La mai bine de un an de la invazia lui Vladimir Putin, rețeaua comerțului global s-a adaptat la sancțiunile occidentale, cu o rețea de intermediari trimițând mașini, electronice și multe alte mărfuri de lux în Rusia.The New York Times dezvăluie modul în care produsele marilor branduri, de la producători de mașini la bunuri de lux la branduri de modă continuă să ajungă în Rusia în ciuda sancțiunilor.
Pe un drum prăfuit de la periferia Dubaiului, Sohrab Fani profită de răspunsul Occidentului la războiul din Ucraina: magazinul său instalează încălzitoare de scaune în mașinile care sunt reexportate în Rusia.
Douăsprezece mii de plăcuțe de încălzire au rămas în depozitul său ani de zile, a spus el, până când invazia Rusiei și sancțiunile occidentale care au rezultat i-au alungat pe producătorii auto americani, europeni și japonezi de pe piața rusă. Acum, rușii importă acele mașini prin Dubai, din Emiratele Arabe Unite - dar pentru că mașinile expediate în Orientul Mijlociu tind să fie făcute pentru climă caldă, magazinele de accesorii precum cel al lui Fani fac o afacere frumoasă, amenajându-le pentru vremea de iarnă.
„Când au venit rușii, le-am terminat", a spus domnul Fani, așa că a mai comandat câteva mii de plăcuțe de încălzire pentru scaune. „În Rusia, au sancțiuni. Aici, nu există. Aici, există afaceri.”
La mai bine de un an de la invazia președintelui Vladimir V. Putin, sancțiunile occidentale au afectat economia Rusiei, dar nu au paralizat-o. Rețeaua comerțului global s-a adaptat, permițând liderului rus să își îndeplinească în mare măsură o promisiune-cheie: că războiul nu va perturba drastic stilul de viață de consum al elitelor ruse.
Aproape toate cele mai importante mărci de electronice, de automobile și de lux din Occident au anunțat anul trecut că se retrag din Rusia. Nu toate bunurile lor încalcă din punct de vedere tehnic sancțiunile, dar comerțul cu Rusia a devenit foarte dificil în fața indignării publice, a presiunii angajaților și a restricțiilor asupra exporturilor de semiconductori și a tranzacțiilor financiare.
Cu toate acestea, cererea Rusiei de articole de lux rămâne puternică, iar comercianții din Dubai și din alte părți o îndeplinesc.
„Oamenii bogați rămân întotdeauna bogați”, a spus Ecaterina Condratiuc, directorul de comunicații la un showroom de mașini de lux din Dubai, care a livrat recent un Porsche Cayenne Turbo GT de 300.000 de dolari unui dealer rus. Războiul, a adăugat ea, „nu i-a afectat”.
În alte cazuri, dealerii de mașini din Rusia, care și-au pierdut afilierea oficială cu mărcile occidentale, își organizează propriile importuri, uneori de sute de mașini la un moment dat.
Compania rusă de analiză Autostat a raportat că astfel de importuri indirecte au reprezentat 12% din cele 626.300 de autoturisme noi vândute în Rusia în 2022.
Electronica ia, de asemenea, rute ocolite către piața rusă. În vechiul cartier comercial al Dubaiului, Deira, angrosiştii de electronice s-au străduit să recruteze personal vorbitor de limbă rusă.
„Este un secret deschis”, a spus proprietarul Bright Zone International General Trading LLC, la câteva vitrine mai jos de la un angro de extensii de păr. „Concurența este foarte dură în acest moment pentru Rusia.”
Proprietarul, care a cerut să fie identificat doar după numele său de familie, Tura, a spus că a livrat sute de smartphone-uri și laptop-uri în Rusia anul trecut, înainte de sezonul sărbătorilor. Un potențial cumpărător a dorit o ofertă pentru 15.000 de iPhone-uri, a spus domnul Tura, dar se pare că a găsit o ofertă mai bună în altă parte.
„Toate magazinele de aici caută oameni care vorbesc rusă”, a spus el. „Am avut noroc.”
După ce multe companii occidentale s-au retras din Rusia, guvernul lui Putin a încurajat importurile neautorizate ale mărfurilor lor din alte țări. Ministerul rus al Comerțului a publicat o listă cu zeci de companii ale căror produse ar putea fi importate fără acordul producătorilor lor, inclusiv Apple, Audi, Volvo și Yamaha.
„Oricine dorește să aducă orice bunuri de lux va putea face acest lucru”, a promis domnul Putin în mai anul trecut.
Un raport rusesc a estimat că astfel de „importuri paralele” de laptopuri, tablete și smartphone-uri au totalizat 1,5 miliarde de dolari anul trecut. În același timp, mașinile și electronicele chinezești au pătruns pe piața rusă.
„Poți aduce tot ce vrei, atâta timp cât ai bani”, a spus Pyotr Bakanov, jurnalist auto cu sediul la Moscova. „Toți cei care nu sunt leneși aduc mașini.”
Noile rute comerciale trec în mare măsură prin țări care au relații de prietenie cu Moscova. Analiștii și oficialii occidentali au indicat Turcia, China și fostele republici sovietice precum Armenia și Kazahstanul ca țări care redirecționează mărfurile occidentale către Rusia. Ei spun că Kremlinul profită de aceste importuri nu doar pentru a calma o populație obișnuită cu telefoanele și mașinile străine, ci și pentru a procura microcipuri pentru armele folosite împotriva Ucrainei .
Dl Bakanov, la fel ca alți bloggeri și jurnaliști ruși de mașini, a intrat el însuși în afacere: el postează reclame pe aplicația de mesagerie Telegram, oferindu-se să importe mașini „la comandă din orice parte a lumii”. El a spus că piese auto străine vin și prin import paralel - unele sunt acum disponibile în Rusia la prețuri mai mici decât înainte de război, când acele piese erau vândute de dealeri autorizați care percepeau prime mari.
„Am destulă treabă”, a spus el. „Chiar nu mă plâng.”
Noile modele comerciale apar în statisticile internaționale; Exporturile de mașini din Uniunea Europeană către Rusia, de exemplu, au scăzut la aproximativ 1 miliard de euro în 2022, de la 5 miliarde de euro în 2021.
Dar exporturile UE către Kazahstan au crescut de aproape patru ori, la peste 700 de milioane de euro, iar exporturile către Emirate au crescut cu aproximativ 40%, la 2,4 miliarde de euro. Armenia raportează că importurile sale de mașini s-au dublat cu peste 712 milioane de dolari anul trecut.
Companiile de mașini occidentale neagă în general ca ar avea cunoștințele că mașinile lor merg în Rusia în cantități semnificative sau despre o creștere a vânzărilor în Emirate.
„Nu am văzut nimic din toate astea”, a spus Jim Rowan, directorul executiv al Volvo.
Paul Jacobson, directorul financiar al General Motors, a spus: „Nu sunt la curent cu nimic în Rusia”.
Producătorii de automobile ar avea probleme în urmărirea vânzărilor de vehicule prin intermediari, spun oficialii din industrie. Și oficialii americani responsabili cu aplicarea restricțiilor s-au concentrat mai mult pe bunurile care pot fi folosite în scopuri militare.