Cei cinci pasageri ai submarinului au murit la câteva sute de metri de prova epavei Titanicului

23 Iun 2023
Cei cinci pasageri ai submarinului au murit la câteva sute de metri de prova epavei Titanicului

Paza de Coastă a SUA a anunțat moartea ocupanților submersibilului, după ce a descoperit resturi la câteva sute de metri de prova epavei. Submarinul Titan ar fi facut implozie, scrie Le Figaro.

Nu mai există nicio șansă de a-i găsi pe cei cinci pasageri ai Titanului în viață. Paza de Coastă a SUA le-a anunțat decesul joi seară după ce a descoperit resturi din submersibil la 400 de metri de Titanic.

Acest mic submarin turistic s-a scufundat duminică, 18 iunie, pentru a explora epava navei scufundate în 1912, în cadrul unei excursii organizate de compania OceanGate, care percepe 250.000 de dolari pentru călătorie. Cei cinci pasageri, francezul Paul-Henri Nargeolet, specialist în Titanic de renume mondial, Stockton Rush, CEO-ul OceanGate și trei turiști bogați, au pierit într-o „implozie” a submarinului, potrivit primelor elemente de investigație. Compania OceanGate a salutat aceste cinci „suflete”, care „au împărtășit o pasiune profundă pentru explorare”.

„Câmp de resturi”

Anunțul de joi după-amiază a descoperirii unui „câmp de resturi” pe fundul oceanului în apropierea epavei a stârnit deja temeri de un final catastrofal pentru submarinul turistic, cu care comunicarea s-a pierdut duminică dimineața, la 1h45 după începerea scufundării către Titanic. Resturile s-au dovedit a aparține carcasei exterioare a submersibilului, potrivit Gărzii de Coastă. Miercuri dimineața, informațiile că avioanele americane au captat sunete la intervale regulate au dat speranță că pasagerii sunt încă în viață și încearcă să se facă auziți. Dar analizele acustice extinse ale Marinei SUA au demonstrat joi că aceste zgomote nu provin de fapt de la submarin.

În patru zile au fost trimise resurse imense în speranța de a găsi submersibilul. Nava franceză Ifremer Atalante a sosit în zonă în noaptea de miercuri spre joi împreuna cu robotul cu fir (ROV), Victor 6000, capabil să coboare la 6000 de metri. A fost lansat joi dimineață, când rezervele de oxigen ale Titanului erau deja epuizate teoretic. Un al doilea robot operat de la distanță, lansat de nava canadiană Horizon Arctic, a efectuat și el cercetări pe fundul mării, în apropierea epavei Titanicului. Nava oceanografică franceză s-a alăturat unei flote deja dense, formată din o duzină de nave, printre care nava britanică Deep Energy, capabilă să deruleze un cablu care poate coborî până la fund, și trei avioane speciale americane precum și două canadiene.

Înainte de a pleca, specialistul francez, Paul-Henri Nargeolet, fost marinar, le-a spus totuși rudelor „că nu are încredere deplină în acest submarin din materiale compozite și cu un hublou de 60 cm lățime”, când cel al Nautilului măsoară doar 12 cm.  Era puțin îndoit cu privire la această nouă tehnologie, dar și intrigat de ideea de a pilota ceva nou, așa cum poate fi un pilot de încercare"Aceste ezitări păreau justificate... Aceste ultime zile au scos la iveală faptul că compania OceanGate a ignorat mai multe avertismente privind siguranța submersibilului. Un submarin care, de altfel, nu a fost omologat de o autoritate oficială. Operatorul justifică această absență de omolgare argumentând că submersibilul său era atât de inovator, cu o cocă din fibră de carbon, încât nu se încadra în regulile obișnuite ale industriei navale. În 2018, fostul director al operațiunilor maritime pentru OceanGate a fost concediat după ce și-a exprimat „ îngrijorări serioase” cu privire la hubloul din partea din față a submersibilului, despre care a spus că a fost proiectat pentru 1.300 de metri adâncime...Totuși Titanul nu era la prima lui scufundare și transportase deja la Titanic aproximativ 60 de clienți cu plată și 15-20 de cercetători.

Ipoteza problemei structurale

În momentul pierderii contactului cu micul submersibil, au fost favorizate trei ipoteze pentru a explica ce s-ar fi putut întâmpla. Prima este că submersibilul ar fi putut fi blocat la adâncime, prins de o bucată de epavă care s-ar fi desprins. Era pentru mine cea mai puțin probabilă ipoteză, a spus Christian Pétron, prieten din copilărie și director de fotografie la filmul The Big Blue, care a coborât de mai multe ori cu el pe epava Titanicului. În acest caz, sistemele de comunicații ar fi continuat să funcționeze. Titan a comunicat cu nava gazdă folosind un simplu semnal „ping”  trimis la fiecare 15 minute, sau prin SMS-uri atâta timp cât diferența de adâncime o permite. Dacă submarinul ar fi fost blocat fizic, ping-ul ar fi trebuit să continue să emită. Mai mult, Paul-Henri Nargeolet cunoștea perfect epava, era greu de imaginat că ar fi putut fi prins în capcană.

O altă posibilitate, o defecțiune la bordul mașinii, care ar fi paralizat comunicatia și sistemul de navigație. În acest caz, ar fi fost posibil ca Titan să se deplaseze în derivă și să se ridice treptat la suprafață. O astfel de presupunere nu a îndepărtat urgența echipelor de salvare, deoarece submarinul nu se putea deschide din interior. De aceea, avioanele au străbătut cerul de luni în căutarea unei nave gri minuscule în marea agitată...

În fine, ipoteza confirmată deocamdată de paza de coastă, submarinul ar fi putut întâmpina o problemă structurală. La această adâncime, și o presiune de 380 de bari, cea mai mică defecțiune este fatala. Apa s-a repezit în carlingă cu o presiune atât de mare încât submarinul a făcut implozie .Când facem mai multe scufundări, facem cicluri de presiune, iar asta provoacă uzură pe care o numim „oboseală” Dar pentru submersibilele clasice cu carenă metalică, fenomenul este foarte bine cunoscut, de magnitudine redusă, explică Bruce Shillito, profesor-cercetător la Universitatea Sorbona, la laboratorul de biologie a organismelor și ecosistemelor acvatice, specialist în cercetarea de adâncime. Pentru structura Titanului, compozitele (fibre de carbon) sunt asociate cu metale (titan). Îmbătrânirea acestor asocieri de materiale este mai puțin controlată, în special în zonele de legătură dintre metale și fibre. Oboseala mai pronunțată este o posibilitate. În orice caz, dezvăluirile despre lipsa de omologare a Titanului lasă loc de îndoieli.

Alte stiri din Externe

Ultima oră