La 27 septembrie 1998, un grup restrâns de tineri, doctoranzi la Universitatea Stanford din California, lansau oficial cel mai cunoscut motor de căutare online - Google.
A fost dezvoltat, iniţial, ca un algoritm de căutare sub forma unui proiect de cercetare, denumit ''BackRub'', în 1996, de Larry Page şi Sergey Brin cu ajutorul lui Scott Hassan şi Alan Steremberg. Motorul de căutare s-a dovedit un succes, iar compania şi-a mutat, succesiv, sediul, stabilindu-se, în 2003, în Mountain View. Scott Hassan a fost cel care a scris mare parte a codului sursă al programului motorului de căutare, însă a părăsit compania pentru a-şi înfiinţa propria firmă, dedicată cercetării roboticii, în 2006, denumită Willow Garage.
Totul a pornit de la dorinţa lui Page de a explora proprietăţile matematice ale internetului, pentru înţelegerea structurii legăturii web ca un paragraf uriaş. Page i-a comunicat ideea lui Scott Hassan care s-a apucat să scrie codul sursă al programului să redea modul în care legătura web face trimitere din multitudinea de pagini de internet la o pagină distinctă, conform www.vanityfair.com. ''Aveam în jur de zece idei diferite despre lucrurile pe care voiam să le fac. În 1995, când eram doctorand, eram interesat să lucrez la maşini automatizate'', spune Larry Page, într-un interviu, din iulie 2018, pentru revista "Vanity Fair".
''Larry încerca să încarce o sută de pagini de internet simultan. Încercam să remediez unele dintre erorile pe care le avea cu Java, iar acest lucru a durat săptămâni, dacă nu luni de zile. Îmi amintesc că, într-un singur weekend, am luat tot codul sursă al programului şi l-am rescris complet. Ştiu că puteam să fac acest lucru foarte uşor dacă foloseam limbajul pe care îl cunoşteam foarte bine, Python. Am scris programul în aşa fel încât Larry reuşise ca de la circa 100 de pagini pe care abia putea să le încarce să ajungă la 32.000 de pagini încărcate simultan pe un singur calculator'', potrivit lui Scott Hassan citat de revista "Vanity Fair".
Prima versiune a Google a fost distribuită, în august 1996, pe pagina de internet a universităţii Stanford. Pentru a putea fi încărcată a folosit aproape jumătate din întreaga lăţime de bandă de internet a universităţii. Până la 29 august 1996 au fost încărcate 75.2306 milioane de legături web, reprezentând un conţinut total încărcat de 207.022 gigabytes.
La început, motorul de căutare a folosit site-ul Stanford, fiind localizat la adresa google.stanford.edu şi z.stanford.edu. Domeniul google.com a fost înregistrat la 15 septembrie 1997.
Atât Brin cât şi Page nu au îmbrăţişat ideea folosirii reclamelor ferestre în motorul de căutare sau a unui motor de căutare finanţat din reclame, chiar au publicat o lucrare de cercetare în acest sens. Însă şi-au schimbat viziunea şi au permis reclamele în format text.
Până la finalul anului 1998, Google indexase circa 60 de milioane de pagini de internet, potrivit salon.com. Prin modul ingenios de indexare, rezultatele căutărilor oferite de Google erau mult mai bune decât cele ale competitorilor precum Yahoo!, Excite.com, Lycos, AOL.com, Go.com, Netcenter sau MSN.com, potrivit salon.com.
La începutul anului 1999, Brin şi Page au vrut să vândă Google către Excite.com, avansând chiar oferta de 1 milion de dolari, însă fără să se concretizeze.
În 2000, Google a atras un număr impresionant de utilizatori care au îmbrăţişat folosirea motorului de căutare pentru design-ul simplu şi pentru modul de indexare a paginilor de internet în urma efectuării căutării online.
Google a devenit, în 2004, companie cu ofertă publică, ceea ce a facilitat rapid să devină una dintre cele mai mari companii. A lansat, în 2002, serviciul de ştiri Google News, pentru ca în 2004 să dea publicităţii serviciul de poştă electronică care avea să devină cel mai utilizat la nivel mondial. În 2005, platforma de hărţi Google Maps era oferită publicului, iar în 2008 a fost lansat browserul de navigare pe internet Google Chrome, care, de asemenea, avea să devină unul dintre cele mai populare platforme de accesare a serviciilor de internet la nivel mondial. În 2011, a lansat propria reţea de socializare Google+, al patrulea proiect de acest tip, după Google Buzz, Google Friend Connect şi Orkut.
Dezvoltarea companiei a atras o estimare de piaţă considerabilă, în iunie 2005 fiind evaluată la aproape 52 de miliarde de dolari şi devenind astfel una dintre cele mai mari companii media prin valoarea de piaţă, conform ediţiei electronice a cotidianului Los Angeles Times.
În noiembrie 2014, Google deţinea 70 de birouri de lucru în peste 41 de state de pe mapamond, iar în 2015, s-a reorganizat în cadrul holding-ului Alphabet Inc. iar Google a devenit subsidiară a grupului.
Google este, în prezent, una dintre cele mai cunoscute companii din domeniul tehnologiei informaţiei de pe mapamond, şi, totodată, unul dintre cei mai mari jucători pe piaţa de tehnologie mobilă, graţie dispozitivelor şi sistemului de operare mobil Android.