Cauza exploziei este încă necunoscută. Decolarea celei mai mari rachete din lume rămâne totuși un mare succes pentru compania lui Elon Musk, scrie Le Figaro.
O explozie... dar un succes. Cea mai mare rachetă din lume, Starship, dezvoltată de compania SpaceX a lui Elon Musk pentru călătorii pe Lună și Marte, a explodat în aer la scurt timp după decolare, joi. Cu toate acestea, acest prim zbor de testare este deja un succes imens pentru companie.
Într-o minge de foc gigantică, acest gigant negru și argintiu înalt de 120 de metri s-a smuls de la pământ în jurul orei 8:30 a.m., ora locală (15:30 p.m., ora Parisului), în strigătele de bucurie ale angajaților SpaceX. Scena acestui spectacol foarte așteptat a fost baza spațială Starbase a SpaceX, situată în cel mai sudic Texas, Statele Unite.
Miliardarul Elon Musk și-a felicitat echipele joi la scurt timp după prima decolare și a promis un nou test „în câteva luni”. „Felicitări echipelor SpaceX pentru acest prim zbor de testare fantastic!", a scris el pe Twitter. „Am învățat multe pentru următorul test de decolare în câteva luni”.
Cauza exploziei necunoscută
Cauza exploziei nu este încă cunoscută. Scopul acestui zbor de testare a fost de a colecta cât mai multe date posibil pentru a îmbunătăți următoarele prototipuri. Luni, 17 aprilie, o primă încercare de lansare a fost anulată în ultimele minute ale numărătoarei inverse, din cauza unei probleme tehnice. „Acesta este primul zbor al unei rachete uriașe, foarte complexe”, a declarat duminică șeful SpaceX, Elon Musk, numind testul „foarte riscant”.
Cu cei 120 de metri, Starship este mai mare decât noua mega-rachetă a NASA, SLS (98 de metri), care a decolat pentru prima dată în noiembrie, dar și decât legendarul Saturn V, racheta cu program lunar Apollo (111 metri). Forța de decolare a navei este, de asemenea, de aproximativ două ori mai puternică decât aceste două lansatoare, ceea ce o face cea mai puternică din lume.
Primul zbor în configurație completă
Nu mai zburase niciodată în configurația sa completă, cu prima sa treaptă super-puternică, numită Super Heavy și echipată cu nu mai puțin de 33 de motoare. Doar a doua etapă a vehiculului, nava spațială Starship care prin extensie își dă numele întregii rachete, efectuase teste suborbitale (la o altitudine de aproximativ 10 km). Ea a fost aleasă de NASA pentru a face posibilă, într-o versiune modificată, aterizarea misiunii Artemis 3, care trebuie să readucă astronauții pe suprafața lunară pentru prima dată în mai bine de jumătate de secol (oficial în 2025).
Joia aceasta, planul de zbor a fost următorul: la aproximativ trei minute după decolare, Super Heavy urma să se desprindă și să cadă înapoi în apele Golfului Mexic. Dar această separare nu a avut loc, racheta continuând să se rotească înainte de a exploda. Dacă separarea ar fi avut succes, nava ar fi trebuit să pornească cele șase motoare și să-și continue ascensiunea singură, până la o altitudine de peste 150 km. După ce ar fi făcut mai puțin de un tur al Pământului timp de aproximativ o oră, acesta urma să cadă înapoi în Oceanul Pacific.
Dorința mea cea mai mare este ca, te rog (...) suntem departe de rampa de lansare înainte ca ceva să meargă prost, spune Elon Musk
Dar parcurgerea tuturor acestor pași în primul zbor de probă ar fi fost o adevărată performanță. Elon Musk a vrut să tempereze așteptările, spunând că este puțin probabil să ajungă pe orbită din prima încercare. Se mulțumise să spere că rampa de lansare săa nu fie distrusă de explozia motoarelor lui Super Heavy la aprindere. „Cea mai mare dorință a mea este (...) să fim departe de rampa de lansare înainte ca ceva să meargă prost”, a spus el.
Racheta are deja clienți: primul zbor cu echipaj al Starship-ului urmează să fie realizat cu miliardarul american Jared Isaacman. Miliardarul japonez Yusaku Maezawa și americanul Dennis Tito (primul turist spațial din istorie), au spus, de asemenea, că doresc să se îmbarce într-o călătorie în jurul Lunii. Nava trebuie să poată transporta până la 150 de tone de marfă pe orbită. Pentru comparație, racheta Falcon 9 de la SpaceX poate transporta doar puțin mai mult de 22 de tone pe orbita joasă a Pământului. Dar adevărata inovație a Starship este că trebuie să fie complet reutilizabilă, ceea ce Elon Musk crede realizabil în „doi sau trei ani”.
Zboruri în valoare de „câteva milioane” de dolari
Pentru acest prim test, nu ar trebui să se încerce recuperarea vreuneia dintre cele două etape ale rachetei. Dar în cele din urmă, Super Heavy va trebui să se întoarcă și să se "lipească" de turnul său de lansare, echipat cu două brațe pentru a-l imobiliza. Nava spațială va trebui să se întoarcă pe Pământ folosind retrorachete. Această manevră a fost încercată de mai multe ori în 2020 și 2021. După mai multe explozii la aterizare, un prototip a aterizat în sfârșit cu succes.
Ideea unui lansator reutilizabil, marea strategie a lui Elon Musk, este reducerea prețurilor. Fiecare zbor Starship ar putea costa în cele din urmă doar „câteva milioane” de dolari, susține el. Un imperativ pentru miliardar, care estimează că oamenii vor avea nevoie de sute de rachete Starship pentru a avea șansa de a deveni o specie multiplaneară. Scopul său final este înființarea unei colonii autonome pe Marte.
Congrats @SpaceX team on an exciting test launch of Starship!
— Elon Musk (@elonmusk) April 20, 2023
Learned a lot for next test launch in a few months. pic.twitter.com/gswdFut1dK
???????????? FLASH | La fusée #SpaceX Starship a explosé lors du vol test.pic.twitter.com/aAPli0gU7U
— Cerfia (@CerfiaFR) April 20, 2023