„Toți suspecții responsabili pentru atacul Nord Stream au venit din Ucraina”, spune o vastă anchetă a presei germane

27 Sep 2023
„Toți suspecții responsabili pentru atacul Nord Stream au venit din Ucraina”, spune o vastă anchetă a presei germane

La un an de la atacurile asupra gazoductului Nord Stream, autoritățile germane au identificat mai mulți suspecți și, potrivit cercetărilor presei germane Ard, Seuddeutsche Zeitung (Sz) și Zeit, toți provin din Ucraina. În centrul anchetei, desfășurată în paralel cu investigațiile efectuate de anchetatorii de la Oficiul Federal de Poliție Criminală (BKA) și de la Poliția Federală, se află iahtul cu pânze „Andromeda” pe care au fost găsite urme de explozibil și care ar fi fost folosit pentru sabotarea conductei de gaz, scrie Zeit

Anchetatorii germani ar dori foarte mult să vorbească cu bărbatul ucrainean care locuiește într-o casă din nord-vestul Kievului. Numele lui este Rustem A., un om de afaceri de 41 de ani care deține mai multe companii, printre care o fermă de porci și un producător de pompe de căldură. Mai exact, germanii vor să-l întrebe pe Rustem A. despre un atac care a șocat lumea în urmă cu un an. Pe 26 septembrie 2022, autorii au aruncat în aer conductele de gaze naturale Nord Stream 1 și 2. Autoritățile din Germania cred că Rustem A. ar putea să le spună câteva lucruri despre atac.

Calea către Rustem A. duce pe lângă Turnul TV Kiev și printr-un parc până la un complex de locuințe. Este pazita de un serviciu de paza, iar intrarea este situata in spatele unei porti metalice inalta de doi metri si jumatate. Când reporterii de la DIE ZEIT și de la postul public german ARD apar la poartă și se întreabă despre Rustem A., o femeie de securitate refuză să-i lase să treacă. Așadar, se încearcă să ajungă la el pe telefonul mobil.

Un bărbat cu voce profundă răspunde, vorbind ucraineană. — De ce să vorbesc cu tine? întreabă el imperios, înainte de a se oferi apoi să accepte un interviu pentru 5.000 de dolari. Când reporterii întreabă despre Nord Stream , el își schimbă brusc tonul: „Cunoști prostituate?” mârâie Rusten A. „Când mă gândesc la jurnalişti, mă gândesc la prostituate, înţelegi? Şi nu mă întâlnesc cu prostituate”. Apoi termină conversația.

Douăzeci de minute mai târziu, un BMW negru oprește în fața porții metalice. Fereastra coboară încet. Rustem A., un bărbat palid, cu părul scurt și pomeți proeminenți, stă la volan. Se uită la reporteri și înjură, de data aceasta în rusă: „Glumești cu mine?” Mașina dispare apoi pe poartă.

Încă nu este complet sigur ce legătură ar fi avut acest bărbat cu atacul. Ceea ce este clar, însă, este că iahtul cu pânze pe care se pare că făptuitorii au folosit-o pentru a aduce explozivii la locurile crimei de la Marea Baltică a fost plătit printr-o companie de a sa. De asemenea, miza este clară: atacul asupra conductelor Nord Stream este mai mult decât un simplu caz de sabotaj criminal. În capitalele occidentale, căutarea făptuitorilor este considerată atât extrem de sensibilă, cât și extrem de politică. Atât Cancelaria din Berlin, cât și Casa Albă din Washington monitorizează îndeaproape evoluțiile, noile constatări sunt păstrate ca secrete de stat, tăcerea a fost impusă persoanelor din interior și chiar a fost înființat un grup operativ în Cancelarie pentru a investiga posibile scurgeri de informații în acest caz.

Lipsa de informații împărtășite cu publicul a declanșat însă speculații. În atmosfera aprinsă din jurul războiului, cazul Nord Stream a devenit o obsesie pentru un număr surprinzător de oameni. Este ca asasinarea lui John F. Kennedy sau atacul asupra World Trade Center: în numeroase forumuri de internet, detectivii amatori discută despre cine se află cu adevărat în spatele atacurilor. Nicio teorie nu pare prea exageratăCazul a devenit o chestiune de credință.

Rușii au făcut-o, cred mulți susținători înfocați ai Ucrainei.

Americanii au făcut-o, crede jurnalistul american Seymour Hersh.

Pista reală nu duce până la urmă la Kiev? Ucraineanul Rustem A. este un om de paie care acționează în numele unei alte țări sau este victima unei operațiuni de a-l acuza pentru ceva cu care nu a avut nimic de-a face?

Sau au fost ucrainenii în spatele ei până la urmă? DIE ZEIT și radiodifuzorii publici germani RBB și SWR au raportat pentru prima dată dovezi ale unei posibile implicări ucrainene în martie 2023.

Trei națiuni, trei posibili suspecți, trei potențiale scenarii. În funcție de care dintre ele prevalează în cele din urmă, discuția despre război s-ar putea schimba semnificativ. Deci, cine a aruncat în aer Nord Stream? Ce rol a jucat omul de afaceri Rustem A.? Și cum rămâne cu ceilalți bărbați, a căror posibilă implicare în crimă a fost dezvăluită pentru prima dată în acest raport comun întocmit de DIE ZEIT, ARD , Süddeutsche Zeitung, Expressen , NOS/Nieuwsuur, Intelligence Online, FrontStory și Delfi?

Un grup de marinari

Este vara 2022, inima sezonului de navigație de vârf, cu iahturi care navighează din port în port peste tot în Marea Baltică, când sosește un e-mail la Mola Yachting de pe insula Rügen din Germania. Mola Yachting închiriază nave în mai multe porturi diferite, iar e-mailul include o solicitare pentru un iaht cu vele de 15 metri pentru a fi folosit pentru o croazieră. Solicitarea vine de la un cont Google înregistrat în Statele Unite, deși o verificare a amprentei sale digitale va dezvălui ulterior că a fost trimis de fapt de pe un computer din Ucraina.

