Îmi pare rău Boris, viziunea ta eurosceptică a eșuat în atât de multe feluri, scrie Politico
Alegătorii britanici se îndreaptă joi la urne pentru primele lor alegeri generale în afara Uniunii Europene. Dar în atât de multe feluri, visul Brexit a murit deja.
Toate personajele cheie Vote Leave au părăsit scena. La cinci ani după câștigarea unor alegeri zdrobitoare, Boris Johnson a ieșit din parlament, câștigând milioane din discursuri și coloane din ziare. Michael Gove a renunțat la politică în loc să sufere viața în opoziție. Dominic Cummings își petrece timpul scriind bloguri despre Dostoievski, TikTok și CIA.
În timp ce arhitecții ieșirii Marii Britanii din UE se gândesc la un deceniu fără putere, țara pe care au avut-o în vedere în timpul campaniei pentru referendumul din 2016 arată mai departe ca niciodată.
Planurile radicale de a rupe reglementările UE din actele normative ale Marii Britanii în masă au fost deja abandonate. Beneficiile acordurilor de liber schimb (ALS) comerciale s-au dovedit evazive. Serviciile publice din Marea Britanie, departe de a primi un impuls promis , în multe cazuri aproape au încetat să funcționeze. Numărul de persoane care se mută în Marea Britanie din străinătate este mai mare ca niciodată.
Nu este ceea ce au avut în vedere susținătorii Leave. Și există motive întemeiate de a bănui că s-a atins acum un nivel maxim pentru Brexit.
Partidul Laburist al lui Keir Starmer – aparent pe punctul de a câștiga o majoritate istorică la alegerile din 4 iulie – s-a angajat să lase în mare parte intact actualul acord privind Brexit. Ardent Remainers care speră că Marea Britanie ar putea reintra în UE sub conducerea sa vor fi probabil dezamăgiți . Sloganul laburistilor este „Fă ca Brexitul să funcționeze”.
Dar cei care militează pentru Brexit nu au încredere în Starmer – un social-democrat care a militat anterior pentru un al doilea referendum, sperând că va inversa Brexitul – pentru a termina treaba. De fapt, nu au încredere în el, punct.
„Mă tem că Partidul Laburist nu are instinctele potrivite”, a spus Steve Baker, liderul de multă vreme al parlamentarilor eurosceptici conservatori în parlament, și în prezent ministru al guvernului. „Este probabil să încurce lucrurile.”
— Ce preț va plăti Partidul Laburist?
Pe măsură ce alegerile s-au apropiat, laburiștii a sugerat că ar fi deschis să se înscrie la regulile UE în sectoare precum agricultura, alimentația și produsele chimice.
„Nu cred că cineva a votat Exit pentru că nu era mulțumit că reglementările privind substanțele chimice erau aceleași în toată Europa”, a declarat șefa de finanțe al opoziției, cancelarul din umbră Rachel Reeves, pentru FT luna trecută.
Daniel Hannan, europarlamentar conservator de mai bine de două decenii și eurosceptic înflăcărat, se teme că Labour va merge mai departe. (El protestează, de asemenea, că cartea sa din 2016 care pledează pentru Brexit include „o secțiune lungă” despre capcanele reglementării la nivelul UE privind substanțele chimice.)
„Rețineți că planul laburistului nu este de recunoaștere reciprocă – ci o propunere ca Marea Britanie să urmeze orice face UE”, a spus Hannan. „Îți amintești cum Keir Starmer a tot cerut un al doilea referendum? ... Singura întrebare este ce preț va plăti Muncii pentru a reveni în cărțile bune ale [Președintelui Comisiei Europene] Ursula von der Leyen.”
Hannan se așteaptă ca laburiștii să „renunțe complet la dereglementare” și să ducă Regatul Unit „înapoi în standardizarea UE”. Ca urmare, a spus el, eforturile de a semna mai multe acorduri de liber schimb post-Brexit în întreaga lume vor fi oprite.
