Compania germană Volkswagen, implicată într-un imens scandal privind trucarea emisiilor de carbon, Dieselgate, este în centrul unei noi controverse. Este o nouă lovitură pentru imaginea companiei germane, de data aceasta făcută publică de cotidianul The New York Times.
Constructorul german de automobile a fost în centrul unui scandal concretizat cu pierderi de miliarde de euro, botezat Dieselgate. S-a dovedit că 11 milioane de mașini erau echipate cu un soft ilegal care indica emisii de noxe mult mai mici decât cele reale. Oxizii de azot emiși de motoarele diesel depășeau în realitate chiar și de 35 de ori limita legală.
Acum, Volkswagen a fost nevoit să își ceară scuze public după ce presa americană a scris că, în urmă cu patru ani, compania germană a efectuat o serie de teste pe maimuțe, animalele fiind obligate să inhaleze noxe de la motoarele poluante produse de companie. Zece macaci au fost obligați să inhaleze noxe provenite de la un Volkswagen Beetle cu motor diesel, în timp ce urmăreau desene animate!
Motorul controlat era un diesel pe care Volkswagen spera, la vremea respectivă, să îl impună pe piața americană. Trebuia demonstrat astfel că normele poluante americane erau respectate și că, în comparație cu vehiculele diesel de pe piață, modelul respectiv de Volkswagen era mult mai eficient și curat, scrie Le Figaro.
Numai că modelul de Beetle (Broscuță) utilizat era echipat cu faimosul soft înșelător privind emisiile la originea scandalului Dieselgate: de fiecare dată când mașina recunoștea că este în fază de test, parametrii erau modificați pentru a scădea nivelul de poluare al mașinii.
Volkswagen recunoaște, într-un comunicat oficial, că studiul, efectuat de un grup de cercetare şi de lobyy înfiinţat de VW, dar și de Daimler, BMW şi Robert Bosch, a fost o greşeală.
”Ne cerem scuze pentru acest gest greşit şi pentru lipsa de judecată a persoanelor implicate. Suntem convinşi că metodele ştiinţifice alese atunci au fost greşite. Ar fi fost mai bine ca acest studiu să nu fi avut loc”, se arată într-un comunicat al VW.
Pe de altă parte, Daimler a anunţat că va începe o investigaţie proprie în acest caz, în timp ce BMW s-a distanţat de studiul respectiv, afirmând că nu a participat la designul şi metodele acestuia. Bosch a precizat că s-a retras din grupul respectiv în 2013.
UPDATE
Scandalul capătă, luni, o nouă dimensiune, după ce cotidianul german Süddeutsche Zeitung scrie că testele privind efectele inhalării de oxizi de azot ar fi fost efectuate și asupra a 25 de ființe umane în perfectă stare de sănătate. Este vorba despre persoane tinere! Testul s-ar fi desfășurat timp de mai multe ore într-un institut aparținând Universității Aachen.
”Sunt șocată să aflu dezvăluirile privind testarea emisiilor asupra oamenilor și a maimuțelor”, a declarat ministrul german al Mediului, Barbara Hendricks, potrivit 7sur7.be.
Și Bernd Althusmann, ministru al Economiei în Saxonia Inferioară, land acționar al Volkswagen, a calificat aceste experimente asupra animalelor drept ”absurde și de nescuzat”, relatează agenția de presă germană DPA. El a afirmat că dorește o anchetă aprofundată, precum și ”consecințe personale grave” pentru cei responsabili de efectuarea acestor teste.