Bruxelles-ul a publicat un ghid juridic și oferă finanțare pentru a ajuta guvernele să ia măsuri drastice împotriva companiilor multinaţionale care vând ilegal versiuni inferioare de produse alimentare și băuturi în Europa de Est, relatează The Guardian.
Věra Jourová, comisarul european pentru Justiţie, Consum și Egalitate de Gen, a declarat că dovezile arată că această practică încalcă legislația UE și că îşi dorește ca statele membre să acționeze cu încredere împotriva acestor companii.
Companiile acuzate de vânzarea de bunuri de calitate inferioară sub aceeaşi marcă includ Coca-Cola, Pepsi, alimentele pentru copii HiPP, Birds Eye, Lidl și Spar. Persil și Ariel au fost, de asemenea, acuzate că au vândut o formulă mai puțin eficientă în Europa de Est.
Companiile neagă orice sugestie că ar fi indus în eroare consumatorii. Acestea pretind că ingredientele produselor lor sunt diferite numai datorită preferințelor consumatorilor.
Jourová spune însă că e încântată să afle că HiPP se numără printre mărcile care îşi relansează produsele ca reacţie la critici, așa cum a dezvăluit săptămâna aceasta The Guardian.
Comisarul a mai spus că nu-i va mai numi pe aceia care au încălcat legea, dar este dispus să încurajeze consumatorii să boicoteze anumite produse, dacă aceste companii persistă cu practicile ilegale.
"Prezentarea a două produse diferite în același ambalaj de marcă este înșelătoare și inechitabilă pentru consumatori", a spus Jourová.
"Această problemă este un exemplu clar că putem rezolva problemele transfrontaliere numai atunci când lucrăm împreună la nivelul UE. De prea mult timp, statele membre nu au reușit să găsească calea cea bună pentru a aborda această problemă. Sunt hotărâtă să pun capăt acestei practici, interzisă de legislația UE, și să mă asigur că toți consumatorii sunt tratați în mod egal ", a mai spus comisarul european.
Ghidul oferit marţi statelor membre conţine argumentele juridice necesare pentru a urmări în justiție companiile care nu respectă reglementările UE privind produsele alimentare de a furniza informații veridice și suficiente despre un anumit produs.
Acestea sunt, de asemenea, ajutate să aplice directiva privind practicile comerciale neloiale, care interzice, printre altele, comercializarea produselor identice ca marcă într-un mod care poate induce în eroare consumatorii.
Comisia a pus la dispoziția Centrului Comun de Cercetare 1 milion euro pentru dezvoltarea unei metodologii care să permită teste și comparații transfrontaliere și 1 milion EUR pentru statele membre, destinat finanțării studiilor sau acțiunilor de executare.
Cu toate acestea, decizia a fost atacată de Fred Roeder, directorul general al Consumer Choice Center. Conform acestuia, prin măsurile luate, Comisia a răspuns la declaraţiile populiste din guvernele est-europene.
"Nimeni nu forțează consumatorii să achiziționeze un anumit brand. Ei sunt liberi să se orienteze către la alte produse dacă nu sunt mulțumiți de gustul sau coerența unor mărci oferite în țara lor ", a spus el.
"Armonizarea obligatorie a gustului produselor în întreaga UE neglijează realitatea unei uniuni diverse. Stigmatizarea diferitelor gusturi și consistenței produselor alimentare într-un conflict est-vest este pur şi simplu populism. Există, de asemenea, diferențe masive de gust, consistență și culoare între grupurile omogene de țări. Acest lucru este determinat de preferințele și opțiunile consumatorilor. ", a mai spus Roeder.