Oficialii americani plănuiesc posibilitatea din ce în ce mai mare ca războiul Rusia-Ucraina să se transforme într-un conflict înghețat care durează mulți ani – poate decenii – și se alătură rândurilor unor confruntări similare de lungă durată din peninsula coreeană, Asia de Sud și nu numai, scrie Politico
Opțiunile discutate în cadrul administrației Biden pentru o „înghețare” pe termen lung includ unde să se stabilească potențiale linii pe care Ucraina și Rusia ar fi de acord să nu le treacă, dar care nu ar trebui să fie granițe oficiale. Discuțiile – deși provizorii – au avut loc în diferite agenții americane și la Casa Albă.
Este un scenariu care se poate dovedi cel mai realist rezultat pe termen lung, având în vedere că nici Kievul, nici Moscova nu par înclinați să admită vreodată înfrângerea. De asemenea, devine din ce în ce mai probabil pe fondul sentimentului din ce în ce mai mare în cadrul administrației că o viitoare contraofensivă ucraineană nu va da o lovitură mortală Rusiei.
Un conflict înghețat – în care lupta se întrerupe, dar niciuna dintre părți nu este declarată învingătoare și nici nu sunt de acord că războiul sa încheiat oficial – ar putea fi, de asemenea, un rezultat pe termen lung acceptabil din punct de vedere politic pentru Statele Unite și alte țări care susțin Ucraina.
Ar însemna că numărul de ciocniri militare va scădea, costurile de sprijinire a Kievului ar scădea probabil, iar atenția publicului asupra războiului ar scădea.
„Plănuim pe termen lung, fie că pare înghețat sau dezghețat”, a spus un oficial american familiarizat cu discuțiile administrației Biden despre Ucraina. Oficialul a spus că o astfel de planificare este un accent din ce în ce mai mare al administrației, în timp ce în ultimele luni „a fost totul despre urgență și pe termen scurt”.
Alți doi oficiali americani și un fost oficial al administrației Biden au confirmat că o înghețare extinsă a luptei este una dintre posibilitățile pentru care SUA se pregătesc. Oficialii americani se gândesc, de asemenea, la legăturile de securitate pe termen lung pe care Washington le va avea cu Kievul, precum și la relația Ucrainei cu alianța militară NATO.
„Există o școală de gândire care spune: „Oh, ucrainenii trebuie să aibă acces la Mariupol și Marea Azov”. Sunt alții mai puțin rigizi cu privire la amplasarea liniilor, atâta timp cât Ucraina este în siguranță în viitor”, a spus fostul oficial al administrației, descriind conversațiile interne.
Astfel de discuții rămân în stadii incipiente, oficialii americani subliniind că războiul va rămâne fierbinte pentru o perioadă de timp și că administrația Biden intenționează să ofere Ucrainei armele și sprijinul de care are nevoie pentru a-i împinge pe ruși din cât mai mult teritoriu. .
Totuși, chiar și sugestia unei astfel de planificări ar putea submina încrederea liderilor ucraineni în angajamentul continuu al Americii față de cauza lor, mai ales având în vedere agitația unor republicani de a reduce sprijinul pentru Kiev.
O a cincea persoană, un înalt oficial al administrației Biden, care a vorbit în numele Casei Albe, a spus că sunt cântărite o serie de planuri de urgență, dar situația este fluidă și singura predicție sigură este că Rusia nu va cuceri Ucraina. La fel ca și alții intervievați, oficialului i s-a acordat anonimatul pentru a descrie probleme sensibile.
În timp ce mulți oficiali americani evită să vorbească public despre modul în care va evolua conflictul Rusia-Ucraina, președintele general Mark Milley a prezis în mod repetat că se va încheia cu negocieri, nu cu o victorie militară pentru una dintre părți.
Iar componența pachetelor recente de ajutor militar către Ucraina reflectă trecerea administrației Biden către o strategie pe termen mai lung, a spus un oficial al Departamentului Apărării.
Cantitatea de echipamente trimise direct din stocurile existente din SUA a scăzut constant în ultimele luni, în timp ce pachetele de ajutoare folosite pentru achiziționarea de noi arme din industrie - un proces care poate dura de la luni la ani - a crescut.
