Peste 50 de vapoare sunt încă blocate în porturile lumii, iar membrii echipajelor se luptă cu bolile, lipsa alimentelor și a produselor medicale și cu tăierile salariale, se afirmă într-o invenstigație a ziarului The Guardian.
Dacă membrii echipajelor și turiștii de pe vasele de croazieră au putut să se întoarcă în țările lor, nu același lucru se poate afirma despre navele de pe marile oceane ale lumii. Aceste vapoare au fost surprinse de pandemie în timpul călătoriei între porturi transportând de cele mai multe ori diverse produse esențiale.
Pe toate mările și oceanele sunt la ora actuală peste 100.000 de marinari rămași captivi pe navele pe care lucrau, peste 50 dintre aceste nave au raportat cazuri pozitive cu noul coronavirus, iar situația a escaladat spre o adevărată criză deoarece niciun port din lume nu le mai permite să acosteze și să dea posibilitatea oamenilor să se întoarcă în țările natale.
Un procent foarte mare al marinarilor nu au posibilitatea de a comunica cu lumea exterioară făcând și mai dificilă izolarea lor. S-au înregistrat cel puțin 17 decese COVID pe nave și alți câteva zeci de marina au fost confirmați și transportați la spital pentru îngrijire medicală.
Un membru al echipajului vasului MSC Seaview a declarat sub anonimat că toți își doresc să plece, să fie alături de familiile lor. Dacă la început puteau să circule liber pe navă, după ce a fost diagnosticat pozitiv un coleg, ei au trebuit să rămână izolați în micuțele lor cabine. ”Nimeni nu ne transmite când vom putea părăsi nava, când vom putea călători spre țările noastre. Suntem închise în cabină ca niște deținuți”.
MSC Cruise se află de mai bine de o lună blocată într-un port din America de Sud. Reprezentanții companiei au declarat că au blocat toate transporturile internaționale și depun eforturi în a găsi bilete de avion și posibile rute pentru fiecare marinar în parte. Fiecare membru al echipajului va fi în continuare remunerat pentru această perioadă și se depun eforturi pentru a asigura alimentele de bază și a legăturilor cu lumea exterioară.
Cei mai mulți marinari sunt din Filipine, Indonezi și India, iar salariul lor nu depășește 2000 de euro pe lună, mult sub nivelul remunerației a marinarilor din alte colțuri ale lumii.
Documentele transmise jurnaliștilor de la Guardian de către reprezentanții a câtorva operatori de nave au arătat că s-a întrerupt plățile către marinari.
Marinarii nu aparțin niciunui stat, nu sunt protejați de nicio lege și nu beneficiază nici măcar de sprijinul autorităților locale portuare.