O campanie susținută de Kremlin încearcă să influențeze alegătorii înainte de alegerile din 23 februarie, potrivit raportului guvernamental obținut de Politico.
Boții ruși au generat un val de dezinformare pe platforma de socializare cu X zile înainte de alegerile din Germania, potrivit unui raport guvernamental.
În centrul efortului de a influența alegătorii germani se află Doppelgänger, o operațiune susținută de Kremlin, potrivit Oficiului German pentru Afaceri Externe. Campania folosește site-uri de știri false, conturi "adormite" și conținut generat de inteligență artificială pentru a răspândi narațiuni false și pentru a eroda încrederea în instituțiile occidentale.
Agențiile de informații din UE și SUA au urmărit anterior tacticile extrem de coordonate ale lui Doppelgänger, care au încercat să submineze sprijinul pentru Ucraina în războiul său împotriva Rusiei și să amplifice mesajele prietenoase cu Kremlinul. Acum, operațiunea și-a mutat atenția asupra alegerilor din 23 februarie din Germania.
Oficialii germani au identificat peste 100 de site-uri web de pseudoștiri care acumulează discret conținut timp de luni de zile, potrivit oficialilor.
„Aceste platforme sunt structurate în mod similar, pline cu articole generice, adesea generate de inteligență artificială”, a declarat un oficial. „La un moment ales, o poveste fabricată este inserată și apoi răspândită rapid prin intermediul rețelelor de socializare și al influencerilor. Trebuie să presupunem că aceste site-uri au fost pregătite pentru a fi activate în perioada premergătoare alegerilor pentru Bundestag”.
Aceste site-uri web imită instituțiile media legitime și rămân inactive până într-un moment sensibil din punct de vedere politic - cum ar fi alegerile - când încep să publice povești false care se răspândesc rapid prin rețelele de socializare coordonate.
În ultimii ani, autoritățile europene au dat vina pe Moscova pentru amestecul într-o serie de alegeri. Autoritățile cehe și belgiene au distrus o rețea de influență majoră despre care au spus că răspândește propagandă pro-Kremlin în perioada premergătoare votului Parlamentului European de anul trecut, iar în decembrie alegerile prezidențiale din România au fost anulate după ce serviciile de securitate au avertizat că Rusia lansează atacuri hibride „agresive”.
Problema este deosebit de sensibilă în alegerile din Germania, unde partidul de extremă dreaptă, favorabil Rusiei, susținut de Elon Musk, Alternativa pentru Germania (AfD) ocupă locul al doilea în sondajele de opinie.
Conturi fantomă
Site-urile web legate de Doppelgänger au clonat anterior magazine precum Der Spiegel, modificând doar ușor numele de domenii pentru a înșela cititorii.
Cel mai clar semn de escaladare este pe platforma lui Musk X, fosta Twitter.
Raportul arată o creștere bruscă a postărilor din conturile fantomă, cu activitate crescând peste 3.000 de postări într-o singură zi la sfârșitul lunii ianuarie. O mare parte din noiembrie și decembrie, activitatea a rămas relativ scăzută, rareori depășind 50 de postări pe zi. Dar la începutul lunii ianuarie, postările coordonate de dezinformare au început să apară cu o frecvență mult mai mare.
Această tehnică de „supraîncărcare” – inundarea rețelelor de socializare cu valuri rapide de postări pentru a produce iluzia tracțiunii virale – este caracteristică campaniilor rusești de dezinformare.
Conținutul postărilor urmează, de asemenea, un model clar. Mulți vizează sprijinul Germaniei pentru Ucraina, susținând că Berlinul acordă prioritate Kievului față de propriii cetățeni. Un exemplu, documentat în raport, descrie un scandal de corupție inventat care a implicat ministrul Economiei Robert Habeck și un „ministru ucrainean al Culturii” fără nume.
Povestea falsă a fost plasată pe un site la sfârșitul lunii ianuarie, apoi amplificată în câteva ore de conturi X coordonate, generând sute de retweeturi în câteva minute.
Acest val de interferențe electorale pare a fi puternic automatizat, cu conturi false postate la intervale precise.
Berlinul își intensifică eforturile de contra-dezinformare, împărtășește informații cu partenerii internaționali și ia în considerare sancțiunile și atribuirea publică a rețelelor din spatele campaniei.
„Lucrăm la o „schimbare culturală” în cadrul Ministerului de Externe”, a declarat oficialul, referindu-se la creșterea gradului de conștientizare a amenințărilor cibernetice. „Ambasadorii devin din ce în ce mai vocali în țările lor gazdă. Acest lucru asigură că atunci când dezinformarea se răspândește, ei au credibilitatea și rețelele necesare pentru a clarifica situația.”