Închirierea unui iaht cu pânze nu este cu mult diferită de închirierea unei mașini: aveți nevoie de dovada identității și de un permis pentru pilotarea ambarcațiunilor de agrement. La e-mailul primit de Mola Yachting sunt atașate informații despre doi dintre marinarii care intenționează să închirieze barca. Numele căpitanului este „Mihail Popov”, un bulgar conform actului său de identitate. Se eliberează pașaport românesc pe numele „Ștefan Marcu”. Ambele documente sunt contrafăcute.

Mola Yachting își rezervă un Bavaria Cruiser 50, un vas cu vele care poate dormi până la 10 persoane, are două frigidere și un cuptor și este ancorat în portul de agrement Hohe Düne din cartierul Warnemünde din Rostock. Interiorul este simplu – perne de scaun gri închis, lambriuri din lemn, o masă de navigație. Nava este legată într-una dintre danele din spate de pe Pier G.

Conform programului companiei, acesta va fi ultimul charter al iahtului din an. La sfârșitul lunii septembrie, vremea la Marea Baltică devine aspră. Martorii își vor aminti mai târziu de o dubă albă care conducea în port și văzuse bărbați care descarcau echipamente din vehicul și le transportau la bordul ambarcațiunii.

Pe 7 septembrie 2022, cândva înainte de ora 14:00, imagini de pe o cameră web arată iahtul părăsind portul și plecând spre larg. Numele vasului: Andromeda .   

Primul Avertisment

Când a apărut ideea de a sabota Nord Stream și, astfel, de a interveni în politica globală? Cu trei luni înainte ca Andromeda să plece în Marea Baltică, în a doua săptămână din iunie 2022, un ofițer olandez de informații militare a scris un raport pe baza informațiilor furnizate de un informator. Raportul arăta că un comando militar format din șase persoane intenționa să arunce în aer Nord Stream 1, cea mai veche dintre cele două conducte prin care gazul natural ieftin din Rusia a început să curgă direct în Germania în 2011. A doua conductă, Nord Stream 2, fusese tocmai finalizată. Dar din cauza invaziei Ucrainei de către președintele rus Vladimir Putin, conducta nu a intrat niciodată în funcțiune.

Raportul clasificat includea și detalii despre actul de sabotaj care ar fi fost planificat. Se pare că bărbații plănuiau să plece dintr-un port din Suedia, prezetându-se drept scafandrii care se presupunea că se îndreptau către o epavă aflată pe fundul Mării Baltice, lângă Nord Stream 1. Ar folosi o navă de scufundări și aveau o barcă de cauciuc suplimentară cu lor. Pe lângă echipamentul standard de scufundări, aceștia ar transporta și un compresor și heliu, un gaz cu care scafandrii îl amestecă la adâncimi de 40 de metri sau mai mult. Raportul susținea că atacul va avea loc pe 19 iunie 2022, imediat după un exercițiu major NATO în Marea Baltică numit „Operațiuni Baltice”. Conform acelei cronologie, o parte din comando ar fi trebuit să fi fost deja în curs de desfășurare, chiar dacă raportul era în curs de redactare.

Președintele ucrainean Zelensky nu știe nimic despre plan, a susținut omul care i-a informat pe olandez. Dar sursa a furnizat numele bărbatului căruia se presupune că i-au raportat soldații: Valeriy Zalujny, un detaliu raportat pentru prima dată de Washington Post . Zalujni este comandantul șef al forțelor armate ale Ucrainei. Revista Time l-a inclus anul trecut în lista celor mai influenți 100 de oameni din lume.

Atunci când au evaluat afirmațiile informatorului, olandezii nu au exclus posibilitatea unei „unități necinstite”, o aripă a armatei ucrainene care ar putea acționa din proprie autoritate. Cu toate acestea, dacă ofiterul superior al Ucrainei a dat de fapt ordinul de a distruge Nord Stream 1, ar fi probabil un caz de terorism sponsorizat de stat.

Nu sunt greu de identificat posibilele motive. Există puține lucruri care reprezintă eșecul politicii Germaniei în Rusia mai bine decât aceste două conducteLa începutul verii anului 2022, guvernul german s-a chinuit pentru a gasi înlocuitori pentru gazul rusesc. Cine știe, poate că Berlinul ar fi tentat până la urmă să se apropie de Putin și să forțeze Ucraina să negocieze – și apoi să pună din nou în funcțiune Nord Stream? De ce să nu rupi această legătură care încă leagă Rusia și Germania?

Pe măsură ce avertismentul informatorului face turul la serviciile de informații militare olandeze, oficialii sunt atât de alarmați încât informează CIA. Prin interviuri cu surse din mai multe țări europene și din SUA, se poate reconstitui ceea ce a avut loc atunci. Cercetarea a fost completată de „Pentagon Leaks”, documente secrete ale CIA și ale Armatei SUA pe care un soldat american, care a fost arestat între timp, le-a postat într-o cameră de chat pe internet, inclusiv un rezumat american al raportului din Olanda.

CIA are inițial îndoieli cu privire la credibilitatea sursei. Agenția vorbește despre o posibilă operațiune de sabotaj care ar putea fi „executată de actori ruși sau ucraineni”. Cu toate acestea, se ia decizia de a avertiza ucrainenii – sau, poate mai exact, de a-i opri. Imediat. Șeful stației CIA de la Kiev se întâlnește fie cu Zalujni, comandantul șef ucrainean, fie cu unul dintre cei mai apropiați asociați ai săi. Potrivit Washingtonului, ucrainenii resping suspiciunile. Apoi, pe 19 iunie, ziua prezisă a atacului, nu se întâmplă nimic pe fundul mării. Pentru că informația de la olandeză a fost greșită? Sau pentru că ucrainenii au anulat atacul?

