Simbolul s-a spulberat. Niciodată un magistrat german nu a decis arestarea unui patron din industria auto aflat în exerciţiul funcţiunii, comentează cotidianul francez Le Monde. Niciodată industria-regină a ceea ce s-a întipărit în mentalul colectiv drept "made în Germany" nu a suferit o atare dezavuare.
Audi, una dintre cele trei mărci premium germane, este o mândrie a domeniului auto german. Cu toate astea, directorul preşedinte general al constructorului auto de lux Audi, Rupert Stadler, a fost arestat luni, acesta fiind cel mai important oficial din grupul Volkswagen care a fost arestat din cauza scandalului manipulării emisiilor poluante, supranumit Dieselgate.
Rupert Stadler conducea compania cu sediul în oraşul Ingolstadt, din Bavaria, din 20017. El a fost plasat în arest preventiv, luni, pentru a se evita orice risc de ascundere de dovezi şi muşamalizare a cazului, a precizat Parchetul, citat de Le Monde.
"Putem confirma că Rupert Stadler a fost arestat în această dimineaţă", a spus un purtător de cuvânt de la Volkswagen, precizând că Stadler beneficiază de prezumţia de nevinovăţie.
Săptămâna trecută, Parchetul din München a iniţiat cercetări împotriva lui Stadler şi a altui membru al Consiliului de Admninistraţie al Audi, pe care îi acuză de "înşelăciune şi eliberarea de atestate false". Cei doi ar fi pus în circulaţie în Europa automobile cu motoare diesel echipate cu instalaţii manipulate de purificare a noxelor de eşapament, a mai comunicat Parchetul. Din acest motiv, anchetatorii au percheziţionat cu o săptămână în urmă locuinţa privată a lui Stadler.
Procurorii din Munchen au informat că Rupert Stadler a fost reţinut ca urmare a îngrijorărilor că ar putea împiedica investigaţia care se derulează în prezent în scandalul manipulării emisiilor poluante.
Vestea arestării lui Rupert Stadler vine într-un moment în care directorul general al grupului Volkswagen, Herbert Diess, încearcă să introducă o nouă structură de conducere la cel mai mare constructor auto mondial şi european, structură care îl include şi pe Rupert Stadler, şi de asemenea să urgenteze tranziţia grupului spre autovehiculele electrice.
Semn al gravităţii situaţiei, Consiliul de Supraveghere al Volkswagen (VW), compania-mamă a Audi, a decis să-l suspende pe Stadler din funcţie, scrie Le Monde. Până acum, controlorii grupului l-au susţinut continuu pe director, care era un apropiat al familiei acţionare la Volkswagen. De altfel, aceasta l-a păstrat în funcţie, în ciuda gravelor critici la adresa lui, în cadrul scandalului Dieselgate.
Atitudinea lui de la începutul scandalului, acum trei ani, consta în tăcere sau răspunsuri laconice la orice întrebare i s-ar fi pus pe tema respectivă, fără a face vreodată lumină în privinţa rolului jucat de Audi în această afacere, mai scrie Le Monde.
"În cadrul investigaţiei cu privire la dosarul diesel şi al motoarelor Audi, Procuratura din Munchen a pus în aplicare un mandat de arestare pe numele lui Rupert Stadler la data de 18 iunie 2018", se arată într-un comunicat al Procuraturii. În comunicat se precizează că arestarea lui Stadler a fost făcută la cererea autorităţilor americane.
Volkswagen a recunoscut în luna septembrie 2015 că a utilizat un software pentru a eluda standardele de emisii poluante, declanşând cel mai mare scandal din istoria companiei.
Autorităţile americane au depus plângere împotriva fostului director general de la VW, Martin Winterkorn însă este puţin probabil ca acesta să ajungă în tribunalele din SUA pentru că Germania nu îşi extrădează cetăţenii în ţările din afara Uniunii Europene.
Scandalul Dieselgate a costat până acum grupul Volkswagen peste 25 de miliarde euro în răscumpărări, amenzi şi compensaţii, iar compania este implicată în continuare în dispute juridice atât în Germania cât şi peste hotare.
Arestarea lui Rupert Stadler i-a speriat luni pe acţionarii VW. Valoarea unei acţiuni a scăzut cu 2,2 la sută la aflarea veştii arestării, scrie Deutsche Welle.