Producătorii de automobile de la Ford Motor și General Motors până la Mercedes-Benz, Volkswagen, Jaguar Land Rover și Aston Martin își reduc sau amână planurile pentru vehicule electrice, scrie presa americană CNBC
Euforia din jurul vehiculelor electrice se stinge.
De ani de zile, industria auto a fost într-o stare de euforie a vehiculelor electrice. Producătorii de automobile au lansat previziuni optimiste de vânzări pentru modelele electrice și au anunțat ținte ambițioase pentru creșterea vehiculelor electrice. Wall Street a crescut evaluările atât pentru producătorii de automobile tradiționali, cât și pentru cei care intra în startup-uri bazându-se parțial pe viziunile lor pentru un viitor EV.
Acum euforia este în scădere iar companiile încurajează din nou alegerea consumatorilor. Producători de automobile de la Ford Motor și General Motors la Mercedes-Benz, Volkswagen, Jaguar Land Rover și Aston Martin își reduc sau își amână planurile pentru vehicule electrice. Chiar și liderul american de vehicule electrice Tesla, care se estimează că a reprezentat 55% din vânzările de vehicule electrice din SUA în 2023, se pregătește pentru ceea ce „ar putea fi o rată de creștere considerabil mai mică”, a declarat CEO-ul Elon Musk la sfârșitul lunii ianuarie.
Revenirea largă la o ofertă mai mixtă de vehicule – cu linii de vehicule pe benzină alături de hibrizi și opțiuni complet electrice – presupune încă un viitor complet electric, în cele din urmă, dar într-un ritm de adoptare mult mai lent decât se aștepta anterior.
„Ceea ce am văzut în 2021 și 2022 a fost o creștere temporară a pieței în care cererea de vehicule electrice a declanșat cu adevărat”, a declarat Marin Gjaja, director de operațiuni al unității de vehicule electrice a Ford, în timpul unui interviu recent acordat CNBC. „Încă este în creștere, dar nu în ritmul pe care ne-am gândit că ar putea avea în 2021, 2022.”
Ford își crește semnificativ producția și vânzările de modele hibride, ceea ce poate ajuta la ușurarea tranziției către vehicule electrificate pentru șoferii care ar putea să nu fie pregătiți pentru modele complet electrice. De asemenea, pot ajuta companiile să îndeplinească standarde federale mai stricte pentru emisiile de carbon.
GM, care a fost primul producător de automobile tradițional care a folosit toate vehiculele electrice, intenționează să lanseze vehicule electrice hibride plug-in pentru consumatori, alături de vehicule electrice și de mașini pe benzină. Alții, cum ar fi Hyundai Motor, Kia, Toyota Motorși, eventual, Volkswagen, intenționează să ofere diferite niveluri de electrificare în gama lor.
„Cred că abordarea echilibrată este cea mai bună cale”, a spus CEO-ul VW of America, Pablo Di Si, luna trecută, pentru CNBC, adăugând că este în discuții pentru a aduce vehicule hibride în SUA. Producătorul auto vinde în prezent vehicule hibride în Europa, dar niciunul în Statele Unite.
„Aceste tehnologii există în cadrul grupului VW, fie că este vorba de hibrizi sau de hibrizi plug-in”, a spus el. „Cred că este doar o chestiune de timp până când o aducem aici.”
Pentru a fi clar, deși cererea consumatorilor pentru vehicule electrice nu a apărut așa cum se așteptau directorii, se preconizează că vânzările de vehicule vor crește în anii următori.
Vânzările de vehicule electrice din SUA au avut un record de 1,2 milioane de unități anul trecut, reprezentând 7,6% din totalul pieței naționale, estimează Cox Automotive. Se preconizează că această cotă va crește la 30% și 39% până la sfârșitul deceniului, potrivit previziunilor analiștilor.
„Piața nu avea să facă niciodată o tranziție lină la vehiculele electrice și ne așteptam la o încetinire a acestei schimbări, deoarece primii utilizatori erau mulțumiți”, a declarat Sam Fiorani, vicepreședinte pentru prognoza globală a vehiculelor la AutoForecast Solutions. „Trecerea la cumpărători mai puțin cunoscători de tehnologie va încetini creșterea cotei de piață a vehiculelor electrice în următorii câțiva ani.”
Pe măsură ce investițiile ESG – sau investițiile orientate către principiile de mediu, sociale și de guvernanță – au apărut în ultimii ani și pe măsură ce Tesla a crescut de la un jucător de nișă de vehicule electrice la cel mai apreciat producător de automobile prin capitalizare de piață la nivel global în 2020 , industria auto a luat notă în mare măsură și a început să investeasca în vehiculele electrice.
Producătorii de automobile au vrut să imite succesul Tesla, unii promițând că vor oferi exclusiv vehicule electrice într-un viitor nu prea îndepărtat.
