Tragedia Airbus-ului A320 al companiei aeriene germane Germanwings a relansat discutia despre posibilitatea introducerii zborurilor automatizate. Utopie? Nu, tehnologia chiar exista. Dar reticentele sunt enorme, comenteaza hebdo.ch.
Caci dramaticul accident aviatic al Germanwings in Alpii francezi exacerbeaza, cel putin pentru moment, concluzia unei statistici: trei sferturi dintre prabusirile de avioane inregistrate in aviatia civila au o origine umana, nu tehnica sau electronica! De unde si chestiunea – legitima, de altfel – a pilotarii automate a avioanelor de linie.
Tehnologia exista deja, dar este franata de o serie de factori pentru moment insurmontabili: stadiul precoce al experimentarilor, pilotii insisi si increderea instinctiva a pasagerilor intr-un factor uman la comanda aparatului, mai degraba decat in aparatura electronica sofisticata, scrie sursa citata.
In Europa, SUA si Asia cercetarea avanseaza. Recent, cotidianul Liberation reamintea ca programul european IFATS (Innovative Future Air Transport System) a fost lansat de acum zece ani. El vizeaza automatizarea totala a pilotajului aerian pe continent, dar programul mentine pentru siguranta un pilot in cabina de pilotaj.
In 2013, British Aerospace a lansat in spatiul avioanelor comerciale un aparat cu 19 locuri, fara pilot, care a zburat cateva sute de kilometri, cu exceptia fazelor cruciale ale decolarii si aterizarii. In restul intervalului aparatul s-a descurcat de unul singur pentru tot ce a tinut de observarea altor avioane din zona sa sau alegerea unui aeroport din apropiere in caz de urgenta.
NASA are la randul ei un program, intitulat Single Pilot Operation, care are ideea unui copilot care ar urma sa se afle la sol mai degraba decat asezat langa comandantul de bord. Pilotul automat ar gestiona pana la 12 avioane in acelasi timp, sub supravegherea unui “supercontrolor” la sol. Acesta ar urma sa preia comanda avionului in cazul in care pilotul din cabina nu ar mai raspunde la apelurile turnului de control sau daca avionul isi schimba brusc traiectoria.
Va trebui insa ca redutabila Federal Aviation Administration (FAA) americana, care stabileste standardele de securitate pentru toate companiile aeriene mondiale, sa dea unda verde pentru o astfel de schimbare de paradigma aeriana.
Cei care sustin ideea avioanelor fara pilot sustin ca un sistem autonom de zbor ar fi mai sigur decat cel cu piloti, mai ales in caz de atac terorist. Cum nu mai sunt oameni in cabina de pilotaj, nici chiar cabina, nici deturnarea nu va mai fi posibila.
Dar vin cei care se opun si intreaba: bine, si ce ati zice de o piratare de la distanta, de catre hackeri? Amenintarea este, intr-adevar, reala. Dar, spun sustinatorii, preluarea controlului de la sol va fi dificila din cauza diferitelor nivele de control pe care le vor solicita pilotarile total automatizate.