Pandemia de Covid-19 a avut ca efect scăderea temperaturii pe Lună, spun cercetătorii

03 Oct 2024

Temperatura nopții pe Luna a scăzut din cauza activității umane reduse pe Pământ în timpul blocării datorate pandemiei de Covid-19, arată un nou studiu. Satelitul Pamântului a pierdut până la două grade Celsius în lunile aprilie și mai 2023, când 2,9 miliarde de pământeni au fost obligați să stea în casă, scrie TF1nfo

Doar 384.400 de kilometri separă Pământul de Lună. Cele două astre sunt strâns legate, împărtășesc același mediu cosmic și s-au influențat reciproc încă de la origini. Într-un studiu recent publicat în Proceedings of the Royal Astronomical Society of the United Kingdom, o echipă de cercetare din India a evidențiat influența pe care pandemia de Covid-19 a avut-o asupra Lunii. Potrivit acestor oameni de știință, temperaturile de la suprafața lunii pe timp de noapte au scăzut semnificativ din cauza activității umane reduse pe Pământ în timpul blocării.

Deoarece nu are atmosferă, Luna primește o cantitate mare de căldură și radiații de la Soare și, prin urmare, prezintă o variație clară diurnă a temperaturii sale de suprafață, amintesc autorii studiului. Lucrări anterioare au arătat că radiațiile emise de Pământ pot avea un impact notabil asupra temperaturilor care predomină pe suprafața satelitului nostru natural. Dar până acum, nimeni nu a studiat acest fenomen în contextul fără precedent al unei pandemii, în care aproape întreaga economie globală s-a văzut nevoită să se oprească.

Studiul nostru dezvăluie că schimbările în radiația terestră (TR) au o influență măsurabilă asupra suprafeței lunii, vizualizată printr-o scădere anormală a temperaturilor pe timp de noapte a suprafeței lunare între lunile aprilie și mai 2020 ”, când jumătate din populația lumii a fost forțată să stea acasa, sau aproximativ 2,9 miliarde de oameni.

Pentru a ajunge la această concluzie, echipa a analizat temperaturile nocturne ale suprafeței lunare din șase locuri diferite de pe partea apropiată a Lunii în perioada 2017-2023.

Datele au arătat o scădere anormală a temperaturilor pe timp de noapte pe suprafața Lunii pentru toate site-urile în lunile aprilie și mai 2020, comparativ cu valorile pentru aceeași perioadă din anii anteriori și următori, spun cercetătorii. Datorită orbitatorului lunar LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) al NASA, echipa a reușit să obțină citiri de temperatură relativ precise. „ Am observat o schimbare a temperaturii pe timp de noapte de aproape 8 până la 10 Kelvin ”, echivalentul unei amplitudini de aproximativ 2 grade Celsius.

Din cauza lipsei de date suficiente și a analizei de teren, rezultatele acestei lucrări mai trebuie să fie confirmate. Pentru aceasta, va trebui să așteptăm instalarea de observatoare pe Lună. Potrivit echipei de cercetători, acestea ar putea servi drept instrumente pentru observarea schimbărilor de mediu de pe planeta noastră, așa cum fac în prezent sateliții programului de observare a Pământului Copernicus al Uniunii Europene.