Utilizatorii plătesc mai degrabă pentru servicii de difuzare de filme, seriale și muzică, precum Netflix și Spotify, decât pentru știri. Cel puțin așa arată studiul lansat de Universitatea Oxford, care include și România.
În România, studiul a fost realizat în parteneriat cu Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, de la Universitatea din București, relatează hotnews.ro și rfi.ro.
Numărul cititorilor care acceptă să plătească pentru știrile online stagnează la nivel global.
Cei care se abonează sau donează pentru știri online au un singur abonament, iar creșterea plăților s-a înregistrat doar ca excepție, în țări precum Norvegia sau Suedia, se arată în studiul Digital News Report, realizat de Reuters Institute, din cadrul Universității Oxford, lansat public miercuri, în întreaga lume.
Potrivit cercetării, România este a cincea țară din punct de vedere al atitudinilor populiste – aici, aproape 7 din 10 respondenți tind să fie de acord cu afirmații populiste. Iar încrederea în presă a scăzut drastic.
În cazul României, cercetarea a arătat că a scăzut drastic încrederea în presă, cu 7%. În mediul online, presa se bucură de doar 35% încredere.
Unul din doi utilizatori crede că presa este prea negativă și tot unul din doi respondenți e de părere că jurnaliștii îi monitorizează pe cei bogați și cu influență.
Este cel mai mare studiu global, multianual, despre consumul online de informație. Anul acesta au fost 75.000 de respondenți din 38 de țări. Metodologia în România: cercetare online - ianuarie-februarie 2019, eșantion 2004 persoane în România, marjă de eroare +/-2,19%
Cel puțin îngrijorător este faptul că România este a cincea țară din punct de vedere al atitudinilor populiste – aici, aproape 7 din 10 respondenți tind să fie de acord cu afirmații populiste.
Cu toate acestea, 62% dintre respondenții români afirmă că sunt preocupați sau îngrijorați de ce e real și ce e manipulator sau fals pe Internet. Este un procent peste media globală, situată undeva la 55% .
Par că au avut de câștigat redacțiile care au păstrat un ton echidistant, tocmai în condițiile în care încrederea consumatorilor de știri s-a erodat.
La nivel global, studiul arată că Facebook rămâne principala sursă de informație, dar că rețeua de socializare e în scădere la capitolul platformă de știri. Altfel spus, descrește folosirea Facebook pentru știri, în favoarea altor site-uri și platfome.
Crește interesul pentru podcasturi. Dar crește totodată și procentul celor care se feresc de știri, pentru că le găsesc depresive.
Surse de informare în România - platforme globale folosite pentru informare:
Facebook - 68% dintre respondenți
Youtube - 32%
WhatsApp - 23%
Fb Messenger - 22%
Instagram - 10%
LinkedIn - 7%
Potrivit studiului, persoanele din eșantionul studiului online, în care, potrivit prezentării pentru România, sunt suprareprezentați cei cu studii medii și înalte, topul brandurilor media utilizate săptămânal este dominat:
în media tradiționale, de: Știrile Pro TV, Digi 24, Antena 1, Realitatea TV, TVR, Antena 3, România TV, Europa FM
în media online, de: Știrile Pro TV online, Digi24.ro, ZIare.com, HotNews.ro, Știripesurse.ro, Mediafax online, Adevărul online.
Studiul este considerat cea mai mare cercetare globală despre consumul de informație pe Internet și a fost făcut online, cu participarea a 75 de mii de respondenți din 38 de țări, printre care și România.