Într-un raport oficial al Departamentului pentru Transporturi din Marea Britanie, viitoarele mame sunt desemnate prin termenul „persoane însărcinate”, în timp ce cuvintele „femeie” și „mamă” lipsesc complet din document. În schimb, termenul „transgender” apare de 14 ori, ceea ce a stârnit critici dure din partea organizațiilor pentru drepturile femeilor și a unor politicieni, care acuză o tentativă sistematică de a șterge din discursul public realitățile biologice și drepturile sexului feminin. Studiul, realizat de o agenție externă, a fost denunțat drept un exemplu de „capturare ideologică” a sectorului public, în ciuda unei decizii recente a Curții Supreme care reafirmă importanța definițiilor bazate pe sex în legislația britanică, scrie The Telegraph
Viitoarele mame au fost desemnate drept „participante însărcinate” într-un raport elaborat de guvern.
Studiul, care analizează modul în care pasagerii ar reacționa în caz de urgență într-un taxi autonom, a folosit această expresie de nouă ori. Formulări similare, precum „pasagere însărcinate”, „utilizatoare însărcinate” și „persoane însărcinate” au fost folosite pe tot parcursul raportului întocmit de Ministerul Transporturilor (DfT). Expresia „femeie însărcinată” sau cuvântul „mamă” nu apar deloc în document.
În schimb, cuvântul „transgender” apare de 14 ori, iar criticii susțin că raportul este un exemplu clar al încercării sectorului public de a șterge drepturile femeilor. Ei au cerut guvernului „să pună lucrurile în ordine”.
Ministerul Transporturilor a insistat că studiul nu afectează în niciun fel drepturile legale ale nimănui. Raportul, redactat de Dr. Clare Mutzenich de la Lacuna Agency, o firmă de consultanță, a analizat cum au reacționat femeile însărcinate, printre alte grupuri, la diverse scenarii de urgență simulate într-un taxi robotizat.
S-a constatat că femeile însărcinate s-au simțit mai vulnerabile decât alte categorii de persoane în timpul unor situații de urgență într-un taxi fără șofer — cum ar fi atunci când un străin încearcă să urce în vehicul sau când izbucnește un incendiu în interior.
Sarcina și maternitatea
Participantele însărcinate au exprimat un sentiment accentuat de vulnerabilitate din cauza responsabilității duble: pentru propria lor siguranță și pentru cea a copilului nenăscut, în mai multe scenarii.
De exemplu, în scenariul „Incendiu sau fum în interior și defectarea ușii”, femeile însărcinate au semnalat limitările fizice impuse de sarcină — cum ar fi mobilitatea redusă și incapacitatea de a efectua sarcini fizice solicitante, precum cățărarea pe o fereastră pentru evacuare.
Raportul a fost publicat în iunie 2025 sub titlul „Cerințe ale utilizatorilor pentru ca pasagerii serviciilor de transport automatizat (APS) să poată acționa în cazuri de urgență în timpul călătoriilor”.
Helen Joyce, directoarea pentru advocacy a organizației pentru drepturile omului Sex Matters, a descris evitarea deliberată a expresiei „femei însărcinate” drept parte a unei „ștergeri mai ample a nevoilor femeilor”.
„Este foarte revelator faptul că Ministerul Transporturilor se referă la ‘pasagere însărcinate’ în loc să folosească termenul ‘femei însărcinate’, într-un studiu care analizează modul în care persoane cu caracteristici protejate reacționează în situații de urgență”, a declarat Joyce.
„Doar femeile pot avea caracteristica protejată de ‘sarcină și maternitate’, iar studiul acesta ascunde acest fapt și omite să ia în calcul caracteristica protejată de ‘sex’ ca atare. Cuvântul ‘femeie’ apare de doar două ori, iar una dintre apariții face referire la o ‘femeie transgender’ — adică un bărbat care se identifică drept trans.”
„Această cercetare oficială, finanțată din fonduri publice, este parte dintr-o tendință mai amplă de ignorare a nevoilor femeilor. Se pune accentul pe satisfacerea ideologiei de gen în loc să se analizeze obiectiv nevoile de siguranță ale unuia dintre cele mai numeroase grupuri de pasageri — femeile.”
Gareth Bacon, secretarul de stat din umbră pentru transporturi (Partidul Conservator), a declarat:
„Faptul că un raport al Ministerului Transporturilor nu are curajul să numească femeile însărcinate ceea ce sunt — femei — spune totul despre acest guvern.”
„Așa arată situația atunci când ideologia înlocuiește bunul-simț, iar femeile sunt cele care dispar. Curtea Supremă a clarificat deja ceea ce știam cu toții, dar în loc să vină cu un mesaj clar, laburiștii continuă să se încurce în propriile contradicții. Trebuie să pună capăt acestor absurdități.”
Un think-tank avertizase anterior că angajați din sectorul public refuză să respecte decizia Curții Supreme din acest an privind definiția legală a femeii.
Grupul Policy Exchange, într-un raport publicat la începutul lunii iunie intitulat Biology Matters Compendium, a atras atenția că „există încă o capturare ideologică profundă în politicile și practicile multor instituții publice”.
„Apărarea drepturilor bazate pe sex nu se încheie cu o hotărâre judecătorească. Ea necesită vigilență constantă, dezbatere deschisă și curajul de a confrunta ortodoxia ideologică, oriunde s-ar manifesta”, se arată în raport.
Decizia Curții Supreme din aprilie a anulat o interpretare anterioară a legii, promovată în sectorul public de grupuri de lobby precum Stonewall. Aceste grupuri susțineau că bărbații care se identifică drept femei trans trebuie tratați ca fiind născuți de sex feminin, inclusiv în ceea ce privește accesul la toalete și vestiare pentru femei.
Unii funcționari din sectorul public au considerat că sunt obligați să adopte această poziție din cauza Legii Egalității din 2010, introdusă de Partidul Laburist, care include „obligația de egalitate în sectorul public”, un principiu juridic ce impune promovarea și finanțarea inițiativelor pro-diversitate.
Un purtător de cuvânt al Ministerului Transporturilor a apărat raportul Lacuna Agency despre taxiurile autonome, afirmând că documentul conține „peste 30 de mențiuni ale termenului ‘feminin’”.
„Limbajul folosit în raport, redactat de o agenție externă, nu afectează nicio obligație legală relevantă privind femeile”, a spus acesta.
Lacuna Agency nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
Această controversă apare în contextul unei schimbări de poziție recente a Ministerului Transporturilor privind tehnologia vehiculelor autonome: Uber a anunțat în această lună că va începe testarea unor astfel de vehicule începând din primăvara anului viitor. Anterior, guvernul declarase că tehnologia pentru mașini complet autonome nu va fi introdusă înainte de 2027.