Acordul de sponsorizare al Borussia Dortmund cu un mega comerciant de arme a declanșat dezbateri înainte de marele joc, într-o țară în care chestiunile militare pot fi încă tabu, scrie Politico
Producătorul german de arme Rheinmetall a avut o seară de sâmbătă proastă.
Cel mai bun club de fotbal Borussia Dortmund – proaspăt sponsorizat de gigantul comerciant de arme într-o afacere controversată dezvăluită săptămâna aceasta – a pierdut finala de fotbal a Ligii Campionilor împotriva lui Real Madrid cu 2 - 0
Sponsorizarea a declanșat discuții despre trecerea industriei armelor la curentul mainstream într-o țară încă modelată de moștenirea celui de-al Doilea Război Mondial, unde problemele militare pot fi încă tabu.
Ministrul Economiei Verzi și vicecancelarul german Robert Habeck a recunoscut că acordul a fost „neobișnuit”, dar a reflectat realitatea unei „lumi diferite, mai amenințătoare”, în care companii precum Rheinmetall au câștigat proeminență ca furnizori de arme pentru Ucraina, unde Kievul folosește muniții occidentale pentru a respinge invazia pe scară largă a președintelui rus Vladimir Putin.
În ciuda faptului că a dominat părți ale finalei de sâmbătă seara și și-a creat șanse clare, Dortmund a cedat în ultimele etape în fața favoritului Real Madrid, care a câștigat cel de-al 15-lea titlu cu extinderea recordului. Dani Carvajal a marcat deschiderea cu o lovitură de cap dintr-un corner în minutul 74, înainte ca Vinícius Júnior să dubleze avantajul câteva momente mai târziu.
Acordul Dortmund-Rheinmetall, în valoare de milioane de euro pe parcursul a trei ani, va permite producătorului de arme să posteze mesaje de marketing pe stadionul lui Dortmund, deși nu este încă locul râvnit din fața tricoului pentru un logo corporativ.
Într-o declarație în care a anunțat acordul miercuri, președintele Borussia Dortmund, Hans-Joachim Watzke, a spus că clubul „ne deschide un dialog” prin parteneriatul cu un producător de arme, dar a apărat acordul argumentând că, în realitatea actuală a războiului din Europa, „securitatea și apărarea sunt pietrele de temelie ale democrației noastre”.
Mulți fani ai Dortmundului și-au exprimat consternarea față de anunț, menționând că codul de etică al clubului include un angajament față de o societate fără violență, după cum a raportat publicația germană DW .
O postare pe blogul fanilor din Dortmund, Schwatzgelb.de, a criticat clubul pentru lipsa de transparență și a pus sub semnul întrebării dacă „consolidarea securității naționale nu este treaba politicii, mai degrabă decât a unui club de fotbal”.
În comentariile raportate de Welt, purtătorul de cuvânt al Partidului de Stânga din Renania de Nord-Westfalia Sascha H. Wagner a remarcat că „sportul ar trebui să unească oamenii și națiunile” și o companie precum Rheinmetall, care este „parțial responsabilă pentru... suferința și moartea cauzate de arme. producție” nu putea servi drept model în sport.
Într-o notă care se intersectează, Ursula von der Leyen – un fost ministru german al apărării și actualul președinte al Comisiei Europene – a urmărit în mod neobișnuit meciul de la Madrid cu liderul conservator al Partidului Popular spaniol, Alberto Núñez Feijóo.
Ea lucrează în rețea în Spania în încercarea de a bloca cele 361 de voturi ale Parlamentului European de care va avea nevoie pentru a-și asigura un al doilea mandat în fruntea Comisiei UE.
Joc cinstit
Pentru Rheinmetall, afacerea cu Dortmund este doar un prim pas către eliminarea tabuului din afacerea vânzării de arme.
Susținut de cererea record din partea aliaților occidentali pentru arme pe care le pot trimite în Ucraina - și pentru a reaproviziona silozurile naționale în scădere - producătorul de arme din Düsseldorf își propune să devină cel mai mare producător de muniție de artilerie din lume în acest an, deoarece caută să satisfacă creșterea vertiginoasă. cerere, în special în Europa.
Milioanele de euro investite în acordul de sponsorizare sunt o fracțiune din cele 40 de miliarde de euro pe care oficialii companiei estimează că Rheinmetall le atrage din fondul special de 100 de miliarde de euro al guvernului german pentru modernizarea Bundeswehr-ului în urma războiului Rusiei în Ucraina și cele 140 de milioane EUR în subvenții primite de la UE pentru a ajuta la stimularea producției de muniție cât mai repede posibil.
Distribuirea unora din aceste venituri pe oferte de sponsorizare pentru o echipă care își joacă jocurile pe un stadion aflat la doar 45 de minute de mers cu mașina de sediul corporativ al Rheinmetall va ajuta potențial să transforme producătorul de vehicule blindate și obuze într-un nume acceptabil.
Plasarea logo-ului zimțat albastru Rheinmetall pe pereții stadionului care găzduiește jocuri la cel mai înalt nivel al celui mai popular sport din lume are ca scop să facă Rheinmetall „mai bine cunoscut la nivel internațional”, a spus directorul general al companiei, Armin Papperger, adăugând că firma sa ar trebui să fie cunoscută atât ca apărare. grea industrială și „ca un motor al inovațiilor industriale pe piețele civile”.
Acordul face parte dintr-un impuls mai larg din cadrul industriei de apărare din Europa de a câștiga credibilitate, pe măsură ce directorii caută un nou acces la piețele financiare comerciale și propun să obțină mai multe finanțări publice pentru extinderea facilităților de cercetare și a capacității de producție a fabricilor.
Dar nu este primul contract de sponsorizare controversat din istoria recentă a fotbalului german. Cel mai mare rival local al lui Dortmund, Schalke 04, a fost sponsorizat mai mult de un deceniu de gigantul energetic rus Gazprom, până când Putin a invadat Ucraina.