Bruxelles-ul vrea să declare ilegale vânzările de produse alimentare și băuturi, inferioare calitativ, ale unor branduri renumite, în estul Europei, comparativ cu vestul, după ce studiile arată că sute de produse sunt supuse acestei practici, relatează theguardian.com.
O directivă a UE care interzice o astfel de practică a fost anunțată marți în urma plângerilor constante ale statelor membre din Europa Centrală și de Est.
Companiile care au negat acuzațiile includ Coca-Cola, Pepsi, Birds Eye, Lidl și Spar. Persil și Ariel au fost acuzați că au vândut o formulă de detergent mai puțin eficientă în Europa de Est, afirmație pe care cele două companii o resping.
Comisia Europeană va oferi luna viitoare statelor membre o metodologie de testare a mărcilor multinaționale, astfel încât vinovații reali să poată fi identificați. Finanțarea a fost, de asemenea, asigurată.
Totuși, comisarul european Věra Jourová, cel mai înalt oficial al justiției, responsabil de problemele consumatorilor, a declarat că guvernele din Europa Centrală și de Est, inclusiv din țara sa de origine, Republica Cehă, au nevoie de e o legislație explicită care să excludă practica, care este elaborată în acest moment.
Jourová a declarat că se confruntă cu rezistență din partea industriei și a statelor membre occidentale care cred, în mod incorect, că UE urmăreşte să armonizeze produsele alimentare.
"Industria este nervoasă ... Există unele neînțelegeri între unele părți ale Europei cum că problema nu este atât de gravă. Colegii din comerț și industrie susţin, în mod legitim, că nu trebuie să deschidem caseta Pandorei, dar cred că am propus o soluție echilibrată.
Nu dictăm gusturile. Nu ne atingem de heringii danezi, de cârnații cehi. Dacă există un brand care este comercializat în multe state membre, există încrederea legitimă că acea marcă va conține același lucru. Și nu în cazurile ... estimarea mea rămâne aceeași, a câteva sute de produse", a spus Jourova.
Produsele cu rețete diferite, dar purtând aceeași marcă, vor fi admise numai în cazul în care compania alimentară poate dovedi, prin sondaje, că preferințele gustului într-o parte a Europei sunt diferite de cele din altă parte Europei.
Acțiunea împotriva problemelor legate de "alimentele duale" se numără printre eforturile anunțate la Bruxelles, de creștere a încrederii consumatorilor.
În cea mai importantă etapă, organizațiile de consumatori trebuie să aibă capacitatea de a lansa acțiuni colective în numele persoanelor vătămate. Amenzile vor fi majorate până la 4% din cifra de afaceri anuală pentru companiile considerate că au încălcat drepturile clienților lor.
"Într-o lume globalizată, în care marile companii au un avantaj imens față de consumatorii individuali, trebuie să echilibrăm cotele. Autoritățile consumatorilor vor avea, în cele din urmă, colţi pentru a pedepsi trișorii. Nu poate fi ieftin să trișezi", a mai spus comisarul european.