Genele moștenite de la neandertalieni sunt un factor de risc pentru COVID-19 - studiu

07 Noi 2020

Oamenii de știință afirmă că genele moștenite de unele persoane de la strămoșii neandertalieni ar putea crește probabilitatea ca acestea să dezvolte forme grave ale COVID-19, relatează Associated Press.

Un studiu realizat de cercetătorii europeni și publicat miercuri în revista Nature a identificat o grupare de gene care sunt corelate cu un risc mai ridicat de spitalizare și insuficiență respiratorie în rândul pacienților infectați cu noul coronavirus.

Cercetătorii Hugo Zeberg și Svante Paabo au determinat că genele aparțin unui grup de gene, denumit și haplotip, care cel mai probabil a fost moștenit de la neandertalieni.

Haplotipul se regăsește în aproximativ 16% din populația Europei și jumătate din populația din sudul Asiei, în timp ce în Africa și Asia de Est este inexistent. Oamenii moderni și neandertalienii s-au împerecheat în diferite puncte ale preistoriei, lucru care a dus la un schimb de gene care a rezistat până în prezent.

Cercetătorii de la Institutul Karolinska din Suedia și Institutul de Antropologie Evoluționistă „Max Planck” din Germania afirmă că incidența haplotipului neandertalian este mai ridicată în rândul persoanelor din Bangladesh, unde se estimează că este prezent la aproximativ 63% din populație.

„Este izbitor că moștenirea genetică de la neandertalieni are asemenea consecințe tragice în timpul pandemiei actuale”, a afirmat unul dintre cercetători într-un comunicat, adăugând că „trebuie să investigăm acest lucru cât mai rapid”.

Haplotipul moștenit de la neandertalieni este doar unul din factorii de risc pentru COVID-19, cercetătorii identificând și vârsta sau comorbidități precum obezitatea, diabetul sau problemele cardiace ca făcând persoanele mai susceptibile în fața coronavirusului.