„Am încheiat investigaţiile. Poliţia va recomanda Parchetului să pună sub acuzare opt suspecţi”, toţi în detenţie, a declarat şeful Biroului Naţional de Luptă Contra Imigraţiei Ilegale, Zoltan Boross.
La 27 august 2015, poliţia austriacă a descoperit 71 de morți, într-un camion părăsit pe autostrada A4 (Ostautobahn), în apropierea localității Parndorf. Zeci de cadavre de bărbaţi, femei şi copii, oameni care au sfârşit prin sufocare în compartimentul etanş al unui camion frigorific abandonat pe autostradă, lângă frontiera ungară. Au intrat în putrefacţie, până când lichide cu miros imposibil de suportat au început să se scurgă din camion.
Ancheta a stabilit rapid că era vorba despre migranţi care fugiseră din Siria, Irak şi Afganistan. Au fost preluaţi de călăuze din Ungaria, nu departe de frontiera cu Serbia.
Atunci s-a spus că vinovaţi pentru tragedie, adică dintre călăuze, ar fi şi români, fapt negat de autorităţile de la Bucureşti.
Dosarul a fost transferat în Ungaria în toamnă, autopsiile stabilind că moartea a survenit în momentul în care camionul se afla încă în Ungaria
Cinci bărbaţi, un afgan, considerat ca fiind şeful reţelei, şi patru bulgari, nu români, printre care şi presupusul şofer al camionului, în vârstă de 25 de ani, au fost arestaţi în Ungaria la scurt timp după descoperirea camionului morţii, aşa cum a fost el denumit de presa din întreaga lume.
Alţi trei bulgai au fost reţinuţi şi trimişi în spatele gratiilor, ulterior.
Ancheta a stabilit că traficanţii ştiau că pasagerii au murit în momentul în care camionul a fost dus în Austria. Trei bulgari, care au legătură cu dosarul, sunt încă daţi în urmărire.
Descoperirea camionului morţii a provocat o undă de şoc în Europa şi a favorizat deschiderea momentană a frontierelor pentru sute de mii de migranţi care doreau să ajungă în Occident.
Cadavrele victimelor – 59 de bărbaţi, opt femei şi patru copii – au putut fi, cu excepţia unuia singur, identificate. Majoritatea au fost predate familiilor, celelalte cadavre fiind înmormântate la Viena.
Potrivit lui Boross, reţeaua implicată în dramă funcţiona de manieră profesionistă, utilizând 15 vehicule.
Organizaţia a generat profituri importante, transportând din februarie până în august 2015 cel puţin 1.106 persoane cărora le-a cerut câte 1000-1500 de euro pentru a le trece în Austria. Câştigurile erau repatriate în Afganistan, potrivit anchetatorilor.
Afganul care se presupune că era şeful, sosise în Ungaria în 2013 şi beneficia de un statut apropiat de cel al unui refugiat. Dispunea de complicitatea compatrioţilor săi stabiliţi în Serbia, care îi recomandau migranţi care tranzitau această ţară.
Şeful unităţii de luptă contra traficului de migranţi din cadrul Europol, Robert Crepinko, prezent şi el la Budapesta în momentul prezentării rezultatelor anchetei, camionul morţii ilustrează de manieră tragică modul nemilos în care acţionează organizaţiile criminale care câştigă bani în Europa în ciuda faptului că riscă vieţile migranţilor.