Te-ai oprit în dreptul unei superbe tufe de trandafiri, dar nu simţi niciun miros? Poate nu e vina florilor. Poate eşti depresivă! Miroşi prea puternic a trandafiri chiar tu? Poate ai aceeaşi problemă! O echipă de cercetători de la Universitatea din Tel Aviv, Israel, a realizat un studiu care face legătura între depresie şi un mecanism biologic care afectează glandele olfactive. Tocmai acest lucru ar putea explica de ce femeile, fără să fie conştiente de natura patologică a fenomenului, folosesc parfum în exces, deranjând persoanele din jur.
Pe scurt, cercetătorii, conduşi de celebrul profesor Yehud Shoenfeld, care a făcut multe descoperiri în lumea medicală, mai ales în privinţa rolului jucat de vitamina D în organism, au descoperit o asociere între depresie şi scăderea simţului olfactiv.
Persoanele care sunt deprimate suferă, în acelaşi timp, de o scădere a sensibilităţii glandelor olfactive, de aceea simt nevoia să compenseze printr-o utilizare în exces a parfumului.
Explicaţia
Cercetătorii israelieni şi-au publicat studiul în revista Arthritis and Rheumatism. "Studiile noastre sugerează că femeile care sunt depresive îşi pierd şi simţul olfactiv, şi vor compensa asta cu folosirea în exces a parfumului", a explicat profesorul Shoenfeld, membru al Sackler Faculty of Medicine de la Universitatea din Tel Aviv.
"Suntem de părere că depresia are rădăcini biologice şi ar putea fi un răspuns al sistemului imunitar la anumiţi indici fiziologici", a mai spus Shoenfeld.
Carte de vizită impresionantă
Profesorul Shoenfeld este cunoscut la nivel mondial pentru rezultatele cercetărilor sale de o viaţă în privinţa maladiilor autoimune precum lupus, artrită reumatoidă, scleroză laterală amiotrofică.
El este şeful Departamentului de Medicină "B" de la Sheba Medical Center din Israel şi realizează patru reviste medicale, inclusiv Harefua (în ebraică), The Journal of Autoimmunity, Autoimmunity Reviews şi Israel Medical Association Journal.
La studiul despre depresie a lucrat împreună cu profesorul Joab Chapman, şeful Departamentului de Neurologie de la Sheba Medical Center şi profesor la Universitatea din Tel Aviv.
Shoenfeld realizează deseori studii în Statele Unite, cu echipe medicale de acolo, dar şi în Israel.
Depresia are o cauză biologică
În cercetările sale despre lupus, el a constatat că depresia însoţeşte această maladie autoimună. În opinia sa, depresia este mai mult decât o reacţie emoţională la faptul că eşti bolnav. Se pare că are o cauză biologică.
La pacienţii cu lupus şi la cei cu alte boli autoimune, o pariculă denumită "autoanticorp" atacă sistemul imunitar al unei persoane, apărând în organismul uman ca o reacţie aberantă la bolile autoimune. Această particulă este o adevărată noutate, spune profesorul Shoenfeld. "Am descoperit că, atunci când este generată, ea afectează simţul olfactiv al unei persoane şi poate induce senzaţia de depresie", spune profesorul israelian.
Cercetătorii sunt deja de acord că persoanele care suferă de boala Alzheimer îşi pierd simţul olfactiv. Cercetarea profesorului Shoenfeld este prima care face o legătură între depresie şi simţul olfactiv la pacienţii cu lupus.
Rolul aromaterapiei în bolile autoimune
Implicaţiile sunt largi, şi pot fi aplicate şi la populaţie în sensu larg, spune Shoenfeld. "Oamenii cu depresie se pare că răspund bine la aromaterapie. Unele mirosuri par să îi ajute să depăşească efectele factorilor biologici, sugerând că depresia ar putea avea cauze biologice", a mai explicat profesorul Shoenfeld.
Această cercetare ar putea ridica semne de întrebare şi în legătură cu tulburările psihotice, precum schizofrenia. "Ar putea exista o cauză organică a acestor tulburări, iar dacă asta este situaţia, medicii ar trebui să îşi schimbe atitudinea în legătură cu actualele terapii pe care le folosesc", a declarat profesorul Shoenfeld. "Cred că ştiinţa este capabilă să arate că aromaterapia s-ar putea să nu fie doar pentru parfumat camere. Dacă ne gândim bine, unele dintre aceste remedii au fost folosite de secole, încă de pe vremea vechilor egipteni, pentru a trata maladii organice", a mai spus acesta.
Cercetătorii speră să dezvolte un "test al mirosului" care să ajute la diagnosticarea depresiei, dar şi a bolilor autoimune.
Cum să determini omul să facă mai multe cumpărături
Profesorul Shoenfeld spune că asocierea dintre simţul olfactiv şi depresie are implicaţii interesante şi în afacerile cu arome. Retailerii se folosesc de parfumuri pentru a încuraja cumpărătorii să facă shopping, mai ales în perioadele de vacanţe. "Aceste tactici sunt deja utilizate de retaileri şi de bănci din toată lumea", explică profesorul israelian.
Industria vânzărilor cu amănuntul a învăţat că dacă împrăştie parfumuri plăcute, poate convinge clienţii să cumpere mai mult şi să investească mai mulţi bani. Cu siguraţă acest lucru are un efect asupra stării oamenilor", a mai spus profesorul.