Coronavirusul adâncește criza industriei media (analiză RFI)

05 Iun 2020 | scris de A.A.
Coronavirusul adâncește criza industriei media (analiză RFI)

Presa scrisă face parte dintre industriile devastate de pandemia coronavirus. Zeci de mii de locuri de muncă au fost desființate iar sute de publicații din întreaga lume sunt amenințate cu dispariția.

Niciodată publicul nu a fost atât de dornic să se informeze, dovada fiind creșterea spectaculoasă a audienței publicațiilor de pe internet. Niciodată până acum ziarele nu au avut atât de mult de suferit pe plan economic. Iată așadar marele paradox al acestei industrii care traversează în momentul de față această criză. Cititorii nu plătesc decât o mică parte din ceea ce consumă în momentul în care cumpără un ziar de la chioșc sau când plătesc un abonament online.

Publicitatea este în general o sursă de venit  indispensabilă, reprezentând în medie o treime din bugetul presei franceze. Dar odată cu destabilizarea economiei, publicitatea a scăzut cu aproximativ 50% în Franța. Totuși, anumite ziare supraviețuiesc, într-o anumită măsură, datorită organizării unor evenimente, cum sunt conferințele, de exemplu, sau manifestările sportive.

Doar că, bineînțeles, carantina a împiedicat desfășurarea acestor evenimente. De aceea, importantul cotidian sportiv francez, l’Équipe,  este astăzi într-o situație dificilă, conducerea acestuia propunând diminuări de salarii pentru ca activitatea publicației să poată continua.

Sunt oare condamnate publicațiile?

De la 1 aprilie mai mult de șaizeci de ziare din Australia nu s-au mai tipărit. Până la finalul lunii, aproape o sută de ziare se aflau în aceeași situație. O treime dintre acestea vor dispărea, celelalte urmând să fie disponibile online. Toate fac parte din compania multi-națională Newscorp condusă de omul de afaceri Rupert Murdoch. Australia este țara unde au dispărut cele mai multe ziare.

În alte locuri, publicațiile care erau deja într-o situație incertă înainte de criză și-au încheiat activitatea, dar majoritatea rezistă în fața diminuării fondurilor de publicitate. Acest fenomen a început acum mai multe decenii. Se putea observa din anii ‘70 în SUA. Televiziunea a absorbit mare parte din aceste venituri iar marile companii web precum Google sau Facebook au pus stăpânire pe aproape toate resursele. Criza coronavirus nu a făcut decât să accelereze acest demers.

Cele mai recente publicații, 100% digitale, precum Buzzfeed sau Vice Media au și ele de suferit din cauza acestei concurențe neloiale, fiind puternic lovite în urma prăbușirii subite a pieței publicitare. Pentru a supraviețui, ele sunt nevoite să disponibilizeze o parte din personal și să inventeze noi modele economice.

Aceste soluții necesită însă negocierea cu GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon). Și asta doar pentru a primi prețul corect pentru conținutul oferit gratuit.

Cazuri fericite

New York Times, prestigiosul cotidian de pe coasta de est din SUA a câștigat jumătate de milion de noi abonați. Publicațiile care au decis cu mult înainte de începutul pandemiei ca accesul la informație pe hârtie sau online să se facă prin intermediul unui abonament plătit, au rezistat cu brio în fața acestei contrângeri duble: furnizarea mai multor informații utilizând mai puține mijloace publicitare. 60% din bugetul New York Times provine din abonamente.

Cotidianul financiar al SUA, Wall Street Journal, traversează de asemenea această perioadă fără prea multe griji.  Aceste publicații au posibilitatea chiar să recruteze mai mulți jurnaliști.

 

Traducere de Smaranda Teodoriu, după articolul lui Dominique Baillard din rfi.fr

Alte stiri din Mass Media

Ultima oră