Administrația Biden a transferat recent arme în valoare de 300 de milioane de dolari din stocurile existente din SUA, în principal muniție, oferind în același timp 1,2 miliarde de dolari pentru achiziționarea de arme mai complexe, cum ar fi apărarea aeriană, de la industrie.
În acest moment, Ucraina pregătește o contraofensivă împotriva Rusiei, deși momentul rămâne neclar. În ultimele zile, președintele ucrainean Volodimir Zelenski a sugerat că contraofensiva va fi amânată, deoarece Ucraina încă mai are nevoie de mai multe arme de la partenerii săi occidentali, afirmând totodată că „primii pași importanți vor fi făcuți în curând”.
Oficialii americani se așteaptă ca luptele să continue chiar și după contraofensivă.
Pe termen mediu, mulți se așteaptă la un impas, timp în care luptele continuă, dar niciuna dintre părți nu câștigă mult teren, sau la un război de uzură, care implică ambele părți să încerce să producă pierderi masive de personal și echipament pe de altă parte, în speranța că adversarul va intra în colaps.
Modul în care Ucraina și Rusia funcționează depinde de factori uneori necontrolați, de la superioritatea aeriană până la cine este responsabil la Kremlin.
„Odată ce treci de câteva luni sau un an, aceste războaie tind să dureze ani”, a spus Benjamin Jensen de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale, care a analizat datele istorice. „Chiar și cu cea mai de succes contraofensivă a Ucrainei, ați putea să vă vedeți luptând de această dată anul viitor.”
Niciunul dintre oficialii administrației nu a oferit detalii despre modul în care SUA s-ar descurca cu un război de ani de zile și nici nu ar descrie profunzimea exactă a planificării unui conflict înghețat - informații care sunt în mare parte clasificate. Un oficial american a subliniat că administrația a planificat întotdeauna posibilități atât pe termen lung, cât și pe termen scurt.
Cu cât lupta se prelungește, cu atât mai probabil că Rusia și Ucraina vor simți presiuni internaționale și interne pentru a negocia o încetare a focului, un armistițiu sau un alt mecanism legal pentru a opri, dacă nu a pune capăt oficial, războiului.
Unii oficiali și analiști americani spun că un model brut ar putea fi războiul din Coreea. Luptele active din acel conflict s-au încheiat cu un armistițiu în 1953, dar, chiar și 70 de ani mai târziu, războiul nu a fost declarat oficial încheiat.
„O înghețare în stil coreean este cu siguranță ceva care a fost discutat de experți și analiști din și din afara guvernului” când vine vorba de Ucraina, a spus fostul oficial al administrației Biden. „Este plauzibil, pentru că niciuna dintre părți nu ar trebui să recunoască noi granițe și singurul lucru care ar trebui convenit este să nu mai tragă de-a lungul unei linii stabilite.” (Negocierile pentru armistițiul din Coreea au durat doi ani)
Alte exemple potențial relevante includ disputa din 2008 dintre Georgia și Rusia privind două provincii; confruntarea India-Pakistan de peste 70 de ani în regiunea Kashmir, o perioadă care include trei războaie separate de lungi perioade reci; și, probabil, chiar și segmente ale conflictului Rusia-Ucraina dintre 2014 și 2022, purtat pe părți din estul Ucrainei și regiunea Crimeea.
Astfel de războaie oprite se reiau ocazional: o încetare a focului din 1994 între Azerbaidjan și Armenia asupra regiunii Nagorno-Karabah a durat – deși nu perfect –până când luptele grele au rupt pacea în 2020 . Cele două țări încearcă acum să negocieze.
Implicarea occidentală în fiecare caz variază, de asemenea. Statele Unite au luptat în Războiul Coreean și au încă mii de trupe în Coreea de Sud - o diferență cheie cu Ucraina, unde forțele americane nu luptă. Dar Washingtonul a avut un rol redus în alte conflicte, cum ar fi Kashmir.
Un fost oficial al serviciilor secrete americane care s-a ocupat de chestiuni legate de Rusia a spus că asistenții lui Biden par să fie mai dispuși în aceste zile să discute despre garanțiile de securitate pe termen lung pentru Ucraina - un alt semn la care se gândesc cu mult peste viitoarea contraofensivă ucraineană.
Ucraina vrea să se alăture NATO, iar secretarul general al alianței militare a spus că membrii săi sunt de acord că în cele din urmă o va face .