Viziunea liberului schimb
Modificarea acordurilor de liber schimb cu țările din afara UE a fost una dintre marile promisiuni ale Brexit-ului – și cea mai proeminentă justificare economică pentru părăsirea uniunii vamale și a orbita de reglementare a UE.
„Argumentul a fost mai mult sau mai puțin că da, vom tranzacționa mai puțin cu UE, dar acest lucru va fi compensat de mai multe schimburi comerciale cu întreaga lume”, a spus Joël Reland, cercetător la Marea Britanie într-un grup de reflecție privind Europa în schimbare.
Au meritat aceste acorduri? „Răspunsul scurt este nu”, a spus Nicolò Tamberi, economist la Centrul pentru Politică Comercială Incluzivă de la Universitatea din Sussex.
Majoritatea acordurilor semnate de la părăsirea UE, a remarcat Tamberi, sunt „acorduri de înlocuire care continuă acordurile UE”, cum ar fi cele cu Coreea de Sud și Mexic. Acordurile cu adevărat noi, cu Australia sau Noua Zeelandă, sunt cu „țări mici și foarte îndepărtate care „nu sunt parteneri comerciali naturali ai Regatului Unit și nu pot adăuga prea multe”.
Într-adevăr, cifrele oficiale sunt oarecum jenante. Oficiul pentru responsabilitatea bugetară al guvernului Regatului Unit consideră că părăsirea UE va afecta PIB-ul Regatului Unit cu aproximativ 4% pe termen lung, o cifră pe care a reconfirmat-o în martie 2024.
Spre deosebire de aceasta, estimările guvernului Regatului Unit estimează valoarea noului acord comercial post-Brexit cu Australia la doar 0,08% din PIB-ul Regatului Unit. Acordul din Noua Zeelandă este și mai mic, ajungând la 0,03%. O afacere emblematică din Indo-Pacific, CPTPP, valorează 0,04%. Acestea sunt câștiguri marginale, în cel mai bun caz.
„Cred că, în aceste premise, argumentul a eșuat fundamental”, a spus Reland. „Ei în niciun caz nu compensează pentru ceea ce a fost pierdut.”
Miniștrii guvernului par să fi recunoscut acest lucru, cel puțin implicit.
Kemi Badenoch, secretarul de afaceri și comerț al Regatului Unit care susține Brexit-ul, a spus când și-a început munca că biroul ei nu va mai fi de facto un „Departament pentru Acorduri de Liber Schimb”. Ea a renunțat la căutarea de noi acorduri de liber schimb și i-a concentrat pe oficiali să încheie mai puține oferte mai bune – o agendă care s-a dovedit nu mai puțin provocatoare .
Badenoch și prim-ministrul Rishi Sunak au acceptat, de asemenea, fără tragere de inimă, că un premiu promis de mult timp al Brexit-ului este puțin probabil să aibă loc în curând: un acord comercial cu Statele Unite. Acordul a fost victima schimbărilor politice de la Washington, dar și temerilor de pe această parte a Atlanticului că britanicii ar putea fi supuși unor astfel de delicatese americane precum puiul spălat cu clor și carnea de vită hrănită cu hormoni.
„Nu văd nicio lume în care un guvern laburist să semneze un ALS cu Statele Unite”, a spus Reland. „Este unul dintre lucrurile la care majoritatea premierilor conservatori le-ar visa – și chiar și ei nu au reușit să o facă. Barierele politice sunt prea puternice în ceea ce privește ceea ce trebuie să acceptați cu standardele de reglementare din SUA.”
Această deconectare între ceea ce liderii mișcării Brexit credeau că este plecarea și ceea ce va trăi de fapt publicul britanic a fost o tensiune esențială din 2016 – și una care a distrus multe viziuni asupra viitorului.
„A fost un accent destul de mare pe suveranitate și libertatea de reglementare în campanie și cu siguranță printre politicienii care au militat pentru Brexit, dar percepția lor asupra a ceea ce înseamnă Brexit a fost destul de diferită de cea a publicului larg”, a spus Reland.
