Orașul Stuttgart a șocat opinia publică prin inițiativa ca din 2018 mașinile Diesel care nu dispun de un motor Euro 6 să nu mai poată intra în oraș, pe motiv că poluarea a atins cote alarmante.
Am fost la Stuttgart, pentru a lua pulsul locuitorilor și al edililor locali, iar realitatea este undeva la mijloc. Să spui că poluarea este peste cea din Beijing, că traficul auto este nemaiîntâlnit, este o exagerare, experiența la fața locului fiind că traficul nici măcar nu se compară cu orele de vârf din București. Pe de altă parte, să nu iei în considerare îngrijorările oamenilor și măsurătorile este un act de neglijență în serviciu.
Îi pasă cuiva?
Problema este prezentă și în România, dar nimeni nu pare preocupată de ea. Particulele în suspensie (PM10) provin în special de la emisiile poluante generate de industrie, trafic şi încălzirea locuinţelor. Acestea pot provoca astm, afecţiuni cardiovasculare, cancer pulmonar şi deces prematur.
Aflat într-o vale, Stuttgartul găzduiește 600.000 de oameni, plus încă aproape atâția care vin zi de zi în oraș, la locul de muncă. Cu trei drumuri naționale care trec prin centru, capitala landului Baden-Wurttemberg este al șaselea cel mai mare oraș, iar regiunea Stuttgart este pe locul 4 în Germania. Două-treimi dintre locuitorii regiunii și ai orașului lucrează în industria auto, Stuttgart găzduind firme de renume mondial precum Mercedes, Porsche sau Daimler.
Chiar și așa, ”șvabii” sunt preocupați de viitorul ecologic al zonei în care trăiesc, astfel că, în 2013, au ales un primar din partea partidului Verzilor (Die Grunen) pentru un mandat de 8 ani. Teoretic, locuitorii orașului au dat un vot de încredere tranziției energetice. Practic, oamenii se roagă să plouă.
“Dacă plouă, praful fin din aer, care se află la aproximativ 5 metri înălțime, ajunge la sol și poate fi măturat și îndepărtat. Dacă nu plouă, nu bate vântul, atunci avem alarmă de particule fine. În acest moment, asta înseamnă doar o recomandare șoferilor să lase mașinile acasă și să se deplaseze cu mijloacele de transport în comun. În aceste zile de alarmă, transportul public este la jumătate de preț”, explică reprezentanții “Inițiativei cetetățenești Neckartor”.
“Aici, la Neckartor, avem foarte des valori măsurate mai mari decât la Beijing”, susțin aceștia. Ei au organizat la finele săptămânii trecut un marș de protest format din pietoni și bicicliști, pentru a atrage atenția autorităților locale că se impun măsuri concrete și drastice pentru stoparea fenomenului.
Opinia primarului
Primarul Fritz Kuhn vede lucrurile puțin diferit. “Nu particulele fine sunt problema reală, ci oxizii de azot care ajung în aer. Nu neapărat motoarele mașinilor sunt problema, ci amprenta anvelopelor și emisiile de pe urma frânării. Este de datoria factorilor de decizie politici să sprijine populația în astfel de crize de sănătate. Plănuim ca pentru anul 2018 să introducem această interdicție ca mașinile cu motor sub Euro6 să nu mai poată intra în oras, însă doar în zilele de alarmă de particule în suspensie PM10”, ne-a declarat Kuhn.
Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene din 21 mai 2008 privind calitatea aerului înconjurător si un aer mai curat pentru Europa, reglementează politicile în materia calităţii aerului înconjurător. Primarul a confirmat că se așteaptă la o amendă de la UE, fiindcă au fost încălcate standardele PM10, 50 de micrograme/m3/zi, dar nu mai mult de 35 zile/an, sau 40 micrograme/m3/an, iar orasul Stuttgart a ajuns la 2016 la 69 de zile , în loc de doar 35.
“Nu putem doar să așteptăm soluții de la factorii politici, fiecare trebuie să se întrebe ce face pentru reducerea poluării. Noi am contribuit cu milioane de euro pentru a subvenționa transportul public în zilele de alarmă. Încurajăm industria auto să treacă la surse de energie regenerabile, la automobile electrice sau motoare hibrid”, a încheiat primarul orașului Stuttgart.
Doar că centrul orașului este un uriaș șantier. Edilii au demarat proiectul Stuttgart21, de reconstruire a Gării Centrale, care trebuie transformată dintr-o gară de tip Gara de Nord București într-una modernă, subterană, în care trenurile nu trebuie să întoarcă, ci își pot continua drumul trecând prin gară. Pentru asta se construiesc două tuneluri prin două dealuri, astfel că termenul limită de predare a lucrării 2021, este deja pus în pericol. Primarul este sceptic că măsura interdicției mașinilor în oraș va rezolva problema. Șeful poliției a anunțat deja că nu are personalul necesar pentru a controla minuțios dacă această interdicție va fi respectată.
Astfel, cu o amendă fixată la 20 de euro, în condițiile în care amenda pentru lipsa unui bilet valabil într-un mijloc de transport public este de 60 de euro, foarte mulți vor fi dispuși să nu renunțe la șofat. Liderii partidului de opozitie FDP resping vehement această inițiativă. “Doar 7% din emisiile de PM10 provin de la gazele de eșapament. Nu toată lumea face ce zice UE și nu toți susțin această măsură. Industria taxi va avea de suferit. 90% dintre mașinile locuitorilor nu au motor Euro6, le interzicem pe toate?”, au reacționat liderii grupului FDP din Parlamentul landului Baden-Wurttemberg.
Răbdare epuizată
Organizațiile cetățenești s-au săturat de promisiuni și discutii in contradictoriu și acuză factorii de decizie de ignoranță și fraudă. “Răbdarea noastră a ajuns la final. Dreptul la integritate fizică, garantat de Constituție, obligă atât autoritățile locale, cât și cele regionale, să se asigure că limitele de poluare a aerului impuse de UE sunt respectate. De peste un deceniu suntem otrăviți continuu și ilegal. Motivul principal sunt motoarele cu ardere internă.
Mobilitatea implementată acum îi imbolnăvește pe oameni. DieselGate (n.r - scandalul emisiilor de la Volkswagen) ne-a deschis ochii și ne-a arătat că industria auto nu ne va fi niciodata parteneră când vine vorba despre găsirea sinceră a unor soluții ecologice. Ecomobilitatea înseamnă să renunțăm complet la mașini, să mergem pe jos, cu biciclete sau cu mijloacele de transport în comun, inclusiv taxiuri, precum și utilizarea și crearea unor centre de car-sharing (după modelul Uber)”, ne-a declarat Peter Erben, de la organizația Neckartor, care în luna inuarie a depus plângere penală împotriva primarului și a premierului landului, acuzându-i de vătămare corporală gravă și ucidere din culpă, fiindcă nu iau niciun fel de măsuri pentru reducerea emisiilor de particule fine.