Munții de pe Pluto ULUIESC cercetătorii NASA: "Este ceva nemaiîntâlnit. Nimic asemănător nu a mai fost văzut vreodată" (VIDEO)

10 Noi 2015
Munții de pe Pluto ULUIESC cercetătorii NASA:
Oamenii de știință au descoperit pe Pluto formaţiuni muntoase ce par a fi vulcani care ejectează gheaţă, scrie Reuters, care citează concluziile unui studiu publicat luni în cadrul unei întruniri organizate de American Astronomical Society în National Harbor, Maryland (SUA).

Recenta descoperire ridică o serie de întrebări despre felul în care această planetă pitică a rămas atât de activă din punct de vedere geologic.

„Sistemul plutonian ne uluieşte”, a explicat reporterilor planetologul Alan Stern, cercetător la Southwest Research Institute din Boulder, Colorado.

Alan Stern coordonează una dintre echipele NASA care participă la misiunea New Horizons, prima sondă spaţială care a survolat planeta pitică Pluto pe 14 iulie. Fotografii şi date ştiinţifice prelevate cu ocazia acelui survol sunt de atunci transmise spre Terra.

Printre cele 50 de rapoarte pe care specialiştii care coordonează misiunea New Horizons le vor prezenta în această săptămână se află şi o analiză a unor imagini ce prezintă doi munţi de pe Pluto, ce măsoară fiecare pestes 161 de kilometri în diametru şi mai mulţi kilometri în înălţime. Vârfurile munţilor prezintă depresiuni similare cu cele ale vulcanilor de pe Marte şi Terra.

„Nimic asemănător nu a fost văzut vreodată la marginile Sistemului Solar”, a spus Oliver White, participant la misiunea New Horizons şi cercetător la Ames Research Center, un laborator ştiinţific administrat de NASA, situat în Moffett Field, California.

În loc să ejecteze roci topite, vulcanii de pe Pluto "scuipă" în atmosferă apă îngheţată şi alte tipuri de gheţuri, precum cele din azot, amoniac şi metan.

White recunoaşte că ideea prezenţei unor vulcani pe Pluto, care se află la o distanţă de 40 de ori mai mare de Soare decât Pământul, poate să pară nebunească. Totuși, spune Oliver White, „acesta este cel mai puţin nebunesc lucru la care ne putem gândi” pentru a putea explica existenţa acelor munţi.

Sonda New Horizons a descoperit şi câteva crăpături adânci în scoarţa lui Pluto, cea mai mare dintre ele având o lungime de 322 de kilometri. Vârful acelei crăpături este cu 4 kilometri mai înalt decât baza acesteia – o diferenţă de nivel de două ori mai mare decât aceea din Marele Canion de pe Terra.

„Existența atâtor imperfecţiuni în acea zonă de pe Pluto indică faptul că scoarţa a suportat o extensie majoră într-un anumit moment din istorie”, a mais spus Oliver White.

Oamenii de ştiinţă bănuiesc că descompunerea unor elemente radioactive din nucleul lui Pluto reprezintă sursa de căldură a acestei planete pitice şi a transformărilor ei. (V.M.)