„Dacă te uiți la atitudinile publicului față de reglementare în general, oamenii susțin standarde înalte în aproape toate domeniile.”
Focul de tabără a legilor UE
O dinamică similară s-a manifestat în probleme, de la drepturile lucrătorilor până la protecția mediului. Amenințările de a transforma Marea Britanie într-un paradis anarho-capitalist offshore – folosit ocazional de negociatorii britanici pentru a-și amenința omologii din UE – nu au scăzut, în practică, mai bine la Bristol sau Birmingham decât la Bruxelles.
Dereglementarea, pentru mulți lideri ai mișcării Brexit, a fost punctul de plecare din UE – și motivul pentru care cauza are rădăcini atât de adânci în dreapta thatcherită a partidului conservator. În 1988, Margaret Thatcher s-a plâns că nu a petrecut un deceniu „aruncând înapoi frontierele statului acasă” pentru a le vedea reimpuse de Bruxelles – probabil aprinzând hârtia de atingere pentru euroscepticismul britanic modern.
Dar eforturile de a curăța actele normative din ale legislației UE din Marea Britanie au eșuat și ele. Unul dintre cele mai memorabile videoclipuri ale campaniei pentru conducerea conservatoare a lui Rishi Sunak a prezentat un bărbat potrivit care hrănea grămezi de documente marcate „legislația UE” într-un tocator de hârtie, alături de un angajament de „revizuire sau abrogare” a tuturor legilor UE în primele 100 de zile ale lui Suank ca prim-ministru.
Membrii conservatori au fost încântați, dar ideea a fost abandonată rapid în funcție. Justificarea întoarcerii? „Nu sunt un incendiar. Sunt conservator”, a spus Badenoch, apărându-și anul trecut parlamentarii eurosceptici dezamăgiți.
„Nu s-a încercat niciodată până acum, probabil din motive întemeiate: nimeni nu a încercat vreodată să înlăture unilateral un pilon central al sistemului lor juridic peste noapte”, a spus Reland.
Manifestul Tory încă se laudă că a șters mii de legi din actele normative – dar nu adaugă că majoritatea reglementărilor șterse au încetasera demult
„Nouăzeci și nouă la sută dintre ele sunt redundante – se referă la lucruri precum criza febrei aftoase din 2001 sau relațiile comerciale ale UE cu Insulele Solomon”, a spus Reland.
Unii conservatori visează încă la genul de exercițiu de dereglementare linie cu linie avut în vedere inițial. Ministrul conservator Baker a spus că ceea ce este necesar este „o revizuire amănunțită a reglementărilor pentru a elimina denaturările anticoncurențiale de pe piață și pentru a crește bunăstarea prin competiție și productivitate”.
„Doar că nu văd Partidul Laburist făcând asta: cred că vor crește birocrația și puterea de stat, iar asta ne va macina și mai mult țara”, a spus el.
Înregistrarea nivelurilor de migratie
Alte viziuni despre Brexit au avut, de asemenea, tendința de a exploda la contactul cu prioritățile guvernamentale concurente.
Imigrația, probabil cel mai proeminent motor al votului pentru Brexit din 2016, este, fără îndoială, singurul domeniu în care Marea Britanie și-a revizuit cu adevărat regulile într-un mod semnificativ de când a părăsit UE.
Cu toate acestea, în ciuda încetării libertății de circulație cu continentul, migrația netă în Marea Britanie a crescut brusc în anii de când Marea Britanie a plecat. La sfârșitul anului 2019, Biroul pentru Statistică Națională al Regatului Unit a înregistrat un total net de 332.000 de sosiri: până în 2023, acesta a crescut la un record de 722.000.
În ciuda faptului că aproape fiecare politician din Marea Britanie le-a spus alegătorilor că vor mai puține sosiri, presiunile economice concurente i-au împins pe miniștri să-și folosească controlul absolut asupra regulilor de imigrație pentru a liberaliza în liniște.