Printre acele ținte: Stellantis deținută de Alfa Romeo, a declarat că gama sa de vehicule va fi complet electrică până în 2027. Jaguar Land Rover și Volvo au spus același lucru, dar până în 2030. GM a spus că va oferi doar vehicule electrice de consum până în 2035, mărcile sale Buick și Cadillac urmărind să ofere exclusiv. VE-urile cu cinci ani mai devreme. Motor Honda și-a stabilit obiectivul de a vinde exclusiv vehicule electrice și vehicule alimentate cu celule de combustibil în America de Nord până în 2040. Alte mărci mai specializate, cum ar fi Lotus și Bentley, au anunțat, de asemenea, obiective exclusive pentru vehicule electrice.
Deși niciunul dintre acești producători auto nu a anunțat oficial modificări ale obiectivelor sale pe termen lung, a existat o schimbare notabilă a tonului și a mesajelor în jurul obiectivelor lor. Companiile monitorizează adoptarea de către consumatori, reglementările globale privind emisiile și infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice pentru a determina planuri de viitor, au spus oficialii.
De la adoptarea pentru prima dată a unui termen limită, într-un fel, în ianuarie 2021, CEO-ul GM, Mary Barra, și alți directori au spus, mai recent, că cererea clienților îi va conduce eforturile. Ei susțin că obiectivul pentru 2035 rămâne planul său director. Cadillac spune acum că va oferi o gamă completă de vehicule electrice, dar nu va termina neapărat producția tuturor modelelor pe benzină până în 2030.
„Avem tot ce este mai bun din ambele lumi chiar acum”, a spus vicepreședintele Cadillac John Roth luna trecută, în timpul unui interviu. „Vom vedea unde se îndreaptă aici în viitor, dar ne angajăm în continuare să oferim un portofoliu complet de vehicule electrice până la sfârșitul deceniului.”
Ford, la rândul său, nu a declarat niciodată planuri de a oferi exclusiv vehicule electrice la nivel global, dar și-a stabilit obiective ca până în 2030 să fie complet electrice în Europa, ca 50% din vânzările sale din America de Nord să fie electrice până în același an și să atingă o marjă de profit de 8% pentru vehiculele electrice până în 2026. De atunci, a renunțat la multe obiective și lansează hibrizi – în special camioane – împreună cu vehicule electrice electrice și vehicule electrice hibride plug-in pentru SUA
„Întotdeauna am avut o abordare cu libertatea de alegere”, a spus Gjaja. „Unele dintre acestea au fost pentru a ne proteja împotriva mersului prea departe într-o direcție, deoarece piața în acest moment, așa cum am văzut, este foarte incertă.”
CEO-ul Oliver Blume, în timpul evenimentului media anual al Porsche, a declarat marți că producătorul german de mașini sport se află „într-o poziție flexibilă” în ceea ce privește fabricarea vehiculelor sale. El a spus că compania monitorizează adoptarea și reglementările vehiculelor electrice, dar încă are obiectivul ca vehiculele electrice să reprezinte 80% din vânzările sale globale până în 2030.
„Trebuie să ținem sub control... deși accelerarea este mai lentă decât era planificată anul trecut, suntem întotdeauna în măsură să răspundem flexibil”, a spus el, adăugând că compania „va trebui să vedem în 2026 și 2027” în ceea ce privește planurile sale de a reduce semnificativ cheltuielile pentru vehiculele pe benzina.
Schimbarea pe scară largă a sentimentului aduce mai mulți producători de automobile mai aproape de Toyota. Condus de președintele și fostul CEO Akio Toyoda , cel mai vândut producător auto din lume a susținut de ani de zile că o gamă diversificată a fost strategia potrivită pentru a satisface toate nevoile clienților și pentru a-și atinge obiectivul de a fi neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.
Acum se așteaptă ca producătorul auto japonez să culeagă beneficiile strategiei sale, care include hibrizi, hibrizi plug-in, vehicule electrice și celule de combustibil cu hidrogen.
„Toyota este aproape complet absentă de pe piața [vehiculelor electrice cu baterii], dar va câștiga mai multă cotă de piață din SUA decât orice altă companie auto în acest an.”, a scris analistul Morgan Stanley Adam Jonas într-o notă pentru investitori săptămâna trecută. „EV-urile pot fi „viitorul”, dar se luptă în prezent. Vânzările de hibride cresc de 5 ori mai repede decât vehiculele electrice în SUA.”
După un interes semnificativ din partea primilor utilizatori de vehicule electrice – susținut de ratele scăzute ale dobânzii și de creșterea Tesla – ratele dobânzilor au crescut vertiginos, costurile materiilor prime au crescut, iar vehiculele au devenit mult mai scumpe în comparație cu omologii lor tradiționali.
De asemenea, a devenit clar că industria auto și administrația Biden, care și-au stabilit propriul obiectiv ca jumătate din vânzările de vehicule noi din SUA să fie electrice până în 2030, au supraestimat dorința consumatorilor de a adopta o nouă tehnologie fără o infrastructură de încărcare fiabilă și predominantă.
Curba de adoptare a vehiculelor electrice a trecut rapid prin primii utilizatori și unii consumatori „curioși”, dar a fost o vânzare mai dificilă cu cumpărătorii mainstream.