Printre cei care primesc vestea suspiciunilor împotriva Ucrainei se numără și oficialitățile de la Berlin. Atât CIA, cât și informațiile militare olandeze își împărtășesc rapoartele cu serviciul de informații extern al Germaniei, BND, și cu Biroul Federal pentru Protecția Constituției, agenția națională de informații a țării, în iunie. Cu toate acestea, oficialii germani de informații nu consideră avertismentul ca fiind deosebit de credibil.

Rezultatul este că, la începutul lunii septembrie, nimeni nu are în vizor un iaht aparent normal, care se îndreaptă spre nord-est de Rostock, Germania.

Călătoria

Cu portul său pitoresc, micul oraș Wiek este o escală populară pentru marinarii de agrement care se pregătesc să traverseze insula Rügen din Germania către Danemarca sau Suedia. Un angajat al portului, după cum avea să povestească mai târziu, observă un iaht din Germania acostat în spatele biroului portuar, deși, strict vorbind, echipajul este cel care îi atrage privirea. Îi vede cărând numeroase pungi de cumpărături la aproape 100 de metri peste parcare de la un vehicul, fără să-l conducă până la barcă. I se pare ciudat angajatului din port, la fel ca și componența grupului. Nu este format din familii, cupluri sau exclusiv bărbați, așa cum se întâmplă în mod normal. În schimb, include cinci bărbați și o femeie. Șase persoane. Același număr menționat în raportul clasificat din Olanda.

În noaptea de 8 septembrie, o mașină este fotografiată de un radar pe Rügen. Are o plăcuță de înmatriculare ucraineană.

Aparent, echipajul Andromeda a încărcat cantități mari de provizii pe barca din Wiek, ca și cum s-ar fi pregătit pentru o călătorie prelungită. În următoarele câteva zile, nava navighează în imediata apropiere a conductelor. Se pare că face o oprire pe insula daneză Bornholm. Iar un marinar polonez aflat într-o escală acolo susține că a văzut Andromeda pe 12 septembrie pe micuța insulă Christiansø din apropiere. El a spus echipei de jurnalişti că vorbesc ucraineană.

La sfârșitul celei de-a doua săptămâni a lunii septembrie, vremea urâtă cuprinde Marea Baltică, cu vânt de până la 20 de noduri și valuri de doi metri. Iahtul este așezat în Sandhamn, un port destul de inospitalier la marginea de sud-est a Suediei, cu o parcare pentru rulote și trei piloni lungi de beton care ies din apă.

În seara zilei de 13 septembrie, un marinar amator de 60 de ani din Bremen acosteaza acolo în spatele unui iaht din Germania, se pare că Andromeda . Numele lui este Thorsten Bruns și plănuise de fapt o excursie în insulele suedeze dar vremea a oprit călătoria. De aceea se află acum în Sandhamn, căutând adăpost. Pregătește cina pe iahtul său când o altă barcă intră în port, pilotată de un marinar care călătorește singur. Manevrele de acostare se numără printre cele mai delicate situații în navigație, așa că marinarii au o regulă: Întotdeauna îi ajuți pe marinarii singuri. Dar, conform relatării lui Bruns, echipajul Andromeda nici nu a observat. Spune că a fost revoltat și a vorbit cu echipajul în engleză de pe debarcader. De ce nu au ajutat?

La fel ca angajatul portului de pe Rügen, Bruns își amintește de șase persoane, „cinci bărbați și o femeie”. El spune că femeia era mică, cu părul brunet. Cei doi bărbați pe care i-a abordat, spune el, aveau „tunsori în stil militar” și păreau a fi destul de în formă. Bruns a bănuit că aveau în jur de 40 de ani. El spune că unul dintre bărbați a tradus întrebarea într-o limbă est-europeană pentru ceilalți. Apoi, spune el, s-au uitat înapoi la el în tăcere.

Mai sunt și alți martori care au observat și comportamentul ciudat al echipajului din Sandhamn. Unul spune că a văzut un bărbat, căpitanul bărcii, care era destul de gras, ca cineva „care a mâncat prea mulți hamburgeri”. Spune că a făcut o impresie îmbufnată și neprietenoasă. Acest martor își amintește și de alți unul sau doi bărbați, între 35 și 45 de ani, slabi și în formă bună. El spune că au mers cu bicicletele comune ale portului peste debarcader și că au fumat.

Jurnalele din port arată că, pe 13 septembrie, o barcă a luat 193 de litri de motorină, aproximativ cantitatea de combustibil pe care ar fi consumat- o un iaht precum Andromeda dacă ar fi călătorit spre Sandhamn de la Rügen prin Bornholm și Christiansø folosind motorul. Marinarii au plătit în jur de 500 de euro pentru combustibil – în numerar, anonim. În după-amiaza aceea, Andromeda s-a îndreptat înapoi pe mare. Sandhamn este o trambulină bună pentru navigarea către conductele de gaz. Locul atacului principal este situat la aproximativ 60 de kilometri de orașul suedez. Și, un petrolier numit Minerva Julie a plecat pe 13 septembrie.

Cisterna cu pavilion grecesc naviga înainte și înapoi lângă locurile de atac de la est de Bornholm de mai bine de o săptămână – așteptând instrucțiuni, va spune compania de transport maritim mai târziu. Acum, a dispărut – așa cum puteau vedea cu ușurință vizitatorii unuia dintre numeroasele site-uri existente care documentează mișcările navelor în timp real.

Vremea s-a ameliorat în zilele care au urmat. Condițiile au fost acceptabile dacă sunteți interesat să faceți scufundări la 80 de metri până la fundul Mării Baltice pentru a plasa explozibili acolo.

Distrugerea

Primul dispozitiv exploziv detonează la scurt timp după ora 2 dimineața pe 26 septembrie, la 22 de kilometri sud-est de Bornholm. Seismologii înregistrează inițial doar un ușor tremur, iar explozia în sine rămâne nedetectată timp de câteva ore. De asemenea, compania care operează conducta nu observă nimic inițial – până când o stație de măsurare din Kassel, care monitorizează presiunea conductei, dă un semnal de alarmă. În acea dimineață, o aeronavă a marinei daneze zboară de-a lungul traseului gazoductului. Din aer, piloții descoperă un loc în care o cantitate mare de metan se ridică la suprafață.

