VIDEO. Mișcarea necontrolată a manșelor unei aeronave ATR a Companiei Tarom, care fost la un pas să fie răsturnată de vijelie pe Aeroportul din Oradea

09 Aug 2024
VIDEO. Mișcarea necontrolată a manșelor unei aeronave ATR a Companiei Tarom, care fost la un pas să fie răsturnată de vijelie pe Aeroportul din Oradea

Un avion ATR al Companiei Tarom a fost  surprins, săptămâna trecută, de o furtună puternică chiar înainte de decolarea pe care urma s-o efectueze de pe aeroportul din Oradea.

Aeronava a pierdut comunicarea cu turnul de control și fost la un pas să fie răsturnat de o vijelie în care rafalele de vânt au atins și 120 km/h.

Imaginile filmate în carlinga avionului arată manșele rotindu-se haotic, fără absolut niciun control.

„Se pare ca s-a sucit brusc vântul și erau la ultimul pasager de îmbarcat. La ATR există un sistem de blocare a comenzilor, numit Gust lock.

La seria 600 trebuie pus Gust lock-ul înainte de tăia alimentarea cu energie de la baterie, altfel nu se blochează comenzile.

Era și în checklist această chestiune, dar unii (piloți - N.R.) îl pun și apoi la parcare îl scot, ca să lase manșa să culiseze spre în față și să aibă mai mult loc.

După cum arată mișcările manșei, sistemul a fost pus corect, dar probabil, forță vântului” era mult prea mare, precizează surse Tarom.

Ce este sistemul Gust lock

Sistemul Gust lock are rolul de a preveni mișcările neașteptate ale suprafețelor de control și ale comenzilor conectate la dispozitivele de comandă ale aeronavei ce ar putea fi afectate de rafalele de vânt și ar putea provoca daune sistemelor de control sau persoanelor aflate în apropiere, încărcăturii sau utilajelor..

Mecanismul blochează comenzile aeronavei și menține ușile aeronavei deschise în poziție în timp ce aeronava este parcată la sol.

Unele sisteme Gust lock sunt dispozitive externe atașate direct suprafețelor de control ale aeronavei, în timp ce altele sunt atașate comenzilor de zbor relevante din interiorul cabinei de pilotaj.

Un mecanism de blocare a comenzilor poate reprezenta un pericol serios pentru siguranță dacă nu este dezactivat înainte de decolarea unei aeronave, deoarece face inoperabile comenzile de zbor.

Multe dintre sistemele Gust lock au o caracteristică de siguranță care blochează accelerația aeronavei sau comenzile de pornire a motorului până la îndepărtarea și depozitarea acestora. 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră