Începând din 28 august 2015, sub pălăria cea nouă a Teatrului Naţional din Bucureşti, iniţiator, organizator şi gazdă, se va desfăşura Festivalul Internațional de Teatru NETA 2015, amplu eveniment teatral ce urmează să reunească la Bucureşti 13 producţii teatrale din 10 ţări membre ale reţelei NETA.
NETA (New European Theatre Action), rețea din care face parte, ca membru fondator, şi Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, a devenit, într-un deceniu de activitate, una din cele mai importante asociaţii teatrale europene, cu o activitate recunoscută şi susţinută de Consiliul Europei şi EACEA (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency). Totodată este cea mai amplă asociere teatrală de acest format din Europa, reunind 67 de membri (teatre naționale, companii, festivaluri) din 19 țări europene şi urmând ca, în viitorul apropiat, să-şi extindă activitatea dincolo de bătrânul continent.
Deşi o stagiune a Naţionalului bucureştean se încheie în 14 iunie, iar următoarea începe la mijlocul lunii septembrie, vara aceasta, teatrul va fi cuprins de febra pregătirilor Festivalul Internaţional de Teatru NETA 2015, aflat la prima ediţie.
Timp de 8 zile, toate sălile Naţionalului bucureştean vor fi antrenate în această amplă reuniune de energii creatoare, invitate la Bucureşti să dea măsura Teatrului – erou al timpului prezent.
Câteva din cele mai reprezentative producții teatrale aparținând teatrelor membre ale rețelei NETA vor putea fi văzute pe scenele TNB. Spectacole dintre cele mai recente şi mai provocatoare, ca viziune şi ca realizare, sosesc la Bucureşti, între 28 august şi 4 septembrie, pentru o singură reprezentaţie.
Coproducţii naţionale şi internaţionale, comedie, dramă şi teatru-dans, piese clasice şi contemporane, creaţii colective şi spectacole de autor, în viziuni regizorale dintre cele mai moderne, vor aduce cu ele o problematică diversă şi extrem de actuală, suflul naţional precum şi o amprentă umană universală. Trăiri şi pasiuni puternice, în interpretări de vârf, vor da măsura teatrului şi timpului pe care-l trăim. Un teatru viu, străbătut de pulsiuni violente, care tinde să ne apropie chiar şi trecutul, şi transcendentul, printr-un teatru vizual, cu o simbolistică bogată.
Juriul de selecţie, din care au făcut parte trei personalități ale vieții teatrale internaționale: Blagoja Stefanovski, Președintele NETA, director artistic al Teatrului Mic de Dramă din Bitola (Macedonia), Damir Domitrović, Secretar general al NETA, directorul Festivalului Internațional de Teatru ExPonto, Ljubljana (Slovenia) și George Banu, teatrolog, președintele de onoare al AICT, profesor la Sorbona, Paris (Franța), s-a oprit asupra următoarelor spectacole:
Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O’Neill, regia Spiro Duni, Teatrul Naţional din Albania, Tirana
Medeea - mama mea de Ivan Dobcev şi Stefan Ivanov, regia Margarita Mladenova şi Ivan Dobcev, Teatrul-Laborator “Sfumato” din Sofia, Bugaria
Confuzii după Robert Musil, regia Branko Brezovec, coproducţie Festivalul Eurokaz şi Academia de Artă Dramatică, Zagreb, Croaţia
Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare, regia David Doiashvili, Teatrul de Muzică şi Dramă „Vaso Abashidze” din Tbilisi, Georgia
Cuvântul Tată, creaţie colectivă, regia Gabriele Vacis, Teatrul Koreja, Lecce, Italia
Electra, după Sofocle, regia Andriy Zholdak, Teatrul Naţional din Macedonia, Skopje
Un Đilas obişnuit de Radmila Vojvodić, regia Radmila Vojvodić, Teatrul Naţional din Muntenegru, Podgorica
Butoiul cu pulbere de Dejan Dukovski, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional “I.L.Caragiale” din Bucureşti
Noaptea lui Helver, spectacol de teatru-dans, regia Alexander Bargman, Teatrul “V.F.Komissarjevskaia”, Sankt Petersburg, Rusia
Un mort se întoarce la iubita sa de Svetlana Makarovič, regia Jernej Lorenci, Teatrul “Prešeren” din Kranj, Slovenia
Tobelia de Ljubomir Đurković, regia Nick Upper, coproducţie Bulgaria - Teatrul din Vratsa, Slovenia - Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală “B-51”) şi Macedonia - Teatrul din Bitola
La ele se adaugă două coproducţii NETA caracteristice, realizate în spiritul unui dialog creativ între membrii săi, şi al „culturii fără frontiere”, special produse pentru acest eveniment:
Chiril şi Metodiu de Jordan Plevneš, regia Martin Kočovski, coproducţie Slovenia - Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală “B-51”), Bulgaria - Teatrul din Vratsa şi Macedonia - Teatrul din Bitola.
Noroc, Nosferatu! (Hurrah, Nosferatu!) de Andrej Skubic, regia Simona Semenič, Festivalul Ex Ponto, Teatrul Naţional din Nova Gorica, Teatrul de Tineret din Ljubliana – Slovenia.