Interzicerea vânzării de mașini noi care emit dioxid de carbon este nepopulară din punct de vedere politic, dar un grup ecologist spune că este necesară pentru obiectivele UE în materie de climă. Grupul ecologist Transport & Environment a lansat o propunere solicită respectarea termenului limită din 2035, prin stimularea vânzarii vehiculelor electrice, crearea unei scheme de răscumpărare pentru a scoate de pe drumuri mașinile vechi cu motor cu combustie internă (ICE) și chiar oprirea construcțiilor de drumuri noi și de autostrăzi pentru a încuraja rate mai mari de adoptare a mașinilor electrice, scrie Politico
Agenda ecologică a Uniunii Europene este din ce în ce mai criticată, ceea ce îi determină pe susținătorii ideii de a pune capăt vânzării de mașini pe bază de combustibili fosili până în 2035 să declanșeze campanii menite să se asigure că legea nu va fi retrasă după alegerile europene din iunie.
Miercuri, grupul ecologist Transport & Environment a lansat o propunere solicită respectarea termenului limită din 2035 prin stimularea vânzarii vehiculelor electrice, crearea unei scheme de răscumpărare pentru a scoate de pe drum mașinile mai vechi cu motor cu combustie internă (ICE) și chiar oprirea construcțiilor de drumuri noi și de autostrăzi.
„Menținerea renunțării treptate a motoarelor cu ardere este cea mai importantă politică privind mașinile pentru a îndeplini obiectivul climatic al UE 2040”, a declarat Lucien Mathieu, directorul auto T&E.
Eurobat, lobby-ul industriei bateriilor, și-a lansat luna trecută manifestul în cinci puncte, susținând mai multe „credite fiscale, subvenții sau beneficii financiare care fac vehiculele electrice mai atractive din punct de vedere economic” pentru a încuraja rate mai mari de adoptare.
Actiunile ecologiștilor sunt o recunoaștere a faptului că politica UE de eliminare treptată a mașinilor care emit CO2 este în mare dificultate.
Într-un sondaj efectuat pe 15.000 de persoane din Germania, Franța și Polonia, interzicerea motoarelor cu ardere internă s-a clasat drept cea mai puțin populară măsură climatică, chiar dacă respondenții au spus că susțin politicile de reducere a emisiilor și doresc mai multe dintre ele.
Presiunea pentru anularea interdicției mașinilor termice crește în același timp cu cât tot mai puțini oameni adoptă vehiculele electrice. Producătorii de automobile din întreaga lume își reduc programul de producție de vehicule electrice, invocând o încetinire a vânzărilor. Și alegătorii își exprimă consternarea față de interdicție.
Politicienii înțeleg asta.
Creștin-Democrații din Germania, partidul de origine al președintelui Comisiei, Ursula von der Leyen, solicită o abrogare fără echivoc a interdicției.
Von der Leyen a cerut, de asemenea, „deschidere” pentru alte tehnologii curate la un eveniment recent al Partidului Popular European – cod pentru sprijinirea tehnologiei non-EV, cum ar fi combustibilii sintetici. Susținătorii le văd ca pe o modalitate neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon de a menține mașinile ICE pe drum, dar scepticii se îngrijorează de cât de verzi sunt acești combustibili și dacă utilizarea lor la scară este fezabilă din punct de vedere economic.
Raportul T&E constată că „combustibilii alternativi, cum ar fi e-carburanții, nu sunt suficienți pentru a reduce emisiile de CO2 din flota existentă de mașini”.
Legislatorii europeni urmează să revizuiască în 2026 interdicția din 2035.
Susținătorii interzicerii mașinilor cu ardere se îngrijorează că parlamentarii care preiau mandatul după alegerile europene ar putea anula măsura.