Fiecare dintre cele două conducte este alcătuită din două conducte. Explozia nocturnă a distrus una dintre conductele Nord Stream 2, rupând o tăietură de 10 metri lungime în peretele lateral.

În urma detonării inițiale, 26 septembrie se desfășoară la fel ca orice altă zi normală pe mare. Până seara, adică. Imediat după ora 19, o altă explozie zguduie apele la aproximativ 80 de kilometri sud de prima explozie. Este urmată șapte secunde mai târziu de următoarea detonare. Apoi, opt secunde mai târziu, o a treia explozie lovește aceeași locație.

Marinarii dintr-un cargou german care își traversează Marea Baltică la aproximativ 13 kilometri depărtare au locuri în primul rând pentru evenimentele care se desfășoară în apropiere. Căpitanul, alertat de detonațiile din acea seară de către ofițerul alarmat de gardă, și-a amintit că marea părea că „un nor dens se întindea peste suprafața apei”. O fotografie făcută de pe podul cargoului arată la orizont o Marea Baltică clocotită. Doar datorită norocului, nimeni nu a murit în acea zi. Dacă, întâmplător, o navă ar fi alunecat prin apă direct deasupra bulei de metan, s-ar fi scufundat ca o piatră din cauza lipsei de flotabilitate.

Cele trei, sau poate au fost patru, detonații din seara zilei de 26 septembrie lasă în urmă o urmă de distrugere. Una dintre conductele Nord Stream 1 este ruptă pe o lungime de peste 200 de metri. Imagini video realizate de inginerul suedez Erik Andersson folosind o dronă subacvatică arată craterul lăsat în urmă de detonare – 10 metri adâncime și câțiva metri lățime – împreună cu rămășițele încurcate ale țevii care ies vertical de pe fundul mării. Cealaltă conductă Nord Stream 1 este, de asemenea, puternic deteriorată. Și la câteva sute de metri distanță, mai sunt avarii la o conductă Nord Stream 2. Acolo, autorii par să fi plasat încărcătura explozivă cu precizie clinică chiar pe o cusătură între două secțiuni de țeavă. Orificiul rezultat are doar aproximativ un metru și jumătate lățime, restul conductei fiind în mare parte intact - probabil pentru că conducta nu mai era sub presiune ridicată.

Pe baza daunelor subacvatice în combinație cu tremurul seismic, este posibil să se estimeze cantitatea de exploziv HMX probabil utilizată. Cunoscut și sub denumirea de octogen, este foarte exploziv, poate fi detonat sub apă și este folosit în principal în scopuri militare. Potrivit estimărilor, fiecare dispozitiv exploziv avea probabil mai puțin de 50 de kilograme.

Daunele sunt aproape imposibil de reparat. Indiferent de evoluția situației politice, un lucru este cert: gazele naturale nu vor mai curge prin conductele Nord Stream pentru foarte mult timp. Ceea ce este în interesul Ucrainei. Sau poate a Rusiei? Este posibil ca Putin să fi fost distruse conductele pentru că dorea ca Occidentul să tragă Ucraina responsabilă – și să-și retragă sprijinul ca pedeapsă? Mulți dintre cei care promovează o astfel de teorie pe internet indică un posibil indiciu: Minerva Julie, tancul cu pavilion grecesc care navigase în apropierea locurilor de atac înainte de detonări. Nava a pornit ulterior cursul spre Sankt Petersburg. A fost aducerea acasă a unei echipe rusești de scufundări?

Sau, pentru a cita un al doilea indiciu care ar putea indica Rusia, au fost soldați ruși de elită la bordul unui convoi militar care operează în regiune la sfârșitul lunii septembrie? Convoiul de trei nave de război includea unul care era echipat cu un mini submarin.

Chiar dacă Rusia a fost considerată inițial principalul suspect pe plan internațional și chiar dacă premierul polonez Mateusz Morawiecki a vorbit a doua zi după atac de parcă ar fi fost un fapt dovedit că Putin a aprobat personal planul și chiar dacă NATO – în remarci în mod evident îndreptate către Moscova – a amenințat atacatorii cu un „răspuns unit și hotărât”: anchetatorii de astăzi resping în mare măsură posibilitatea ca Minerva Julie sau cele trei nave de război rusești să fi fost implicate în atac. Printre alte neconcordanțe, distanța fizică până la locul crimei nu se potrivește cu coordonatele convoiului. „Urmărim pistele, dar până acum nu avem nicio dovadă tangibilă sau de altă natură care să le confirme,

Și SUA? Nu Washington a criticat în mod repetat aliatul său Germania pentru că s-a făcut dependentă de Vladimir Putin cu conductele Nord Stream? Și nu a spus președintele Joe Biden ceva chiar înainte de invazia rusă care, din perspectiva actuală, sună ca o recunoaștere preventivă a vinovăției?

El a rostit sentința la o conferință de presă din 7 februarie 2022, după o conversație cu cancelarul german Olaf Scholz. „Dacă Rusia invadează” Ucraina, a spus Biden, „atunci nu va mai exista Nord Stream 2. Îi vom pune capăt”.

Întrebat de un reporter cum plănuiește să facă asta, Biden a răspuns ambiguu: „Îți promit că vom putea face asta”. Anunța președintele american un act de sabotaj în fața lumii întregi?

