Se împlinesc doi ani de la tragedia Germanwings. La 24 martie 2015, un avion Germanwings care efectua un zbor de la Barcelona la Düsseldorf s-a prăbușit în Alpii francezi, în apropiere de localitatea Le Vernet, la ora 10.41. Toate cele 150 de persoane aflate la bord și-au pierdut viața. Șocul a fost și mai mare când s-a aflat că prăbușirea a fost provocată intenționat de copilotul Andreas Lubitz, care a vrut să se sinucidă, luând cu el alți 149 de oameni din 21 de țări.
Avocatul Roland Krause reprezintă familiile victimelor accidentului Germanwings. El povesteşte, într-un interviu pentru Deutsche Welle, despre șocul enorm din prima perioadă de după accident, pentru rude şi prieteni, dar mai ales despre cât de greu este să primești despăgubirile de ordin financiar. Mai ales în Germania.
Este o adevărată odisee să obţii oarecare compensare, explică acesta. "Au existat multe detalii în acest proces de obținere a compensațiilor care i-au obosit și mai mult pe cei rămași. De exemplu, nevoia de a veni mereu cu expertize psihologice pentru a dovedi că persoana rămasă a suferit cu adevărat de pe urma morții celor dragi. Doar așa se pot obține banii pentru despăgubire", explică avocatul.
Este şocant cât de enorm variază sumele de despăgubire acordate. "Am fost șocați să constatăm cât de puțin se compensează în Germania pierderea capului familiei, a celui care asigură existența celorlalți membri ai familiei. Se verifică cât câștiga acesta și ce nevoi de întreținere au copiii rămași în urma lui, dar pagubele nemateriale, ceea ce de fapt contează cel mai mult când vorbim de o viață de om, acestea sunt cifrate în Germania la câteva mii de euro", explică avocatul Krause.
O femeie sub 40 de ani care și-a pierdut soțul va fi nevoită probabil să își vândă casa, pentru că nu primește decât doi ani despăgubirile și are șanse mici să revină la muncă.
În Spania se plătesc zeci de mii de euro pentru fiecare membru al familiei rămas. Situația are un context mai larg: în urmă cu 10 ani s-a prăbușit la Madrid un avion chiar la decolare. Autoritățile spaniole s-au folosit de acel caz pentru a modifica legislația mult în favoarea victimelor.
Experiența din ultimii doi ani a arătat că familiile vor de regulă două lucruri: pe de o parte doresc să știe ce s-a întâmlplat exact cu cei dragi; pe de altă parte, vor ca așa ceva să nu se mai repete, ca alte familii să nu mai treacă prin același coșmar, să nu mai fie nevoite să se lupte pentru fiecare cent la compensații. Când doi ani ești în rol de victimă și trebuie mereu să aduci acte să-ți dovedești suferința, este o situație pe care o percepi drept nedemnă.
"Ne-am dori și în Germania legi care să înlocuiască actualele despăgubiri de câteva mii de euro cu o sumă serioasă, de exemplu 250.000 de euro la un accident aviatic, fără să se mai pună întrebarea cine a fost vinovat de accident. Ca aceste sume să fie plătite rapid, în decurs de trei luni, ceea ce ar ajuta major familiile. Nu cred că cineva s-ar împotrivi. Cei rămași ar fi scutiți de suferința suplimentară de a fi nevoiți să dovedească mereu psihologilor cât au fost de afectați", mai spune avocatul.
Deosebit de șocant a fost că tatăl lui Andreas Lubitz a încercat să demonstreze în fața presei, la aproape exact doi ani de la prăbușire, că nu fiul său ar fi fost responsabil pentru aceasta. Pentru familiile victimelor a fost ca o palmă peste față.
Întrebat dacă se aşteaptă la noi anchete după concluzia procurorilor din ianuarie, Krause a declarat că pentru Germania este aproape exclus. Procurorii nu au intenția să redeschidă cazul. Ar fi nevoie de voință politică pentru a determina așa ceva.
"Trebuie să ne întrebăm dacă noi ca avocați am face un bine clienților noștri să insistăm în această direcție. Speranța noastră este ca judecătorii din Franța să continue de partea lor cercetările și să facă lumină totală", a încheiat acesta.
Roland Krause este avocat la Berlin și Barcelona, specializat în drept internațional privat. Împreună cu colegii săi, reprezintă 81 de familii în Germania și Spania care au pierdut membrii în accidentul Germanwings din 24 martie 2015.