Cercetătorii americani au publicat ceea ce numesc ei "cel mai cuprinzător raport empiric al experienței plictiselii". Și au rezolvat misterul privind cauzele plictiselii: oamenii se simt plictisiți când fac lucruri plictisitoare!
Este o constatare mai puțin plictisitoare decât pare, deoarece pune capat unuia dintre dictonurile preferate ale profesorilor și părinților: "Nu există lucruri plictisitoare, ci doar oameni plictisitori" (sau "Nu există nici un lucru pe Pământ neinteresant, singurul lucru care poate exista este o persoană neinteresată", relateaza theguardian.com.
Psihologii tind să fie de acord, atribuind plictiseala în mare parte unei trăsături de personalitate, respectiv "inclinatia spre plictiseala ". Cu siguranta, insa, există lucruri plictisitoare.
"Invatarea" și "a nu face nimic în particular" ocupă primele locuri in acest studiu. Inclinatia spre plictiseală a jucat doar un rol minor. Iată câteva altele: completarea declarației fiscale; invățarea PowerPoint; participarea la seminarii privind siguranța la locul de muncă.
Mai exact, plictiseala pare sa fie relativă: lucrurile sunt dureros de plictisitoare în măsura în care sunt mai puțin stimulante decât alte lucruri pe care le-ați putea face. In plus, plictiseala este mai putin suportabila in zile noastre, pentru ca nu mai exista stimularea de care aveau parte stramosii nostri.
"Va traiti viata cu o emoție pe care stramosii vostri o cunoșteau doar în luptă", sustine autorul studiului, Mark Helprin. "Ei, spre deosebire de voi, erau prizonierii unor sarcini lumești. Au scris cu stilouri, au facut adaugiri, au așteptat la nesfârșit lucruri care la voi vin instantaneu", a mai spus el.
Dar nu pentru că pur si simplu suntem liberi să alegem sa avem vieți incitante. De aceea, ori de câte ori interacționăm cu o rețea socială, o aplicație sau un site web, există - să-l cităm pe Tristan Harris, de la Time Well Spent - "o mie de oameni de cealaltă parte a ecranului", al căror job este să vă țină agatati. Cu alte cuvinte, care sa vă asigure, că, prin comparatie, aproape tot ceea ce ați putea face este plictisitor.
Ei obtin acest lucru, în principal, prin vechiul truc al accentuarii "recompensei variabile", asigurându-vă că atunci când faceți clic, glisați sau apăsați pe "refresh", uneori - dar nu întotdeauna - sunteti recompensați cu o actualizare, un e-mail etc. (Dacă ai obtine întotdeauna recompensa, te-ai plictisit foarte repede.)
Asa ca nu-i de mirare cum lucruri importante - citirea unor cărți interesante, discutiile cu oamenii pe care îi iubiți - începeti să le simtiti plictisitoare.
Acestea nu au fost proiectate cinic pentru a stirni interesul, de experți cu acces constant si în timp real la feedback care vor sa vada cât de bine funcționează trucurile lor.
În războiul captarii atenției, ele nu au nici o șansă. Deci, acesta este un alt motiv, dacă mai aveți nevoie de unul, pentru a scapa de dependențele digitale, care va maninca timpul, si care vă va face mai interesant tot restul vieții.