Jurnalistul Seymour Hersh l-a acuzat de asta. Hersh, în vârstă de 86 de ani, este o legendă în lumea jurnalismului, care a dezvăluit masacrul My Lai din timpul războiului din Vietnam și orgiile de tortură ale armatei americane la Abu Ghraib în Irak. Este extrem de critic la adresa guvernului și extrem de suspicios. În februarie, a publicat o postare pe blog care a făcut titluri în întreaga lume. El a susținut că scafandrii marinei americane au plasat bombele încă din iunie 2022 în timpul exercițiului NATO „Operațiunile baltice” și că aceștia au operat de pe o navă de război norvegiană. O geamandură sonar aruncată de o aeronavă norvegiană, apoi a detonat explozivii trei luni mai târziu, a afirmat el. Hersh a scris că raportarea sa se bazează pe o singură sursă, dar că sursa avea „cunoștințe directe”.

Hersh nu mai vorbește public despre suspiciunile sale astăzi. Cu toate acestea, la câteva săptămâni după publicarea postării pe blog, el a putut fi găsit stând pe veranda casei sale din Washington, într-un cartier cu case frumoase și restaurante scumpe, care găzduiește diplomați, oficiali guvernamentali și jurnaliști – genul de oameni pentru care Hersh nu are acum decât dispreț. Guvernul SUA? războinici. Jurnaliştii? Obedienți sau naivi. Sau amandoua.

Lui Hersh i s-a arătat ușa de către instituții media precum New York Times pentru viziunea sa asupra lumii și, de asemenea, pentru reportajele sale controversate. În această zi din martie 2023, părea că era preocupat doar de a-și rezolva vechile conturi. Nu știa prea multe despre ce au găsit anchetatorii la locul crimei din Marea Baltică. Hersh și-a scos blocnotesul și a început să pună întrebări vizitatorului de la DIE ZEIT.

Și cum rămâne cu sursa unică a lui Hersh? Și regula de bază a jurnalismului să aibă cel puțin două surse pentru versiunea unui eveniment pe care tu, în calitate de reporter, vrei să-l prezinți? Hersh a spus că o cunoaște pe această persoană de foarte mult timp și că atunci când aveți o astfel de istorie unul cu celălalt, trebuie să aveți încredere unul în celălalt, chiar și în poveștile mari.

Hersh crede că Joe Biden și Olaf Scholz au inventat împreună traseul indiciilor care duc la Andromeda . El crede că scopul investigației germane este doar de a distrage atenția de la propriile sale revelații. Hersh nu este descurajat de faptul că anchetatorii au dat peste Andromeda cu mult înainte de postarea lui pe blog – sau că unele detalii, cum ar fi informațiile sale despre tipurile de nave și aeronave, precum și explozivii folosiți, nu se potrivesc.

„Un atac la securitatea internă”

La începutul lunii octombrie 2022, o nouă informatie apare în Olanda. Se pare că oficialii serviciilor de informații militare de acolo au reintervievat informatorul pe ale cărui informații se baza avertismentul inițial din iunie. Cel de-al doilea raport se concentrează pe grupul care poate să fi aruncat în aer Nord Stream cu câteva zile mai devreme și susține că se pare că acesta includea șase soldați, „personalul SOF ucrainean”, abrevierea pentru Forțele de Operații Speciale. Cu alte cuvinte, o unitate specială ucraineană. Raportul mai notează că grupul a închiriat barca pentru atacul din Germania – la Rostock. Personalul de securitate german transmite raportul oficialilor guvernamentali și își găsește drumul până la Cancelarie. Cu alte cuvinte, până în acest moment, cel mai târziu, guvernul german este conștient de faptul că agenția de informații a unei țări aliate are indicii că Ucraina ar fi putut fi responsabilă.

Același echipaj menționat în primul raport din iunie și-a ținut inițial capul în jos după avertismentul CIA, pentru ca apoi să lovească trei luni mai târziu, până la urmă? Sau a fost aceasta o operațiune complet nouă? Este o întrebare la care nici olandezii nu pot răspunde.

Pe 10 octombrie, procurorul general federal preia cazul din Germania. Printre potențialele acuzații investigate: „sabotaj anticonstituțional”. Un judecător de la Curtea Federală Germană descrie atentatele drept „un atac la adresa securității interne a statului”. Cu greu devine mai serios decât atât. Poliția Federală și Oficiul Federal de Investigații Criminale (BKA) sunt încredințate investigației.

Inițial, anchetatorii au pornit în Rostock și în împrejurimi pentru a găsi o navă specializată cu cameră de compresie pentru scafandri, din cauza riscurilor de scufundare la o adâncime de 80 de metri. Dar astfel de nave sunt închiriate doar cu echipajul permanent care vine cu ele. Privind retrospectiv, este dificil de știut cu siguranță cine a venit cu ideea de a se concentra pe iahturile cu vele – mai mulți oficiali susțin că ei au fost responsabili. În orice caz, lucrurile încep să se miște rapid.

În ianuarie 2023, anchetatorii caută Andromeda, care fusese plasat în depozit de iarnă pe insula Rügen. Nu fusese curățată după întoarcere. Ofițerii găsesc o sticlă de apă din plastic și, de asemenea, un „pantof”, aparent uitat într-un colț, plus material ADN. De asemenea, au reușit să securizeze urme de HMX, explozivul găsit la locurile de atac, pe masa din cabină și, potrivit revistei de știri Der Spiegel, în toaletă. Cine a întors Andromeda a fost fie foarte neglijent, fie s-a grăbit. Sau poate  interesat de o pistă falsă?

Unul dintre cele mai importante argumente invocate de cei care cred ca Ucraina este nevinovata este ca nu ar fi posibil sa se comita un astfel de act de sabotaj folosind un iaht de 15 metri. O barcă fără cameră de decompresie și fără platformă de scufundări. Dar este cu adevărat adevărat? Peter Frank, procurorul general federal al Germaniei, el însuși un scafandru amator, presupune că făptașii sunt scafandri profesioniști, militari sau industriali pregătiți pentru misiuni la adâncimi extreme. Frank a spus Comisiei pentru Afaceri Juridice a Bundestag-ului că probabil că și-au coborât echipamentul, inclusiv dispozitivele explozive, în apă cu frânghii sau lanțuri. 