„Așteptările pentru creșterea vehiculelor electrice pe piața din SUA s-au mutat de la „roz la realitate”, pe măsură ce vânzările cresc, dar acceptarea de către clienți a vehiculelor electrice nu ține pasul”, a spus Cox Automotive în raportul său de prognoză pentru 2024.
Inventarul disponibil de vehicule electrice în SUA, măsurat în aprovizionarea cu zile, a crescut la 136 de zile, potrivit Cox. Aceasta se compară cu industria generală din SUA, cu o aprovizionare de 78 de zile de vehicule noi. Datele exclud Tesla, Rivian și alți producători de automobile care vând direct consumatorilor, mai degrabă decât prin dealeri francizați.
„Cu câțiva ani în urmă, existau idei extrem de ambițioase despre cum vor merge vânzările de vehicule electrice și părea că nimeni nu se gândea la denivelările pe acest drum”, a spus Michelle Krebs, analist executiv la Cox. „Acum sunt aici, așa că realitatea s-a instalat.”
Adoptarea mai lentă a vehiculelor electrice a dus la reduceri de preț sau la reduceri la mai multe modele precum Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y și, cel mai recent, Nissan Ariya.
Trisha Jung, director senior al strategiei și transformării Nissan US EV, a declarat că reducerile de până la 6.000 de dolari vor „îmbunătăți competitivitatea modelului și vor asigura că oferim valoare maximă clienților noștri”.
Strategia industriei în ceea ce privește vehiculele electrice se poate schimba și mai drastic în lunile următoare, în funcție de presiunile politice, inclusiv de finalizarea standardelor de economia de combustibil și de emisii ale Agenției pentru Protecția Mediului din SUA.
O forță motrice din spatele lansării vehiculelor electrice de către producătorii auto tradiționali, în special așa-numitul Detroit Three, a fost nevoia de a îndeplini cerințele federale privind emisiile vehiculelor și economia de combustibil pentru a evita penalizări costisitoare.
Propunerile aflate în prezent în discuție de către administrația Biden de a ridica standardele de economie de combustibil până în 2032 ar putea costa producătorii de automobile mai mult de 14 miliarde de dolari în amenzi, pe baza eficienței combustibilului a flotelor lor actuale, potrivit Alianței pentru Inovare Auto, care reprezintă cei mai mari producători de automobile care operează în NE.
O scrisoare separată adresată autorităților federale de reglementare de anul trecut a Consiliului American de Politică Auto a estimat că astfel de reglementări ar costa GM 6,5 miliarde de dolari în amenzi și 3 miliarde de dolari, mamă Jeep, Stellantis. Consiliul, care reprezintă producătorii de automobile din Detroit, a declarat că sancțiunile lui Ford vor totaliza aproximativ 1 miliard de dolari.
Schimbarea strategiei vine cu propriile costuri: producătorii de automobile care au investit masiv în infrastructura vehiculelor electrice și de atunci și-au schimbat cursul s-ar putea confrunta cu deprecieri sau nevoi de capital mai mari pentru a susține diferite linii de producție. Dar fără vânzări pentru consumatori, aceștia au puține opțiuni.
Nu este clar cât de mult ar ajuta hibrizii producătorii de automobile să îndeplinească potențialele reglementări, având în vedere că standardele au fost concepute având în vedere o adoptare rapidă a vehiculelor electrice. Dar amestecul de produse al producătorilor de automobile va trebui să îndeplinească liniile directoare federale pentru a rămâne o cale viabilă.
Economiile de combustibil ale producătorilor de automobile se bazează pe un mix de vehicule vândute la nivelul întregii flote. Cu cât un vehicul produce mai puține economii de combustibil și mai puține emisii, cu atât este mai bun pentru scorul general al producătorului auto.
„Totul depinde de cum arată regulamentul final”, a spus Matt Blunt, președintele American Automotive Policy Council.
Blunt a spus că grupul comercial speră ca administrația Biden să asculte preocupările industriei și „înțelege că o parte a tranziției la vehicule electrice are o reglementare rezonabilă privind economia de combustibil”.
Se așteaptă că Biden va reduce anumite ținte pe fondul ritmului mai lent decât se aștepta de adoptare a vehiculelor electrice, care a fost o parte majoră a planurilor sale de combatere a schimbărilor climatice.
În depărtare, se profilează și alegerile prezidențiale din SUA din noiembrie. Dacă fostul președinte Donald Trump este reales, se așteaptă să reducă sau să elimine obligatiile de economie de combustibil, așa cum a făcut în timpul primului său mandat.
O inversare a acestor standarde în luna ianuarie ar putea deschide calea pentru o eră și mai lungă a modelelor pe benzină și hibride.
Producătorii de automobile care operează în Europa se confruntă cu reglementări guvernamentale mai stricte privind vehiculele electrice, care în prezent urmăresc să interzică vânzările de vehicule tradiționale, pe combustibili fosili până în 2035. Cu toate acestea, au fost deja aduse modificări reglementărilor și grupuri conservatoare, cum ar fi Partidul Popular European, au cerut renunțarea la interzicerea vehiculelor tradiționale.