Înalt oficial al administrației Biden a confirmat că oficialii americani vorbesc cu ucrainenii despre natura relației în viitor. „Vrem o Ucraina care să se poată apăra și să descurajeze viitoarele atacuri”, a spus oficialul, subliniind că Washingtonul nu va face presiuni asupra Ucrainei să intre în negocieri împotriva voinței sale.
Dacă oferta de aderare a Ucrainei la NATO va stagna, astfel de garanții ar putea varia de la un acord de apărare reciprocă în stilul NATO, în conformitate cu articolul 5, până la acorduri de arme în stil israelian cu Ucraina, ca element de descurajare împotriva Rusiei.
Cel puțin, unii actuali și foști oficiali americani spun că armata Ucrainei trebuie să primească o atenție specială. Aceasta ar putea include asigurarea că armele și echipamentele Ucrainei sunt compatibile cu cele ale țărilor NATO și desfășurarea antrenamentului comun, chiar dacă Kievul nu face parte din alianța militară.
Analistii si oficialii au avertizat sa nu se presupuna ca un conflict inghetat se traduce prin stabilitate geopolitica sau mai putina suferinta in randul civililor prinsi in teritoriile disputate. Peninsula coreeană și India-Pakistan sunt ambele puncte de aprindere nucleară, ca urmare a deciziilor luate de guvernele implicate în deceniile de la începutul luptei.
Yuriy Sak, un consilier al ministrului apărării al Ucrainei, a spus că unul dintre motivele pentru care Kievul îi îndeamnă constant pe partenerii săi occidentali să trimită mai multe arme și alte ajutoare este tocmai pentru că vrea să pună capăt războiului rapid, nu să se găsească într-o confruntare nesfârșită.
Chiar dacă luptele active încetează, a spus el, „vom continua să trăim într-o lume în care în fiecare zi avem șantaj nuclear. Zilnic, avem riscul unei crize alimentare globale. În fiecare zi, suntem martori la atrocități și crime de război.”
Ambasada Rusiei la Washington nu a răspuns unei solicitări de comentarii.
Oficialii americani subliniază că încearcă să evite gândirea alb-negru în timp ce elaborează modalitățile în care poate merge războiul Rusia-Ucraina. Este posibil, la urma urmei, ca conflictul să se încheie undeva între un război activ și o confruntare rece.
Jensen a spus că sprijinirea Kievului pe termen mai lung va însemna să se gândească dincolo de nevoile imediate de arme și să implementeze planuri pentru a dori, antrena și echipa formațiuni întregi, precum și dezvoltarea unei doctrine militare relevante.
Alte întrebări care trebuie luate în considerare în astfel de circumstanțe includ dacă merită să aducem o forță multinațională de menținere a păcii.
Dacă conflictul armat activ încetează, costurile pentru Statele Unite și pentru alți parteneri ucraineni vor scădea probabil în timp. „Este mai ieftin să înarmezi o țară care nu cheltuiește armele în fiecare zi”, a spus fostul oficial al administrației Biden.
Fostul oficial a speculat că șansele ca o încetare a focului să fie menținută sunt mai mari decât din 2014 până în 2022 - când Rusia a pus mâna pe Crimeea și a semănat haos în părți din estul Ucrainei - deoarece militarii profesioniști sunt pe deplin implicați de ambele părți, spre deosebire de „separatiștii” susținuți de Rusia.
Dar războiul actual a atras și forțe mercenare precum Grupul Wagner din Rusia, care s-ar putea dovedi greu de îmblânzit.
Dacă încetarea focului sau alt tip de oprire durează suficient de mult, este posibil să se estompeze și atenția publicului către război. Acest lucru ar putea ușura presiunea politică asupra capitalelor occidentale din partea criticilor efortului de a ajuta Kievul. Dar ar putea însemna, de asemenea, un impuls mai mic din partea acelor capitale pentru a rezolva conflictul odată pentru totdeauna.
Oficialii americani și europeni au susținut că nu ar fi înțelept să credem că amenințarea Rusiei la adresa Ucrainei va dispărea în curând – chiar dacă luptele sunt oprite pentru o perioadă lungă de timp sau Putin iese din scenă.
„Conflictul și potențialul unui nou atac nu vor dispărea, poate în decenii”, a spus un oficial european familiarizat cu discuțiile legate de Ucraina.