Ucraina exportă în prezent circa 2 milioane de tone de cereale și culturi oleaginoase pe lună prin porturile dunărene, dar dorește să mărească transportul la 3 milioane de tone/lună, a spus Asociația Ucraineană a Cerealelor (UZA), scrie siteul Graintrade
Comisia Europeană coordonează lucrările cu România și Ucraina privind activarea transporturilor. Există două intrări/ieșiri către Dunăre: gura Sulina și canalul Bâstroe. În prezent, Comisia Europeană a alocat fonduri pentru echipamente de navigație care vor grăbi navigația de-a lungul canalului Sulina.
În plus, România pregătește piloți suplimentari care vor începe să lucreze încă din august, ceea ce va permite canalului să funcționeze 24 de ore pe zi. Prin urmare, deja în septembrie, ne putem aștepta la o creștere a exporturilor la 3 milioane de tone.
Pentru a crește debitul, Ucraina negociază ancoraje unde navele ar putea fi încărcate. La întâlnirea cu Comisia Europeană, ministrul Transporturilor al României a confirmat crearea unui ancoraj în portul Constanța, unde vor putea încărca 5 nave (trei Handysize de 25-27 mii tone și două clasa Panamax de plus 70 mii tone). Acesta va deveni operațional la sfârșitul lunii august și va crește cifra de afaceri a terminalelor fluviale și șlepuri de pe Dunăre. Dacă acum sosesc șlepuri la Constanța și așteaptă o navă ancorată la chei, în viitor, navele vor fi încărcate la ancoră, ceea ce va crește capacitatea portului. Totodată, organizarea parcării nu necesită investiții, ci doar documentația de autorizare relevantă.
Din nefericire, portul Constanta nu poate face fata unor volume mari de cereale ucrainene. În condiții meteorologice ideale, capacitatea sa de transport este de 30 de milioane de tone, dar anul trecut au stabilit un record prin transferul a 25 de milioane de tone de cereale. Chiar dacă volumele de transbordare vor crește cu încă 1-2 milioane de tone, aceasta nu va rezolva problema Ucrainei, care intenționează să exporte 40-50 de milioane de tone de cereale, spune UZA.
De asemenea, Ucraina intenționează să creeze ancoraje în apele teritoriale ale României la ieșirea din Sulina, care să reducă distanța până la porturi, să accelereze cifra de afaceri a barjelor și să crească volumul exporturilor la 3,5-4 milioane de tone pe lună. Acest lucru ar face posibilă utilizarea terminalelor din România (Galati) și Moldova (Giurgiulești). Este nevoie de aproximativ 3 luni pentru a crea astfel de locuri de ancoraj, a spus UZA.
Ministerul Afacerilor Externe al României a confirmat planurile țării de creștere a capacității de transport a canalelor Dunării și a numărului de căpitani de nave de la 40 la 60 de persoane, implicând personal pensionari și militar pentru a accelera tranzitul prin canalele Dunării, deschiderea de noi puncte de control pe granița cu Ucraina și creșterea numărului de personal la punctele de control existente.
Astfel de măsuri vor permite creșterea volumului de tranzit al cerealelor ucrainene cu 50%.