Oamenii de știință detectează una dintre cele mai mari găuri negre observate vreodată

31 Mar 2023

Această gaură neagră supermasivă are o masă echivalentă cu peste 30 de miliarde de ori mai mare decât cea a soarelui, potrivit unui studiu publicat într-un jurnal științific britanic, scrie Le Figaro.

Astronomii au detectat și măsurat una dintre cele mai mari găuri negre observate vreodată folosind o nouă tehnică, care ar trebui să dezvăluie mai multe despre acești giganți cosmici care se așteaptă să fie descoperiți în următorii ani. Această gaură neagră supermasivă are o masă echivalentă cu peste 30 de miliarde de ori mai mare decât cea a soarelui, potrivit studiului publicat săptămâna aceasta într-un jurnal științific al Monthly Notices of the British Royal Astronomical Society.

Este prima ale cărui caracteristici sunt determinate datorită tehnicii de detectare prin lentilă gravitațională. Acest fenomen este cauzat de prezența unui obiect atât de masiv - o galaxie sau o gaură neagră supermasivă - încât îndoaie spațiu-timpul. Lumina care vine de la o sursă îndepărtată pare astfel distorsionată atunci când trece prin apropiere. Dar, în timp ce putem observa o galaxie, literalmente nu putem vedea o gaură neagră. Acest obiect cosmic are particularitatea de a fi atât de dens încât nici măcar lumina nu poate scăpa, ceea ce îl face astfel invizibil.

De data aceasta, astronomii au fost „foarte norocoși”, explică AFP James Nightingale, astronom la Universitatea Britanică din Durham și primul autor al studiului. Ei au putut observa lumina unei galaxii situată mult în spatele găurii negre și a cărei cale părea să fie deviată de gaura neagră, la aproximativ două miliarde de ani lumină de Pământ. Se spune că majoritatea galaxiilor au o gaură neagră în centru. Dar până acum, pentru a le detecta prezența, a fost necesar să se observe emisiile de energie pe care le produc prin absorbția materiei care s-a aventurat prea aproape. Sau notând influența lor asupra traiectoriei stelelor care se află pe orbită în jurul lor.

100.000 de lentile

Aceste tehnici, însă, funcționează doar pentru găurile negre suficient de aproape de Pământ. Tehnica lentilelor gravitaționale le permite astronomilor să „descopere găuri negre în 99% din galaxii care sunt în prezent inaccesibile” observării tradiționale, deoarece acestea sunt prea departe, spune astronomul. Există aproximativ 500 de lentile gravitaționale, dintre care cel puțin una se datorează acum unei găuri negre supermasive. Dar „ acest peisaj este pe cale să se schimbe dramatic ”, conform lui James Nightingale.

Misiunea Euclid a Agenției Spațiale Europene, programată pentru decolare în iulie, va introduce „o eră a datelor mari” pentru vânătorii de găuri negre prin crearea unei hărți de înaltă rezoluție a unei părți a Universului, adaugă el. Potrivit omului de știință, în șase ani de observație, Euclid a putut detecta până la 100.000 de lentile gravitaționale, inclusiv câteva mii de găuri negre.

Descoperirea făcută de astronom și de colegii săi s-a bazat pe simulări computerizate și pe imagini obținute de Telescopul Spațial Hubble. Aceste observații confirmă și explică cele efectuate în urmă cu 18 ani de un astronom de la Universitatea Durham și colegul lui James Nightingale, Alastair Edge, care a bănuit prezența unei găuri negre în centrul galaxiei Abell 1201.