pe care piloţii nu ajung să o gestioneze. "Cer îndrumări pentru a ateriza", a adăugat comandantul.
Compania a afirmat încă de duminică după-amiază că echipajul a cerut revenirea la Addis Abeba, dar este pentru prima dată când este dezvăluit conţinutul mesajelor dintre comandant şi controlul aerian.
Controlorii au primit aceste mesaje la trei minute după decolare. Ei au observat atunci că traiectoria avionului oscila între urcări şi coborâri de mai multe sute de picioare (un picior = 30,48 centimetri), semn că se întâmpla ceva foarte grav, potrivit mărturiei.
Toate contactele dintre controlori şi echipajul zborului 302 în zbor spre Nairobi s-au pierdut la cinci minute după decolare, potrivit sursei.
Zborul ET 302 a decolat la orele 08.38 (05.38 GMT) de la Addis Abeba şi a dispărut de pe ecranele radarelor şase minute mai târziu.
Aparatul era pilotat de Yared Getachew (8.000 de ore de zbor la activ) şi făcuse obiectul unor lucrări de mentenanţă la 4 februarie.
Deocamdată, cauzele exacte ale accidentului nu sunt cunoscute.