Firma franceză L’Oréal, lider mondial în materie de produse cosmetice, a anunţat că va retrage din textele sale publicitare cuvinte precum „alb”, „înălbire” sau „culoare deschisă”. Firma se teme că ar putea fi acuzată de rasism, de unde această nouă strategie de marketing.
Firma l’Oréal nu este singura din lume care în acest moment se teme că textele sale publicitare ar putea fi incorecte din punct de vedere politic sau interpretate ca avînd o conotaţie rasistă.
Cremele sale concepute astfel încît pielea să devină mai albă au devenit, iată, „o problemă” pe fondul valului mondial de indignare provocat de uciderea afro-americanului George Floyd de un poliţist alb pe 25 mai în Statele Unite.
Şi firma Estée Lauder, al doilea mare producător mondial de produse cosmetice, îşi face griji întrucît i s-a reproşat, pe reţelele de socializare, o anumită lipsă de „diversitate” în panoplia sa de produse.
L’Oréal vrea să înlocuiască, de exemplu, termenii englezeşti „white” şi „fair” cu „glow” şi „even”, altfel spus să sugereze că respectivele creme nu înălbesc pielea ci îi dau mai multă strălucite şi o uniformizează.
Acest sentiment de vinovăţie care emană din noua strategie comercială a firmei L’Oréal a provocat însă şi multe reacţii de indignare pe reţelele sociale, comentează Matei Vișniec pentru Radio France Internationale.
Oricum, numeroşi editorialişti denunţă faptul că unele forme de anti-rasism au deraiat devenind la rîndul lor rasiste întrucît îi acuză pe albi ca rasă de toate ororile intervenite în contextul colonialismului şi al comerţului cu sclavi.
Acest antirasism identitar, justiţiar şi revanşard incită de fapt la ură şi se hrăneşte dintr-o ideologie comunitaristă, care doreşte să arunce la pubela istoriei toate valorile Occidentului, ale universalismului şi chiar ale democraţiei.