Constituția prevede că o persoană care a încălcat jurământul prin participarea la o insurecție nu este eligibilă pentru a fi președinte. Aceasta este formularea clară a Secțiunii 3 din cel de-al 14-lea Amendament al Constituției:
„Nicio persoană nu va deține vreo funcție, civilă sau militară, sub autoritatea Statelor Unite sau a vreunui stat, care, după ce a depus anterior un jurământ de a susține Constituția Statelor Unite, s-a angajat într-o insurecție sau rebeliune împotriva acesteia sau a oferit ajutor sau sprijin dușmanilor acesteia.”
Această interdicție poate fi ridicată printr-un vot de două treimi în fiecare Cameră a Congresului.
Descalificarea se bazează pe insurecția împotriva Constituției și nu a guvernului. Dovezile angajării lui Donald Trump într-o astfel de insurecție sunt copleșitoare. Chestiunea a fost decisă în trei foruri separate, dintre care două au fost pe deplin contestate cu participarea activă a avocatului lui Trump.
A doua procedură contestată a fost audierea de cinci zile din Colorado, în care instanța „a constatat, prin dovezi clare și convingătoare, că președintele Trump s-a implicat în insurecție, deoarece acești termeni sunt folosiți în secțiunea a treia” a afirmat Curtea Supremă din Colorado. În urma apelului la Curtea Supremă a SUA, instanța a considerat că statele nu au puterea de a descalifica candidații pentru o funcție federală și că legislația federală era necesară pentru a pune în aplicare secțiunea 3. Curtea nu a abordat constatarea conform căreia Trump s-a implicat în insurecție.
În cele din urmă, există ancheta bipartizană a Comitetului Selectat al Camerei de Investigare a atacului din 6 ianuarie asupra Capitoliului Statelor Unite. Mai mult de jumătate dintre martorii a căror mărturie a fost prezentată la cele nouă audieri publice au fost republicani, inclusiv membri ai administrației Trump. Concluzia de neocolit a acestor dovezi este că Trump s-a implicat într-o insurecție împotriva Constituției. În special, Trump a cerut ilegal vicepreședintelui său, Mike Pence, să nu ia în considerare voturi în Colegiul Electoral pentru oponentul politic Joe Biden, o putere pe care nu o avea. În timp ce revolta era în desfășurare, Trump a folosit respingerea de către Pence a cererii sale pentru a aprinde și mai mult mulțimea și a-i determina să scandeze „Spanzurati-l pe Mike Pence!”
Unii vor argumenta că decizia Curții Supreme în cazul Colorado, Trump v. Anderson, împiedică Congresul să respingă voturile electorale atunci când se întrunesc pe 6 ianuarie, pe baza descalificării Amendamentului al 14-lea. Acest punct de vedere este lipsit de merit din trei motive.
În primul rând, sugestia majorității că trebuie să existe o nouă legislație federală de implementare adoptată în conformitate cu puterea de aplicare specificată în al 14-lea amendament este ceea ce avocații numesc dicta. Dictele sunt gândurile unei opinii care nu sunt necesare pentru a decide cazul. Considerarea că Secțiunea 3 nu se execută de sine stătător poate fi o deținere alternativă, dar gândurile despre tipul de statut de implementare necesar sunt dictate simple. Dictele nu au un precedent.
În al doilea rând, numărarea voturilor Colegiului Electoral este o chestiune atribuită în mod unic Congresului de Constituție. Conform legii, acest fapt lipsește Curtea Supremă de o voce în această chestiune, deoarece respingerea votului pe motive specificate constituțional este o chestiune politică nerevizabilă.
Actul specifică două motive de obiecție la un vot electoral: dacă alegătorii dintr-un stat nu au fost autorizați în mod legal sau dacă votul unuia sau mai multor alegători nu a fost „acordat în mod regulat”. Un vot pentru un candidat descalificat de Constituție este în mod clar în conformitate cu utilizarea normală a cuvintelor „nu se acordă în mod regulat”. Descalificarea pentru implicarea în insurecție nu este diferită de descalificarea bazată pe alte cerințe constituționale, cum ar fi vârsta, cetățenia de la naștere și 14 ani de rezidență în Statele Unite.
Pentru a face o obiecție în temeiul Legii Numărării, este nevoie de o petiție semnată de 20% dintre membrii fiecărei Camere. Dacă obiecția este susținută cu votul majoritar în fiecare Cameră, votul nu este numărat, iar numărul de voturi necesar pentru a fi ales se reduce cu numărul de voturi descalificate. Dacă nu ar fi numărate toate voturile pentru Trump, Kamala Harris ar fi aleasă președinte.
Este evident ca republicanii din Congres nu vor face ceva care l-ar putea alege pe Harris ca președinte. Dar democrații trebuie să ia atitudine împotriva voturilor colegiului electoral pentru o persoană descalificată de Constituție de la ocuparea funcție pentru ca este cerut de jurământul lor să susțină și să apere Constituția.
Directorul de comunicații al lui Donald Trump, Steven Cheung, a respins premisa că Congresul ar putea bloca viitorul președinte de la preluarea puterii – numind-o „o amenințare la adresa democrației”, scrie New York Post.
„Oh, uite. Democrații vor să fure alegerile și să invalideze voința poporului american”, a scris Cheung la X, ca răspuns la editorialul de opinie din Tje Hill. „Amenințare la adresa democrației”.
Such a crazy thing for them to say.
— Elon Musk (@elonmusk) December 26, 2024
Legacy media is just the propaganda arm of the radical left.