„Creșterea migrației nete din 2019 până în 2023 a rezultat în mare parte din cetățenii din afara UE care vin cu vize de muncă și de studiu”, a declarat Ben Brindle, cercetător la Observatorul Migrației de la Universitatea din Oxford.
„Universitațile au început să recruteze studenți mai activ în străinătate, pe măsură ce situația lor financiară s-a deteriorat, în timp ce furnizorii de asistență socială au apelat la lucrătorii migranți pentru a ocupa posturile vacante, deoarece salariile proaste și condițiile de muncă din sector, cauzate de finanțarea guvernamentală limitată, au făcut din ce în ce mai dificilă reținerea lucrătorilor.”
În altă parte, promisiunile îndrăznețe din timpul referendumului UE că îndrăgitul Serviciu Național de Sănătate al Regatului Unit ar putea fi resuscitat cu bani redirecționați de la Bruxelles, de asemenea, nu s-au îndeplinit. Cifrele OCDE adunate de think tank-ul Fundației pentru Sănătate arată că Marea Britanie a cheltuit încă cu cel puțin un sfert mai puțin pe serviciile sale de sănătate în 2022 decât Franța, Țările de Jos și Germania.
Stephen Rocks, economist la Health Foundation, a declarat pentru POLITICO: „Economia Regatului Unit este deja mai mică și va crește mai lent din cauza Brexit-ului. Creșterea economică slabă a fost în centrul luptei noastre de a finanța în mod adecvat îngrijirea sănătății și alte servicii publice de mai bine de un deceniu.” Max Warner, economist în sănătate la Institutul de Studii Fiscale, a adăugat că „performanța NHS în raport cu multe măsuri este substanțial mai slabă decât în 2016-17”.
Dincolo de vârful Brexitului
Totul se aduna. Guy Verhofstadt, fostul prim-ministru al Belgiei, care a reprezentat Parlamentul European în discuțiile dintre Londra și Bruxelles, consideră că „Pak Brexit” a fost deja atins.
„Cred că din ce în ce mai mult după alegeri vom vedea o presiune tot mai mare pentru a ne întoarce pas cu pas într-o direcție de abordare mai sensibilă”, a spus el pentru POLITICO.
„Cred că punctul culminant a fost în momentul în care cei de la linia dura din partidul Tory au decis să meargă la un Brexit dur: nu cred că poți merge mai departe decât avem acum.”
Pentru Verhofstadt, care este acum președintele campaniei Mișcării Europene, cea mai mare greșeală a brexiterilor a fost decizia de a părăsi piața unică a UE.
„Dacă îți întrerupi legăturile cu principala ta piață de export, îți ceri dificultăți. Acest lucru a fost spus clar de fiecare economist”, a spus el.
„Cred că ceea ce se întâmplă deja acum va continua. Marea Britanie este din nou în Orizont; mâine poate Erasmus, iar după mâine uniunea vamală, apărarea și așa mai departe și așa mai departe.
„Și apoi mai târziu poate oamenii se vor întreba, de ce nu suntem acolo? Pentru că respectăm aceste reguli și poate că este mai bine să avem un cuvânt de spus despre care sunt aceste reguli.”
Dar pentru Baker, care se gândește acum la viața în afara guvernului într-un tărâm departe de viziunea lui despre Brexit-ul Marii Britanii, perspectiva unei întoarceri reale în UE pare încă depășită.
„UE nu ne vrea înapoi”, a spus el. „Și nu vor să fie nevoiți să renegocieze acordul la care a durat opt ani.
„Ne-am putea aștepta la ajustări și îmbunătățiri rezonabile ale Acordului comercial și de cooperare și ale Cadrului Windsor” – cele două acorduri cheie post-Brexit pe care Marea Britanie le-a semnat cu UE. „Asta s-ar întâmpla cu orice guvern.
„Dar cadrul general al relației noastre cu UE, cred, este acum fixat pentru o generație – și cred că este o gândire magică să credem altfel.”