Iar adjunctul său, Otte, a spus în timpul înfățișării sale în fața Comisiei pentru Afaceri Interne în această vară că au fost adesea întrebați dacă un astfel de atac nu va necesita un „dispozitiv mult, mult mai mare, o navă, un submarin și orice altceva s-a menționat”. El a spus că biroul său a comandat o opinie de expert pe acest subiect. „Evaluarea expertului este că: da, ar fi posibil chiar și cu un iaht ca cel în cauză aici.
Cu alte cuvinte, Andromeda ar fi potrivită. Dar cine era la bord?

Căutarea

Un indiciu inițial vine din e-mailul original trimis pentru rezervarea AndromedaAncheta dezvăluie că se pare că provine de la un bărbat ucrainean în vârstă de aproximativ 30 de ani, Maxim B. (nume schimbat de redactori). Bărbatul pare să fie ferm de partea patriei sale. În urmă cu nouă ani, la scurt timp după referendumul fals pentru a justifica anexarea de către Rusia a Peninsulei Crimeea, el a scris pe Twitter că în acea zi vorbește ucraineană – postase anterior în rusă. El a descris întâlnirea dintre Putin și papă drept „Reuniunea de familie a lui Satana”.

Anchetatorii nu cred că Maxim B. a fost pe Andromeda . Lucrează înapoi în Ucraina ca un fel de manager pentru echipajele navelor. În acest rol a inițiat contactul cu compania de charter Mola Yachting?

Când DIE ZEIT a sunat la numărul de telefon mobil al lui Maxim B., i-a răspuns un bărbat care vorbea bine engleza, dar care a încheiat rapid apelul, pretinzând că recepția era slabă. Câteva ore mai târziu, într-un chat pe o aplicație Messenger, a răspuns cu răbdare la întrebări și a întrebat: Ce fel de navă mai exact? Ce adresă de e-mail a fost folosită? El a scris că nu-și amintește să fi rezervat vreodată un iaht ca Andromeda . „Este foarte suprarealist pentru mine”, a scris el. Compania lui, a spus el, nu operează în Germania și nici activitatea sa implică nave cu pânze. Maxim B. a susținut că nu a auzit de atacul asupra conductelor Nord Stream decât prin reportaje din presă, adăugând că nu știe cine se află în spatele lui. Poate că spune adevărul. Poate că nu.

Societatea in cauza este si titulara contului din care s-a platit taxa pentru iaht. Se numește Feeria Lwowa, un nume ucrainean care înseamnă: „Magia din Lviv”. Firma este înregistrată la Varșovia și pretinde că este o agenție de turism, dar de fapt nu este posibil să rezervi o vacanță prin intermediul companiei, iar fotografiile care arată clienții fericiți se pare că au fost copiate de pe internet. Site-ul a fost dezafectat de atunci. Feeria Lwowa, s-ar părea, este o companie clasică de cutii poștale.

Potrivit registrului comercial polonez, proprietarul Feeria Lwowa este o femeie cu o adresă în Crimeea care are atât pașaport ucrainean, cât și pașaport rus; deși, ca parte a anexării Crimeei de către Putin, tuturor locuitorilor li s-a eliberat un pașaport rusesc, indiferent dacă au dorit sau nu. Iar pașaportul în cauză a fost, de fapt, eliberat la scurt timp după anexare.

Fotografiile de pe rețelele de socializare o arată pe femeie în timpul unei vizite în Rusia la începutul acestui an, indicând faptul că are cel puțin o anumită legătură cu Rusia. La telefon, ea a insistat echipei de raportare că nici măcar nu știa că Feeria Lwowa îi aparține.

De asemenea, registrul arată o altă femeie ucraineană ca fiind șeful companiei. Ea a confirmat asta prin telefon și a cerut ca întrebările să fie trimise prin e-mail. Dar ea nu a răspuns niciodată – poate pentru că figura decisivă din spatele pretinsei agenții de turism este cu totul altcineva: Rustem A., omul de afaceri din Kiev, care i-a lăsat pe reporterii de la DIE ZEIT și ARD în fața porții de metal din fața casei sale.

Colecția companiilor lui Rustem A. s-a întins în ultimii ani de la Ucraina la Londra și până la Cipru. Unele dintre ele sunt reale, cum ar fi ferma de porci și producătorul de pompe de căldură. Alte companii, însă, nu au prezență pe internet și este imposibil să afli ceva despre ele – fără adresă, fără recenzii ale clienților. Scopul lor rămâne neclar.

În toamna anului 2022, autoritățile ucrainene au percheziționat un dulap aparținând lui Rustem A. în cadrul unei alte anchete. Înăuntru, au găsit 192.325 de euro și 126.682 de dolari împreună cu timbrele a trei companii legate de Rustem A. – una dintre ele de la Feeria Lwowa. În documentele de la registrul comercial polonez, Rustem A. este menționat și ca persoana care depune rapoartele financiare ale companiei către autorități.

Atât el, cât și avocatul său au refuzat să răspundă la întrebarea de ce una dintre companiile sale ar fi plătit pentru închirierea Andromeda . Însă apropiații lui spun că Rustem A. a plătit iahtul în numele unui terț. Dacă este adevărat, ar face din el un accesoriu al comandoului responsabil de atac, dar nu și planificatorul șef al misiunii.

Într-un alt telefon cu Rustem A., nu a spus nimic și a încheiat rapid conversația. Și așa cum părea că nu mai era nimic de spus, a sunat înapoi. "Unde ești?" țipă el în telefon. "Unde ești acum, animalule? Spune-mi unde ești!" Și apoi a amenințat: „Dacă suni la poliție, te omor pe loc!”

Câteva săptămâni mai târziu, la mijlocul lunii septembrie 2023, Rustem A. a trimis jurnaliştilor un grafic din senin. Acesta arăta nave de război rusești, mai multe dintre ele marcate cu un X roșu, inclusiv un submarin pe care ucrainenii îl scufundaseră recent. Rustem A. a scris că știrile ar trebui să includă și rapoarte despre succesele obținute de armata ucraineană. Realizările militare ale Ucrainei, se pare, sunt importante pentru el.

