”Corporația” Coldplay, o tiparniță de bani! - unde cântă ei, boala dispare, moartea fuge, vine pacea, nu e nici durere și nici întristare

14 Iun 2024
”Corporația” Coldplay, o tiparniță de bani! - unde cântă ei, boala dispare, moartea fuge, vine pacea, nu e nici durere și nici întristare

Specialiștii din marketing, creatori și susținători de brand-uri nu au cum să nu aprecieze viteza cu care circulă informația în zilele noastre și mai ales cele care vizează un scandal...

Bine, concurența e acerbă și momentele în care ai parte de o creștere bruscă și, mai ales, gratuită a interesului în jurul brand-ului promovat, ți-a pus Dumnezeu mâna-n cap! 

Trupa britanică de pop Coldplay era destul de cunoscută și apreciată în România, lucru certificat de mulțimea care s-a prezentat la Arena Națională pentru a le asculta muzica, chiar de două ori la rând, dar... după incidentul cu manele de la concert, e sigur c-au devenit cunoscuți chiar și în ultima casă cu WC în spatele curții, dar cu conexiune la internet. Iar scandalul a atras atenția nu numai în țară, ci și pe plan mondial. Ce să mai vorbim de Babasha...

Șerban Alexandrescu, Creative Director la Headvertising, prezintă într-un mod cât se poate de strălucit, într-o postare făcută pe pagina sa de Facebook, punctul său de vedere cu privirea evoluției trupei Coldplay, de creatoare de artă, la generatoare de bani, de mulți bani!

___________________________ 

”2005. Dupa doua discuri impecabile si cu al treilea pe teava, Coldplay isi schimba managerul.  Biznis, nenica, nu capace de bere. 

Noul plan are si mission, si vision, ca la orice corporatie. Respectiv, sa devina “bigger than U2”, si “sa sparga si America”.

Cum stim si de la U2, “sensibilitatea” necesara pentru spart America nu are loc si pentru brooding,  melancolie, lipsa de optimism si alte probleme din astea, insular-europene; ca nu asa s-a cucerit vestul in era digitala. 

Zis, si facut. Problema e ca noul Coldplay e obsedat de “dorinta de a fi placut cu orice pret”. 
Ori, in scoala, de la Mașek, am invatat ca fix asta e definitia kitsch-ului - care, fundamental, e ceva atitudinal, nu doar formal. 

Asa ca, din punctul meu de vedere totul devine brusc nefrecventabil: grandios, tehnicolor, cu emotii de telenovela - paradoxal si prea groase, si prea subtiri. Evidente, declamative, si cu final previzibil, invariabil optimist.

Peste noapte, corporatia Coldplay arata ca o tiparnita de bani peste care s-a ridicat un cort mare si colorat, gen “Cirque de Soleil”. Sub cupola circului, emotii de tip “Pamantenii au Talent”. 

Totul performativ, ca o multinationala care s-a hotarat sa faca “purpose marketing”. Unde canta Coldplay, boala dispare, moartea fuge, pacea vine, nu e nici durere, si nici intristare. 

De aceea, ce s-a intamplat aseara vine fix in aceasta estetica de “Turnul de veghere”, unde caprioara canta tinandu-se de mana cu tigrul, prieteni pentru 3 ore; dupa aia, mai vad ei.

Ce va asteptati sa se intample la acest giga-Mircea Radu Show, dupa ce in prealabil suisera, pe alte scene, un chitarist fara maini, un refugiat, si tot asa, si tot asa? 

Ce anume, din muzica lor de 20 ani incoace nu anunta un “featuring” din acesta? Asta e “sensibilitatea” Coldplay de 2 decenii, unde e surpriza? 
-
Pentru mine, surpriza a fost doar cat de colonialist-superior-kiplingiana a fost decizia cu privire la “ursul topic” de adus pe scena. 

Multa lene mentala: daca eram in India, ar fi adus un fakir (orfan) si un elefant? “Stim noi ce e local; stim care sunt problemele voastre, stim racilele romanesti; stim si ce va atinge la lingurica, stim la ce va emotionati…”

Si totul ca sa vada dl. Martin lucind in bezna zeci de mii de lacrimioare in zeci de mii de ochisori. Pentru ca e un lacom nesatul, cel putin din 2005 incoace. 

Noi credem ca a venit sa ne dea, dar el a venit sa ne ia. Si pentru ca n-a primit, “…n-a mai comunicat cu publicul”. 

(In alta ordine de idei, daca pe un stadion de stelisti era suit pe scena un dinamovist, toata lumea intelegea instant ce urmeaza sa se intample, si parea ceva normal, ba chiar un pic amuzant. 

Care e, fundamental, diferenta intre un gen de tribalism si celalalt? “Pai, una e sportul si alta e arta!”. 

Stati asa, cum am vazut mai sus, de vreo 20 ani nu mai e vorba de vreo mare arta la Coldplay. In ambele cazuri e vorba de bani facuti din entertainment)”, scrie Șerban Alexandrescu în analiza publicată pe pagina sa de Facebook.

Alte stiri din Muzica

Ultima oră