Pe 5 octombrie 2022, comercianții care vor să participe la Piața de Crăciun de la Strasbourg au primit noua listă de produse autorizate „cu condiții”, sau chiar interzise la vânzare. Primaria din Strasbourg, condusă de ecologiști este acuzată, că dorește să instaureze "poliția bunul gust” și că vrea să șteargă originea creștină a acestui festival care atrage două milioane de turiști în fiecare an, scrie Le Figaro.
În "limba de lemn" ecologistă de la Strasbourg, cruciulițele au devenit „crucea lui IC”. Iar pe tarabele Târgului de Crăciun, care se va deschide pe 25 noiembrie, ele vor fi vândute „sub anumite conditii”, pe același plan cu cravatele, desfăcătoarele de sticle și scrumierele, conform listei de produse interzise și autorizate pentru ediția 2022 trimisă de primăria din Strasbourg către comercianți. „Cine vinde cruciulițe?” s-a întrebat Bernard Xibaut, cancelarul Arhiepiscopiei de Strasbourg. La „Christkindelsmärik”, literal „Piața Pruncului Iisus” în alsaciană, care a apărut în urmă cu cinci sute de ani, „pot fi cruci pe ceramică sau pe coperțile cărților, la standul protestant. Dar vând în principal scene cu nașterea pruncului Isus”, observă preotul. Și multe alte produse care nu mai au nicio legătură cu Crăciunul.al
Potrivit unui participant la întâlnirea organizată de municipalitate crucea ar fi apărut chiar pe lista obiectelor „interzise la vânzare”. Dar în fața reacțiilor, primarul Strasbourgului, Jeanne Barseghian, a dat înapoi. Acest alt pas greșit este, evident, criticat de opoziție. „Vor să redenumească Christkindelsmärik?”, spune Pierre Jakubowicz, ales al opoziției și vicepreședinte al Oficiului de Turism. Opoziția ironizează și abrevierea „IC” si se întreabă „dacă ar trebui să nu-l mai numim pe cel care este la originea sărbătorii de Crăciun”. „A devenit Isus Hristos un cuvânt murdar?” , spune un alt membru al opoziției ironizându-i pe „ecologiștii care se impun drept polițiști ai bunului gust”.
Această controversă este cu atât mai dăunătoare cu cât de ani de zile s-au ridicat voci pentru a critica marele bazar care a devenit Piața de Crăciun care a atras două milioane de turiști înainte de Covid. „De zece sau douăzeci de ani există o cerere pentru mai multă autenticitate. Consumerismul a crescut pe măsură ce referirile la religie au fost abandonate, analizează Marc Lévy, director general al Alsace Destination Tourisme.
Municipalitatea a considerat de cuviință să răspundă acestei critici recurente prin înființarea unui „juriu cetățean” tras la sorți. Noul slogan - „Hai să inventăm o nouă poveste de Crăciun”, dezvăluit în septembrie, declanșase ironiile celor care bănuiesc municipalitatea că vrea să șteargă, în numele laicității, orice referire la Crăciunul creștin.
„Această listă nu se va aplica până în ianuarie 2023” , a dat înapoi conducerea primariei în timp ce comercianții au înțeles că le va fi interzis la această ediție să vândă „șampanie ( pentru a promova vinul spumos alsacian), tartiflette, floricele de porumb, gogoși de Crăciun, pui la grătar și raclette” . De asemenea, va fi interzisă, printre altele, vânzarea de „bentițe, umbrele, poncho, șepci... și articole de Crăciun pentru câini și pisici” .
În ceea ce privește „articolele autorizate sub anumite conditii” , sunt citate lichior de turtă dulce, bere fierbinte de Crăciun, panini, dulciuri turcești... precum și afișe de Crăciun. „Vrem să evidențiem producătorii locali și produsele autentice” , se apără ecologiștii de la primărie care se pregătesc să anunțe și o reducere a luminilor de Crăciun, în numele „sobrietății energetice”. Municipalitatea va reduce numărul străzilor iluminate cu 20% până la 25%. „Iluminările sunt toate bazate pe LED. Ceea ce este scump este montarea și scoaterea ghirlandelor” , afirmă opozitia, reproșând faptul că „un sfert dintre străzi nu vor fi iluminate, din motive pur bugetare…”
❌???? La municipalité vient d’adresser aux commerçants participant à #StrasbourgCapitaledeNoël la liste des produits interdits et autorisés pour l’édition 2022. Et la colère gronde déjà sur les réseaux sociaux. pic.twitter.com/7OM0vBNzQp
— DNA (@dnatweets) October 11, 2022