În timp ce aliații au convenit să antreneze piloții de la Kiev, nicio țară nu este pregătită să doneze efectiv avioane – deocamdată, scrie Politico
După luni de lobby ucrainean SUA au dat vineri liber la antrenamentul piloților ucraineni pe avioanele de luptă din a patra generație, ridicând așteptările că o flotă de F-16 va fi în curând pe drum.
Cu toate acestea, de pe acum, unii dintre cei mai importanți concurenți la donarea avioanelor de război dezvoltate de americani — inclusiv Olanda, Belgia și Danemarca — s-au angajat doar să ajute la formarea piloților ucraineni, exprimându-și reticența de a face promisiuni suplimentare.
„Să ne asigurăm că acum profităm la maximum de activitățile de formare”, a declarat luni ministrul olandez de externe Wopke Hoekstra reporterilor la Bruxelles. „Ce ne rezervă viitorul”, a adăugat el, „rămîne de văzut”.
Unii, precum Belgia, chiar au spus direct că nu au F-16 de rezervă.
Modelul, totuși, este unul care s-a jucat iar și iar pe măsură ce aliații occidentali escaladează treptat armamentul pe care îl transportă în Ucraina. La început, există ezitare. Apoi, una dintre puterile majore – deseori SUA – face un prim pas, urmată de o coaliție de națiuni europene care fac pasul aproximativ împreună.
„Acesta este un fel de indicativ al modului în care SUA au oferit asistență la fiecare pas al războiului din Ucraina”, a spus Seth Jones, directorul Programului de Securitate Internațională la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS).
Deocamdată, nimeni nu este pregătit să trimită primul avion. Acest lucru s-ar putea schimba cu ușurință - în timp.
„Livrarea de F-16 va face într-adevăr o diferență... peste câteva luni”, a spus Ben Hodges, fost general comandant al Armatei SUA în Europa.
Unde sunt avioanele acum?
Luarea lentă a deciziilor este legată atât de considerente politice, cât și tehnice. Puține țări au un surplus de F-16, iar mașinile moderne necesită pregătire și logistică semnificative. De asemenea, SUA trebuie să autorizeze alte țări să reexporte avionul.
Yuriy Sak, consilier al ministrului ucrainean al apărării, Oleksii Reznikov, a declarat că „Olanda e în măsură să fie [prima]” țară care oferă avioane de luptă."
Olanda are în prezent în uz 24 de F-16 care sunt „dislocabile operațional” și „vor rămâne în uz până la jumătatea anului 2024”, a declarat un purtător de cuvânt al ministerului olandez al apărării. „După aceea, sunt disponibile pentru o altă destinație, cum ar fi vânzarea.”
Olanda are, de asemenea, alte 18 F-16 „care nu mai sunt folosite operațional” și „pot primi, de asemenea, o altă destinație”.
Douăsprezece dintre aceste 18 avioane au fost inițial programate să fie transferate către o companie privată, dar transferul a fost amânat, a menționat purtătorul de cuvânt.
În mod previzibil, SUA, unde a fost inventat F-16, își menține propria flotă masivă. Cu toate acestea, întrebat luni dacă există vreo șansă ca SUA să-și furnizeze propriile avioane, secretarul american al Forțelor Aeriene Frank Kendall a spus reporterilor: „Nu știu. Adică, cred că există o serie de posibilități.”
Între timp, Marea Britanie a fost un susținător agresiv al creării unei „coaliții pentru avioane cu reacție”. Dar țara în sine nu are niciun F-16 de donat.
Câteva alte capitale au semnalat, de asemenea, că sunt dispuse să meargă doar până la antrenament. Pe lângă Belgia, președintele polonez Andrzej Duda a declarat săptămâna trecută că Varșovia nu va oferi avioanele sale mai moderne - țara deține o flotă de 48 de avioane F-16 - după ce a donat deja MiG-29 din epoca sovietică.
Cât va dura antrenamentul? Unde se va întâmpla?
Washingtonul a indicat că, deși susține acum accesul Ucrainei la F-16, decizia este menită să ajute Kievul pe termen lung – și nu va avea un impact imediat asupra câmpului de luptă.