Un control în Polonia

Pe 19 septembrie 2022, cu o săptămână înainte ca explozivii să detoneze, Andromeda navighează în portul Kołobrzeg, un oraș polonez situat nu prea departe de granița germană. Căpitanul portului își amintește că un membru al echipajului a venit în biroul lui pentru a plăti o dană pentru noapte. El spune că a fost puțin surprins de faptul că, deși bărbatul ajunsese pe o navă germană, vorbea cu „accent de est”. Deci, fie rusă, fie ucraineană. El spune că a informat apoi oficialii polonezi de la protecția frontierei.

Și oficialii polonezi, așa cum ar spune mai târziu, verifică echipajul și notează numele mai multor bărbați, toți presupus bulgari. Ei înregistrează și numele căpitanului, „Mihail Popov”. În acest moment, oficialii de frontieră sunt mai aproape de presupușii făptași decât au mai venit vreun anchetator, înainte sau după.

Ceea ce face cu totul ciudat cât de nerăbdători au fost oficialii și politicienii polonezi să risipească orice suspiciune concentrată asupra Andromeda . „Nu avem nicio îndoială că nu a existat niciun material exploziv pe această barcă, pe acest iaht”, a declarat pentru ARD Stanisław Żaryn, secretar de stat la Cancelaria primului ministru din Varșovia, într-un interviu. Din câte știe, călătoria a avut un „caracter pur turistic”, a susținut Żaryn. „Nu era nimeni în grup care să aibă ceva aproape de antrenament militar sau legat de sabotaj”.

Cum ar fi el în măsură să știe? Anchetatorii polonezi au mai multe informații despre comando decât au spus ei? Inspecția din Kołobrzeg chiar a dat rezultate? Polonia a fost printre țările care s-au opus cel mai vehement Nord Stream. S-ar putea ca sprijinul financiar pentru atac să fi fost direcționat printr-o companie de cutie poștală din Varșovia, deoarece planificatorii erau siguri că autoritățile poloneze vor încerca să mușmaleze un astfel de act?

Cheile pentru a clarifica cine s-a aflat în spatele atacului ar putea sta foarte bine în Polonia. Se presupune că există chiar și imagini video ale echipajului. Dar cât de fiabile sunt dovezile furnizate de Polonia având în vedere toate încercările de diversiune? O cerere de anchetă depusă de poliția germană în primăvară în încercarea de a asigura probe, în orice caz, a fost ignorată de autoritățile poloneze timp de câteva luni.

Totul înseamnă nenumărate întrebări, lacune narative și dificultăți. Și totuși, piesele individuale ale marelui puzzle Nord Stream pe care anchetatorii au reușit să le colecteze oferă o imagine inițială, preliminară. Este încă neclar, dar contururile sale pot fi identificate.

Există Maxim B., managerul echipajului ucrainean care se pare că este omul din spatele adresei de e-mail care a fost folosită pentru rezervarea Andromeda .

Există Rustem A., omul de afaceri ucrainean a cărui companie a plătit taxa de navlosire Andromeda .

Sunt telefoanele mobile pe care anchetatorii cred că le-a folosit echipajul navei. Ei au fost urmăriți în Ucraina după atac.

Când vine vorba de „Mihail Popov”, comandantul, anchetatorii sunt siguri că el se afla la bordul Andromeda. Încă nu au reușit să-i determine numele real.

Valeriy Zalujnyi, comandantul șef al armatei ucrainene, același bărbat care a negat CIA în iunie 2022 că ar exista vreun plan de a ataca conducta Nord Stream, refuză acum să discute despre atacul asupra conductei. Nici pe nimeni din întregul guvern ucrainean nu este interesat să vorbească. Solicitări de comentarii de la DIE ZEIT au fost trimise lui Volodymyr Zelensky, ministrului de externe Dmytro Kuleba, directorului de informații militare, Oficiul Prezidențial și lui Andriy Melnyk, fostul ambasador al Ucrainei în Germania – un om care de obicei nu se sfiește să vorbească în public – toate au rămas fără răspuns.

Și mai este și tânărul a cărui fotografie și-a făcut loc în pașaportul românesc, a cărui copie a fost trimisă la Mola Yachting. Acest „Stefan Marcu” arată exact ca bărbatul din fotografiile de pe rețelele de socializare, de obicei prezentat în uniformă și uneori pozând cu o mitralieră: Valeriy K. are o față unghiulară și sprâncene groase. Într-o fotografie, el ține un copil în brațe și zâmbește în fața camerei. El luptă în prima linie, a spus bunica lui Valeriy K. la Dnipro, în estul Ucrainei, unde locuiește familia și unde au vizitat-o ​​reporterii ARD. Ea a spus că nu a mai auzit de el de câteva luni.

Valeri K. se pare că a servit în Brigada 93 Mecanizată, una dintre cele mai dure și mai eficiente unități din armata ucraineană, spun experții. Fosta lui iubită și-a găsit o nouă casă cu copilul lor într-o clădire rezidențială prefabricată din beton din orașul german Frankfurt an der Oder. Când reporterii au sunat la ușă, un membru al familiei a spus prin ușa închisă a apartamentului că Valeriy este nevinovat și că a existat o „neînțelegere”.

Între timp, Valeriy K. a informat oficialii germani prin video că nu are nimic de-a face cu atacul. Poate că fotografia lui fusese furată și pusă în pașaportul falsificat. Sau poate minte.

Si acum?

