Corriere Della Sera, Il Giornale și Il Messaggero sunt trei ziare italiene care au scris în aceste zile despre faptul că autocarele care sosesc din România ajung goale la capăt sau cursele sunt contramandate, scrie Radio Europa Liberă.
„Autogara Tiburtina nu este singurul terminal de autobuze care vin din România. Există și alte modalități de a ajunge în capitala Italiei, mai puțin controlate”, scrie Corriere Della Sera. Sâmbătă dimineață, un singur autocar a sosit la Tiburtina din România, vineri altul. Nu are nimic de-a face cu ceea ce se întâmpla înainte de epidemia de COVID-19, când zilnic plecau și soseau numeroase curse din și spre Europa Centrală, țările din Europa de Est și chiar Africa de Nord. „ Legăturile cu Bulgaria și Ucraina sunt acum suspendate, iar cele cu România sunt, de asemenea, reduse drastic. Comunitatea românească este cea mai numeroasă dintre cele străine prezente la Roma. Ce se întâmplă, în afară de o reducere normală a curselor din cauza virusului?
În cursul acestei săptămâni, Regiunea Lazio a dispus ca aceia care s-au aflat sau au tranzitat țări ca Bulgaria și România, odată ajunși pe teritoriul regional, vor petrece, chiar dacă sunt asimptomatici, o perioadă de 14 zile în carantină cu obligația de a-și indica domiciliul. Formularele pot fi completate online sau pe hârtie în timpul călătoriei, înmânându-le șoferului la sosire. Prima opțiune a fost până acum puțin folosită, merge mai bine cu a doua. Odată sosiți la Tiburtina, cei care doresc, se pot supune voluntar unui test serologic rapid la cele trei unități mobile ale Institutului Spallanzani: până în prezent au fost înregistrate patruzeci de persoane și niciuna dintre ele nu a fost pozitivă.
Dar există și alte modalități de a ajunge din Europa de Est în Italia și este dificil de trasat toate deplasările. Pentru a ocoli controalele, din zvonuri aflăm că unii aleg să coboare la ultimele stații de autobuz înainte de Roma și, apoi, schimbă mijloacele de transport pentru ultima porțiune a traseului. Este posibil să ajungeți la Roma din București sau din Transilvania, de asemenea, cu o rețea de conexiuni: schimbarea mijlocului de transport la Trieste, Veneția sau Padova. În plus, alți transportatori, de dimensiuni mai mici, ajung săptămânal la terminalul Anagnina, care transportă pachete, dar și persoane, greu de verificat. Situație pe care ASL RM1 o monitorizează, încercând să încurajeze schimbul de protocoale sanitare. Dar nu este ușor. Și povestea modului în care virusul s-a răspândit în Italia este demonstrația clară a cât de iluzorie este marcarea exactă a granițelor Capitalei”, scrie cotidianul citat.
Il Messaggero citează un cadru medical italian, care este surprins că autocarele din România ajung goale la ultima stație, unde sunt așteptate de echipele de control, gata să-i testeze. „În urma cazurilor de contagiune între îngrijitorii și lucrătorii casnici care s-au întors în Italia, personalul sistemului regional de sănătate s-a alertat încă de joia trecută, făcând teste serologice tuturor celor care au ajuns la Roma din țările din Europa de Est. În acest moment, există suspiciunea că, în realitate, companiile de transport de pasageri au ajuns la un acord cu clienții lor şi au schimbat ruta pentru a evita controalele”.
Il Giornale scrie că, de fapt, controalele sunt evitate de pasagerii care coboară la stațiile de dinainte de capăt. „Enrico Di Rosa, directorul Serviciului de Igienă și Sănătate Publică (SISP) al ASL Roma 1, a explicat: „este posibil să coboare înainte, la Orte. Un lucru este sigur: unele autobuze au fost anulate. Alaltăieri, o cursă a fost anulată oficial cu doar o jumătate de oră înainte de sosire. În alt caz, din autocar au coborât doar doi pasageri, după care acesta şi-a continuat drumul. Este posibil ca unele persoane să coboare mai devreme sau mai târziu, pentru a evita testele, ajungând la Roma cu alte mijloace? Există o zicală care spune că e păcat să gândeşti urât, însă de multe ori ghiceşti despre ce e vorba. Și îmi pare rău, pentru că în ultimele zile am avut o colaborare deosebită cu ambasada și cu comunitatea României din Italia".
„Se pare că mulți se tem că ar trebui să rămână în carantină. Mai ales pentru că pasagerii din România și Bulgaria care ajung la stația Tiburtina sunt înregistrați și primesc o foaie cu o solicitare de izolare timp de 14 zile, pentru a se evita posibila răspândire a coronavirusului. Ceea ce înseamnă că nu pot începe să lucreze mai devreme de două săptămâni. Iată de ce unii dintre ei preferă să coboare înainte și să ajungă în capitală în alt mod", mai scrie cotidianujl Il Giornale.