„Va dura câteva luni în cel mai bun caz pentru a avea această capacitate și sunt multe detalii care vor trebui rezolvate”, a declarat luni Kendall, secretarul forțelor aeriene. „Le va oferi ucrainenilor o capacitate incrementală pe care nu o au acum. Dar nu va fi o schimbare dramatică a jocului.”
Deocamdată, aliații lucrează pentru a începe antrenamentul.
Un purtător de cuvânt al cancelarului german Olaf Scholz – a cărui țară nu are avioane F-16 – a declarat luni că Berlinul și Washingtonul sunt în „coordonare strânsă” cu privire la planuri, dar a subliniat că programul „durează câteva luni sau chiar ani, în funcție de experiența anterioară a piloților.”
Purtătorul de cuvânt a citat Spangdahlem și Ramstein drept baze ale forțelor aeriene din Germania, unde SUA au staționate F-16, oferind posibile locuri de antrenament. Purtătorul de cuvânt a refuzat să comenteze ce sprijin specific poate oferi Berlinul.
Unii experți au criticat ritmul de luare a deciziilor.
„Luarea continuă progresivă a deciziilor de către administrația SUA subminează atât de mult munca bună pe care a făcut-o deja”, a declarat Hodges, fostul general american, pentru POLITICO.
„Dacă administrația ar decide că dorește ca Ucraina să câștige cu adevărat acest război, atunci toate scuzele ar dispărea, deciziile ar fi luate la timp, iar efectul deplin al sprijinului occidental ar duce la încheierea cu succes cât mai rapidă a acestui război" a adăugat el.
Kendall, secretarul forțelor aeriene americane, a subliniat că problema este o chestiune de priorități – și că acum există o schimbare în gândirea viitorului.
„Cu siguranță am fi putut începe mai devreme, dar au fost priorități mult mai mari și este văzut de unii ca un act escalator din partea noastră”, a spus el.
Cum ar folosi Ucraina F-16? Rusia ar răspunde?
Deși au existat temeri la începutul conflictului că furnizarea de avioane de luptă occidentale avansate ar putea fi o escaladare, oficialii par să fi renunțat la aceste preocupări - așa cum au făcut-o mai devreme în conflict cu privire la problema trimiterii de tancuri moderne, occidentale.
Un diplomat dintr-o țară europeană cu avioane F-16 a declarat că Ucraina ar putea folosi avioanele în diferite moduri, inclusiv prin simpla supraveghere și apărare a spațiului său aerian, și se angajează să nu lanseze campanii de bombardare asupra teritoriului rus.
Președintele american Joe Biden a declarat în weekend că a primit „o asigurare plată” de la președintele ucrainean Volodymyr Zelenskyi că avioanele nu vor fi folosite pe teritoriul Rusiei. „Dar oriunde se află trupele rusești în Ucraina în zonă, ar putea face asta”, a spus el.
Alexander Grushko, ministrul adjunct de externe al Rusiei, a avertizat că țările occidentale care trimit avioane F-16 în Ucraina vor suporta „riscuri colosale pentru ele însele”, potrivit agenției de știri de stat ruse Tass. Cu toate acestea, acesta este un mesaj pe care Moscova l-a aruncat pentru fiecare nouă etapă de sprijin occidental – iar Kremlinul nu mai are căi de escaladare.
„Nu pot face mare lucru”, a spus Jones, savantul CSIS. „Cred că reflectă faptul că preocupările pe care le-au avut o serie de oficiali guvernamentali cu privire la modul în care rușii ar putea răspunde la arme mai sofisticate pur și simplu nu s-au dovedit a fi exacte.”
Diplomatul european a spus că SUA ar putea deveni mai confortabile cu ideea de a trimite F-16 în Ucraina dacă Kievul nu reușește să obțină câștiguri semnificative în viitoarea ofensivă sau dacă Occidentul se va găsi în imposibilitatea de a furniza Ucrainei alte nevoi cheie și decide să compenseze cu jeturi.
Întrebat dacă este realist ca Ucraina să obțină F-16 până în toamnă, un înalt oficial din Europa Centrală a apărării a fost optimist, spunând „Cred că este”.
Având în vedere aceeași întrebare, un diplomat înalt din Europa de Est a glumit: „De ce nu?”