Următorul cadru financiar pe șapte ani al UE trebuie să fie mult mai flexibil pentru a putea finanța evenimente „neprevăzute” de „semnificație istorică”, a subliniat comisarul UE pentru buget, Johannes Hahn, ca mesaj principal al discursului său principal la conferința anuală a bugetului UE de la Bruxelles. luni, 29 aprilie, scrie European Conservative
Deși următorul cadru financiar multianual (CFM) nu va începe până în 2028, liderii și oficialii UE s-au reunit pentru a discuta despre reformarea regulilor bugetare și de cheltuieli ale blocului pentru a se adapta mai bine unui mediu geopolitic în schimbare rapidă.
Noul colegiu al comisarilor – care urmează să fie înființat în lunile următoare alegerilor UE din iunie – va avea până în iunie 2025 să își prezinte primul proiect de propunere pentru CFM 2028-3035, dar „pregătirile încep acum”, a spus Hahn.
Trecerea la economia de război
Comisarul a început prin a preciza prioritatea numărul unu pe care viitorul buget al UE va trebui să se concentreze: securitate și apărare, precum și capacitatea de a aborda provocările geopolitice neprevăzute.
„Trebuie să părăsim zona noastră de confort, deoarece nu mai putem lăsa securitatea europeană în mare măsură în mâinile SUA”, a spus Hahn. Comisarul a subliniat că UE trebuie să își completeze tehnicile de putere soft consacrate cu o gamă largă de abilități hard power, inclusiv investiții masive în apărare și achiziții comune de echipamente militare.
Potrivit lui Hahn, națiunile europene trebuie să înțeleagă că „afacerea ca de obicei nu mai este o opțiune” în circumstanțele geo-economice actuale.
În plus, UE trebuie să-și sporească atât pregătirea militară, cât și competitivitatea economică, deoarece acestea vor fi esențiale pentru implementarea următoarei etape a extinderii UE, inclusiv integrarea economiei masive (și avide de investiții) a Ucrainei.
„Sunt convins că extinderea va fi gestionabilă din punct de vedere bugetar”, a spus Hahn, abordând preocupările tot mai mari cu privire la faptul dacă UE își poate permite chiar Ucraina ca nou stat membru.
Impozitele UE și datoriile vor creste
După cum a subliniat Hahn, următorul CFM va trebui să se învârta în jurul a trei dimensiuni cheie: cheltuieli, venituri și impact.
În primul rând, regulile UE privind cheltuielile trebuie reformate pentru a permite o implementare mult mai „agilă și flexibilă” a fondurilor, ceea ce ar permite Bruxelles-ului să răspundă rapid la evenimente neprevăzute de „semnificație istorică”, cum ar fi războiul din Ucraina și criza energetică ulterioară, care a forțat Bruxelles-ul să adopte o suplimentare bugetară pe termen mediu la începutul acestui an.
Comisarul a remarcat că ar putea fi încă necesare analize similare la jumătatea perioadei și, prin urmare, ar trebui încorporate în planificare ca instrument obișnuit, astfel încât să fie mai ușor de trecut atunci când va veni momentul.
În al doilea rând, Hahn a spus că Europa trebuie să uite și vechiul principiu conform căruia bugetul UE nu poate depăși 1% din venitul național brut (VNB). În afară de contribuțiile anuale din partea fiecărui stat membru, Bruxelles-ul va avea nevoie de „ venituri proprii ” (taxe UE, de exemplu) pentru a-și finanța proiectele geopolitice. Mai multe obligațiuni UE și asumarea de noi datorii comune ale UE vor fi un alt aspect cheie al acestui lucru, a adăugat comisarul.
Șantaj financiar
În al treilea rând, noul CFM va trebui să găsească modalități de a avea un impact mai mare pentru mai puțini bani atunci când implementează bugetul, a spus Hahn, făcând aluzie la legarea anumitor fonduri și plăți la finalizarea reformelor naționale, spre deosebire de utilizarea acestei opțiuni ca pedeapsă.
„Lecțiile învățate” din exemplele Ungariei și Poloniei sunt că „impactul bugetului Uniunii ar putea fi, de asemenea, sporit [prin stabilirea] unei legături mai ample între cheltuielile UE și reforme și investiții … pe toată durata de viață a unui [CFM], ” a spus comisarul.
Cu alte cuvinte, instituționalizându-și șantajul financiar ocazional împotriva statelor membre suveraniste care nu doresc să implementeze politici de stânga dictate la nivel central, Bruxelles-ul ar preveni efectiv blocajele politice prelungite, așa cum am văzut în acest ultim mandat. Instrumentul nu ar mai trebui aprobat de fiecare dată când Comisia dorește să-l folosească, deoarece implementarea agendei sale liberale va fi o condiție prealabilă pentru a accesa anumite fonduri în mod implicit.
În concluzie, Hahn a spus că UE trebuie să fie „îndrăzneață și inovatoare” atunci când proiectează noul CFM, care, având în vedere toate ideile pe care le-a descris, înseamnă mult mai mulți bani pentru Bruxelles, însoțiți de mult mai multă putere asupra modului în care i-ar cheltui prin limitarea controlului — și, prin urmare, a suveranitatii — statelor membre.
Nimic nu este decis desigur, deoarece aceasta este doar prima zi a unei dezbateri care durează trei ani, iar bugetul tinde să fie singurul lucru pe care statele membre sunt cele mai precaute în privința reformei.
One of the important lessons is that we should avoid getting stuck in the obsession that the #EUBudget cannot exceed 1% of #EU GNI.
— Johannes Hahn (@JHahnEU) April 29, 2024
Once we are clear and agree on our common #priorities, we need to have #sufficient #funds to cater for common needs! 2/3
What lessons can we draw from the current #MFF?
— Johannes Hahn (@JHahnEU) April 29, 2024
Let me highlight three key dimensions : spending, revenue and impact -drawing lessons for the future for a more resilient, agile and performant #EUBudget. 1/3 pic.twitter.com/a38Gte2L1A