Mașinile electrice vor rezova schimbările climatice sau le vor înrăutăți?

18 Iun 2022
Mașinile electrice vor rezova schimbările climatice sau le vor înrăutăți?

 Viitorul tehnologiei de transport va fi, în cele din urmă, mai nuanțat decât abordarea evanghelică de astăzi, „totul sau nimic”, scrie un editorial din JerusalemPost. Bateriile necesită cobalt, deșeurile generate din exploatarea acestui metal poluând atât aerul cât și solul; iar în minele de cobalt din Africa muncesc 25000 de copii.

Acum 10 ani se considera că vehiculele electrice (EV)  reprezintă un pas mic, dar semnificativ către reducerea ravagiilor schimbărilor climatice. Vehiculele electrice ar ajuta lumea să elimine combustibilii fosili, să reducă bolile și decesele legate de poluare, oferind în același timp o călătorie mai lină, mai rapidă și mai sofisticată.

Nimic din toate acestea nu s-a schimbat, în sine, dar vehiculele electrice, se dovedește, nu sunt atât de neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon pe cât am sperat cândva .

Problema nu este în timpul călătoriei în oraș ci mai degrabă ceea ce se întâmplă înainte ca mașina să fie chiar asamblată .

Steve Greenfield, fondator și CEO al Automotive Ventures, un fond de capital de risc axat pe investiții în spațiul de mobilitate și autor al viitoarei cărți The Future of Automotive Retail, a împărtășit pentru JerusalemPost câteva fapte serioase.

Unul dintre elementele cheie care alcătuiesc bateria modernă a mașinii electrice este litiul. Minereul este departe de a fi ecologic, fiind nevoie de aproximativ 70.000 de litri de apă pentru a produce o singură tonă de litiu.

Mai mult de jumătate din resursele globale de litiu se află în „triunghiul de litiu” dintre Argentina, Bolivia și Chile. Litiul trebuie apoi trimis – pe nave hotărât neprietenoase cu carbonul – în China, unde sunt fabricate 80% din bateriile litiu-ion din lume.

Bateriile EV necesită, de asemenea, cobalt, deșeurile generate din exploatarea acestui metal polueazând atât aerul, cât și solul, ceea ce duce la scăderea recoltelor, alimente și apă contaminate și probleme de sănătate respiratorie și reproductivă. În ceea ce privește atmosfera, exploatarea cobaltului eliberează atât dioxid de carbon, cât și dioxid de azot.

Există și costul uman
Peste 70% din cobaltul mondial provine din Republica Democrată Congo, unde se estimează că 200.000 de mineri – inclusiv 25.000 de copii – pot fi găsiți săpând în subteran în „mine artizanale” la scară mică, cu puțină supraveghere și chiar mai puține măsuri de siguranță.

„Cobaltul este un mineral esențial pentru tranziția ecologică”, spune Anneke Van Woudenberg, care conduce grupul de supraveghere corporativă Raid, „dar nu trebuie să ne îndepărtăm de condițiile abuzive de muncă care pătează bateriile litiu-ion necesare pentru milioane de vehicule electrice. ”

La celălalt capăt al vieții unui vehicul electric, o altă calamitate ecologică așteaptă: mașinile electrice nu au unde să meargă să moară.

Vehiculele tradiționale cu motor cu combustie internă, după ce au atins o anumită vârstă, sunt fie demontate pentru piese, fie, dacă sunt încă compatibile, trimise în economiile emergente, unde se angajează într-o a doua viață.

În primul caz, atunci când un vehicul cu motor cu combustie internă (ICE) trece de apogeu, o rețea globală de „dezmembrari” este pregătită să-l demonteze și să vândă orice materie primă. Cei care se ocupa cu dezmembrarile de mașini au serioase îngrijorări în ceea ce privește vehiculele electrice, totuși, a spus Greenfield: se știe că bateriile de mașini electrice explodează, iar substanțele chimice din ele pot fi toxice dacă nu sunt manipulate cu grijă.

În ceea ce privește oferirea unei a doua vieți vehiculelor electrice există puțin apetit pentru ele în prezent în mare parte din Africa, India sau Asia, unde punctele de încărcare electrică sunt aproape inexistente – deși, așa cum a spus Yosef Abramowitz, CEO al Gigawatt Global, „Distribuția punctelor de încărcare solară ar putea fi o soluție bună” în locurile în care rețeaua electrică este neregulată și livrarea fiabilă a combustibilului este slabă.

În ciuda tuturor acestor probleme foarte reale, aproape fiecare producător de automobile are in plan să-și electrifice ofertele în următorii ani. CEO-ul General Motors, Mary Barra, spune că compania ei va înceta să producă mașini pe benzină până în 2035. Și succesul Tesla este incontestabil: în februarie a acestui an, evaluarea companiei a fost de aproximativ șase ori valoarea de piață a GM și Ford la un loc.

Este de înțeles de ce vehiculele electrice alimentate cu baterii au devenit următorul lucru important. Bateriile sunt o tehnologie bine înțeleasă care poate fi modificată pentru a oferi o gamă mai bună și o densitate de energie mai bună, spre deosebire de ceva complet nou care necesită încă ani de cercetare și dezvoltare.

Și totuși, uneori simt că pasionații și producătorii de mașini electrice devin orbi când vine vorba de beneficiul general al vehiculului electric în ameliorarea schimbărilor climatice.

Nu vreau să fiu un ticălos aruncând umbră pe bateriile electrice care au încântat atât de mulți oameni. Problemele legate de eliminarea și reciclarea bateriilor litiu-ion vor fi în cele din urmă rezolvate. Apar noi tehnologii pentru baterii care vor reduce dependența noastră de cobalt.

Alte tipuri de combustibil – în special hidrogenul – sunt promițătoare, de asemenea, dacă nu pentru mașini (trenul acela a părăsit de mult gară), atunci pentru transportul care implică distanțe mai mari decât poate suporta un suport de baterii cu autonomie limitată (gândiți-vă la călătoriile cu avionul, unde a fi obligat să aterizezi de duzină de ori pe drum pentru a se reîncărca este de neconceput).

În plus, singurele emisii de la un vehicul alimentat cu hidrogen sunt vaporii de apă, deși producerea hidrogenului rămâne problematică. (Reconfigurarea rețelei pentru a genera energie electrică din surse regenerabile, cum ar fi solare, eoliene și hidroelectrice va fi esențială aici – și pentru încărcarea vehiculelor electrice.)

Dar să fim prudenți și să ne înlăturăm orbirile ideologice. Masinile electrice nu sunt un panaceu magic. Ele pot fi cea mai imediată și mai funcțională abordare pentru abordarea schimbărilor climatice la nivel individual, dar mai este mult de făcut.

 

Alte stiri din Externe

Ultima oră