Un os descoperit în România dă peste cap teoria încrucişării neanderthalienilor

14 Mai 2015
Un os descoperit în România dă peste cap teoria încrucişării neanderthalienilor
Testarea ADN a unei mandibule-fosilă descoperită în România arată existenţa unui genom alcătuit între 4,8 -11,3% din genele unui Neanderthal. Mandibula a aparţinut unui individ care a murit acum aproximativ 40.000 de ani.

Conform psy.org, paleogenomistul Qiaomei Fu a susţinut la o reuniune pe tema biologiei genomurilor organizată săptămîna trecută la New York că procentele mari de ADN găsite arată că omul căruia i-a aparţinut mandibula a avut un Neanderthal în arborele său genealogic, în urmă cu 4-6 generaţii. Descoperirea este o dovadă extrem de importantă că oamenii şi neanderthalii au convieţuit în Europa, mult timp după ce aceştia au început să se împerecheze în Orientul Mijlociu.

Anul trecut, Fu şi echipa ei a dat publicităţii o analiză ADN a unui os uman descoperit în Siberia. În relicva veche de 45.000 de ani, au găsit urme de ADN de Neanderthal, dar, şi mai important, fiind bine conservată, s-a putut demonstra o mutaţie genetică lentă, idee susţinută de mai mulţi cercetători în domeniu. De asemenea, Fu şi echipa ei au descoprit că maxilarul, care încă mai avea şi câţiva dinţi, avea caracteristicile unui Neanderthal, cum ar fi măselele de minte. Maxilarul a fost găsit în 2002 într-o peşteră şi de atunci este obiect de studiu.

Procentul ridicat de ADN de Neanderthal este în contradicţie cu genomul omului modern provenit din Africa care are între 1 şi 4% gene neanderthaliene.
Aceste ultime descoperiri, împreună cu oasele descoperite în Siberia şi Europa, demontează teoria conform căreia împerecherea oamenilor cu neanderthalienii a avut loc în Orientul Mijlociu.

În acest context, e posibil ca oamenii şi neanderthalienii să fi trăit în aceleaşi zone geografice de-alungul unei perioade de 50.000 de ani, ceea ce, bineînţeles, ar explica de ce ADN lor apare în fiecare persoană de pe planetă care nu are strămoşi africani. Ceea ce rămîne totuşi un mister este ce s-a întâmplat  cu neanderthalienii. De ce ei au dispărut deşi oamenii au trăit în continuare? Straniu e că noile dovezi sugerează că cele două rase s-au împerecheat aproape până când neanderthalienii au încetat să mai existe.