Adevar si minciuna. Făptuitorii și victimele. Rămășițele a două conducte la 80 de metri sub suprafața Mării Baltice. Astăzi, un an mai târziu, este imposibil să excludem cu deplină certitudine că Rusia sau SUA au avut ceva de-a face cu atacul, sau poate chiar Polonia. Este un caz care ar putea avea întorsături neașteptate în orice moment – ​​cum ar fi posibile dovezi că rușii au tras o urmă falsă către Valeriy K. în Ucraina. Sau că s-ar putea să fi manipulat pe Rustem A. și pe alții. Sau că și rușii făceau parte din echipajul Andromeda, indiferent pentru cine ar fi lucrat. Pe de altă parte, ar trebui să existe un număr destul de mare de astfel de răsturnări. Și ar trebui să existe o mulțime de urme false, cum ar fi un raport transmis agenților de informații din Țările de Jos cu câteva luni înainte de atac. Este un astfel de plan perfect executat cu adevărat realist?

S-a stabilit acum cu o certitudine aproape deplină că conductele Nord Stream au fost atacate din Andromeda . „Avem motive întemeiate să credem că acest iaht a fost folosit pentru crimă”, a declarat procurorul federal Lars Otte Comisiei pentru Afaceri Interne a parlamentului german.

Pe baza a ceea ce poate fi cercetat în acest moment, majoritatea indiciilor duc nu la Washington sau Moscova, ci la Kiev. De la sfârșitul anului 2022, în dosarele Procurorului General Federal al Germaniei există o notă care denumește o „unitate specială necunoscută a armatei ucrainene” – deși oficial, este încă o anchetă asupra unor autori necunoscuți. În orice alt caz, o astfel de situație ar fi de neconceput. Procurorul General Federal este independent, dar oficiul ține cont de dificultățile cu care se confruntă guvernul federal. Și într-un caz care implică inculpați ucraineni, Berlinul ar trebui să ia măsuri: chemând ambasadorul ucrainean, expulzând oficiali de informații sau atașați militari – sau chiar înghețând relațiile diplomatice.

Dar se desfășoară un război și Ucrainei se aplică standarde diferite decât Rusia și inculpații ruși. Cancelarul german a rămas tăcut cu privire la această problemă, la fel ca membrii cabinetului său. Dar pentru cât timp pot pretinde că nu s-a întâmplat nimic? Ori de câte ori dezbaterea publică se îndreaptă din nou către necesitatea unor noi livrări de arme către Ucraina, problema apare în fundal. Contribuie la tonul prudent adoptat de Scholz atunci când discută despre posibilele livrări de tancuri Leopard și rachete de croazieră Taurus. Poți cu adevărat să oferi sprijin militar unei țări a cărei armată ar fi distrus infrastructura care aprovizionează Germania cu gaze naturale? Linia oficială de la Berlin este că guvernul așteaptă rezultatele finale ale anchetei. Pe plan intern, însă, este considerat o certitudine că Germania va continua să furnizeze arme.

În primăvară, când DIE ZEIT, programul ARD „Kontraste”, ARD Hauptstadtstudio și radiodifuzorul public SWR au făcut publice pentru prima dată dovezi care indică implicarea Ucrainei în atac, Jens Plötner, consilierul pentru politică externă al cancelarului, l-a sunat pe Andriy Yermak, șeful biroul președintelui Ucrainei. Potrivit unor persoane familiare cu apelul telefonic, Plötner i-a spus ucraineanului că este în curs de desfășurare o anchetă în care suspiciunile îndreptau spre Ucraina. Guvernul german, a adăugat Plötner, nu este nici capabil și nici dispus să influențeze ancheta. Se pare că Yermak a răspuns spunând că nimeni din guvernul ucrainean nu a ordonat un astfel de atac, dar, desigur, vor coopera cu ancheta. Până acum, această cooperare nu a rămas decât o promisiune.

Între timp, guvernul german a transmis un mesaj de precauție ucrainenilor că ar trebui să fie rezervați în negările lor de implicare. Cine știe ce vor găsi încă oficialii germani.

Și poate că planul de eliminare a dependenței europene de Rusia și de gazele sale naturale a fost inițial mult mai ambițios. Poate chiar a vizat infrastructura dincolo de Nord Stream.

Cu patru zile înainte de exploziile din Marea Baltică, pe 22 septembrie 2022, agenția de presă Bloomberg a raportat că oficialii ruși de securitate au susținut că au dejucat „un atac planificat ucrainean asupra infrastructurii” prin care Rusia furnizează gaz Turciei și Ungariei și Serbiei. Un purtător de cuvânt a susținut că Rusia a dezamorsat două bombe și a arestat suspecți care doreau să distrugă TurkStream, conducta soră a Nord Stream în sudul Europei. Potrivit Ambasadei Rusiei la Berlin, unul dintre suspecți este un rus de 28 de ani care lucrase pentru agențiile de securitate ucrainene. Se pare că naționalitatea nu înseamnă prea mult în acest caz.

În public, raportul a fost ignorat în mare măsură, dar probabil a atras atenția CIA și a agenției de informații militare olandeze. Informatorul misterios care spusese Țărilor de Jos despre atacul planificat asupra Nord Stream mai spusese și altceva: că armata ucraineană plănuia să lovească și TurkStream și că „aceeași unitate” era implicată ca și în complotul Nord Stream.

Un atac a eșuat, dar celălalt nu. Pe 23 septembrie, cu trei zile înainte de detonații, un iaht de 15 metri a navigat în portul Höhe Düne din districtul Warnemünde din Rostock. Andromeda se întorcea la locul unde totul începuse cu două săptămâni și jumătate mai devreme.

În dimineața următoare, angajații Mola Yachting și-au propus să îndeplinească formalitățile de retur. Au găsit câteva lovituri și zgârieturi pe platforma de înot de la pupa – locul din care probabil că scafandrii au intrat în apă. Dar nu a mai rămas nimeni de la care să ceară, marinarii nici măcar nu au ridicat depozitul de daune. Abandonată, Andromeda tocmai se plimba în port. Echipajul trebuie să fi părăsit nava și să fi dispărut sub acoperirea întunericului.

Alte stiri din Externe

Ultima oră